clignateur + alarmlichten

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-12-2003 09:18 #55243 door
clignateur + alarmlichten is gemaakt door
Ik heb een alarmlicht op mijn combi 69 geplaatst voor de veiligheid. Prachtig knopje gevonden dat past bij de andere knoppen. Alles doet het, maar het is wel veel werk voor de clignateur. Ik heb nog zo'n lekker ouderwetse met bi-metaal die een mooi vette klik geeft. Inmiddels in 2 jaar tijd 3 clignateurs verspeeld door overbelasting v.d. alarmlichten. Als ik de clignateur opensnij blijkt het bi-metaal lichtelijk versmolten aan het contactpuntje. Vraag: hoe kan ik met behoud van ouderwetse clignateur + alarmlichten de clignateur ontlasten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-12-2003 10:39 #66593 door
Beantwoord door in topic clignateur + alarmlichten
Allereerst een vraagje: is het relais een twee of driepolig exemplaar? Ik denk drie, maar dan kun je ook op zoek gaan naar een elektronisch vervangend relais. Blijft altijd met dezelfde snelheid knipperen, en geen ellende met overbelasting (kan gewoon meer hebben).Groeten Robert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-12-2003 13:17 #66592 door
Beantwoord door in topic clignateur + alarmlichten
Ik heb een apart relais voor de alarm-knipperlichten. Nooit problemen. Omdat ik wel eens met een aanhangertje rijd heb ik het bimetaal-relais toch vervangen door een modern relais. Ook irriteerde het me dat naar rechts knipperen 2x zo snel ging als naar links. Ik weet dat dat een teken is van (ergens) slechte massa. Dat probleem is nu ook opgelost. Een nieuw relais kost ongeveer 17 euro.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-12-2003 14:52 #66591 door
Beantwoord door in topic clignateur + alarmlichten
Het relais is een tweepolig exemplaar en die wil ik niet kwijt vanwege het prachtige geluid (het oor wil ook wat). Ik was er overigens altijd van uitgegaan dat die derde pool op de driepolige exemplaren simpelweg de massa was. Of is het iets anders?De oplossing van Han is een een parel van eenvoud. Waarom heb ik hier niet aan gedacht, tuurlijk zo doe je dat. Hartelijk dank Han!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-12-2003 17:42 #66590 door
Beantwoord door in topic clignateur + alarmlichten
<i>Ik was er overigens altijd van uitgegaan dat die derde pool op de driepolige exemplaren simpelweg de massa was.</i><p>Als je in het elektrisch schema van een vroege Amazon kijkt, dan zie je een driepolig relais. De derde pool wordt gebruikt om het signaallampje in je dashboard mee aan te sturen. Bij een latere Amazon vind je een tweepolig relais, maar zit het signaallampje simpelweg tussen de berading voor de linker en rechter helft. Lijkt vreemd want je verwacht dat het lampje aan één kant aan massa zit. Bij de vroege Amazon met driepolig relais is dat ook zo. Bij de late dus niet, maar de massa wordt gevormd door de bedrading van de niet-knipperende helft. De stroom van het lampje loopt gewoon door de spiralen van de niet-knipperende lampen naar massa. Omdat de stroom van dat lampje erg klein is zie je ze niet oplichten. En omdat koude gloeispiralen een veel lagere weerstand hebben dan warme leveren ze weinig weerstand aan de stroom van het lampje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-12-2003 17:52 #66589 door
Beantwoord door in topic clignateur + alarmlichten
Kijk, dat vind ik nou het leuke aan zo'n ama. Geweldig Lennard, ik had je recente bijdrage al nagelezen, maar dit detail was daarin nog onderbelicht. Nog zoiets leuks trouwens; toen mijn clignateur de laatste keer doorbrandde, de dag voor de beurs in Utrecht, kon ik er gelukkig een lenen van mijn buurman die een mini heeft. Toen die laatst weer doorbrandde, ben ik met succes langs de minidealer geweest.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-12-2003 18:15 #66588 door
Beantwoord door in topic clignateur + alarmlichten
Maar heb je met een bi-metaal-relais dan geen razendsnel knipperende richingaanwijzers als ze in de alarmlicht-stand staan?<p>Bij mijn oude relais gingen de knipperlichteh heel snel en kort knipperen waardoor de lampen niet meer de tijd kregen om op volle sterkte te kwamen als ik er een aanhanger aan hing (totaal 3 aan te sturen lampen per zijde dus). Was wel een mooie indicatie dat de stekker van de aanhanger goed contact maakte met de contactdoos bij de trekhaak.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-12-2003 18:53 #66587 door
Beantwoord door in topic clignateur + alarmlichten
Roemer dat bedoelde ik ook, maar het modernere relais werkt gewoon veel beter, terwijl je toch het geluid behoud. Een driepolig relais is een moderner relais voor de latere type Amazon en 140. Ik raad je echt aan een elektronisch relais aan te schaffen; geluid maken doet ie heus wel!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-12-2003 09:21 #66586 door
Beantwoord door in topic clignateur + alarmlichten
<i>Bij een latere Amazon vind je een tweepolig relais, maar zit het signaallampje simpelweg tussen de berading voor de linker en rechter helft.</i>Blijf me afvragen waarom Volvo heeft gekozen voor deze oplossing waarbij het signaallampje tussen de bedrading van de linker en rechterhelft is geplaatst. Lijkt mij eenvoudiger als je één kant van het lampje aan de massa hangt en de andere kant aansluit op de uitgaande pool van het relais?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-12-2003 20:54 #66585 door
Beantwoord door in topic clignateur + alarmlichten
Maar wat was nu de oplossing van Han?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.