relais

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-02-2003 20:53 #56094 door
relais is gemaakt door
Hallo volvovrienden, ik vroeg me af of iemand me kan vertellen hoe een relais werkt. Het lijkt mij een elektronische schakelaar, maar vraag me dan juist af waarom de bedrading van bijvoorbeeld het de verlichting van de koplampen ook een gewone schakelaar heeft. Dus wat is eigenlijk het voordeel van zo'n relais? Misschien een beetje domme vraag, maar ik ben dan ook niet geschoold in autotechniek. Wie leert mij wat bij? Groeten, Niels.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-02-2003 21:21 #63349 door
Beantwoord door in topic relais
Niels, daar komt ie:Elk stuk draad heeft een weerstand "R". De spanning die er over de draad kan vallen (lees: verlies voor hetgeen eraan hangt bijv een lamp), hangt samen met de stroom die door de draad loopt "I".Volgens de "wet van ohm" wordt dit U (de spanning) = I x R. Oftewel, bij grote stroom, groot spanningsverlies en dus weinig spanning over voor de lamp. Om dit verlies te beperken kun je de lengte van de draad beperken door de lus tussen schakelaar en accu zo klein als mogelijk te houden en het relais zo dicht mogelijk bij lamp en accu te plaatsen en zo dik mogelijk kabel te gebruiken. Nu kan het relais op zijn spoeltje aangestuurd worden met een aanstuurstroom die maar een fraktie is en waarbij de spanningsval over de lange aanstuurkabel (naar het dashboard) nagenoeg te verwaarlozen is om het relais werkende te houden. Dus ten eerste krijgt de belasting, in het voorbeeld de lamp, maximale spanning. Ten tweede, ook niet onbelangrijk, hoeft de relatief lichte dashboardschakelaar alleen de kleine schakelstroom van het relais te schakelen zodat de schakelaar veel langer mee gaat. Een derde voordeel van een relais (maar in de auto niet echt van toepassing) is het feit dat je met een relais ook ervoor kunt zorgen dat bijvoorbeeld een onveilig hoogspanningscircuit wordt geschakeld vanuit een relatief lager spanningscircuit voor de relais-aanstuurspanning.Nou dat was ie weer, volgens mij is het dit...Oh nee, nog een. Een relais biedt tevens de optie om, indien je maar een enkelpolige schakelaar ergens in hebt zitten, je er middels een relais een meerpolige schakelaar van kunt maken (tenminste als van diezelfde enkelpolige geen meerpolige bestaat).Groeten,Arno

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-02-2003 20:36 #63348 door
Beantwoord door in topic relais
Een relais kun je zien als een op afstand bediende schakelaar. Een relais bestaat uit contacten die bediend worden door een elektromagneet. Een elektromagneet is een van koperdraad gewonden spoel (vaak rondom een weekijzeren kern). Een elektromagneet is alleen magnetisch indien er een stroom door de spoel loopt. Laat je een stroom door de spoel lopen, dan trekt die de contacten dicht. Onderbreek je de stroom, dan vallen ze weer open. De stroom die nodig is om een relais te sluiten is vrij klein (in de orde van 300-400 mA (= 0,3-0,4 A) voor een autorelais). De contacten kunnen meestal zo'n 30 A schakelen. Je kunt dus volstaan met een lichte (lees: goedkope) schakelaar om het relais te bedienen. Tweede voordeel is dat de draad die de 30 A vervoert zo kort mogelijk gehouden kan worden (lees: minder verliezen) omdat het relais overal geplaatst kan worden terwijl een handbediende schakelaar alleen onder handbereik kan zitten om van nut te zijn (en dat is meestal ver weg van hetgene dat bediend moet worden). De reden dat de koplampen niet via het relais werken is omdat het een behoorlijk forse schakelaar is die de stroom kan verwerken. Nadeel is wel de extra lengte draad om van de voorkant van de auto naar het dashboard te komen. Daarin ontstaat verlies. Een veel voorkomende modificatie is om de koplampen een relais te geven. De schakelaar op het dashboard wordt dan de stuurschakelaar voor het relais. Het relais schakelt dan een draad die direct van de accu getrokken wordt en zo kort mogelijk blijft. Voordeel: schakelaar in dashboard gaat langer mee want i.p.v. 20 A schakelt hij nu 300 mA en de koplampen branden feller omdat die door geringere verliezen de volledige spanning krijgen (i.p.v. 11 V of zo). Ik vraag me trouwens ook af waarom de koplampen niet via een relais aangestuurd worden, maar ik denk dat men daar vroeger niet zo goed over nadacht als tegenwoordig. En misschien was toen een stukje extra draad en een stevige schakelaar wel een stuk goedkoper dan een relais. Bovendien zaten er vroeger meestal duplo lampen in en die trekken minder stroom dan halogeen lampen waardoor er minder verliezen in de bedrading ontstond.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.