rookpluimpje onder stuurkolom p1800s '64
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-07-2006 11:29 #52022
door
rookpluimpje onder stuurkolom p1800s '64 is gemaakt door
Heel af en toe (1 x in de maand bij een zeer lange rit) ontwikkelt zich een rookpluimpje te samen met de geur van smeltend draadisolatiemateriaal vlak onder het stuur aan de linkerzijde van mijn P1800s. Even de auto aan de kant en uit zetten en 5 minuten wachten lost het probleem aan de symptoomzijde op. Er zal dus op een of andere manier een draadje erg heet worden door (tijdelijke?) kortsluiting of te dunnen draad voor de belasting? Heb even vluchtig onder de kolom gekeken maar kan het zo 1,2,3 niet localiseren. Hebben jullie enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn en / of hoe ik het snelst de storing kan vinden. Let wel, ik heb een hekel aan eletriciteit en draai liever een bout aan dan dat ik een kabeltrek
.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-07-2006 11:44 #81745
door
Beantwoord door in topic rookpluimpje onder stuurkolom p1800s '64
Voel of er een draad heet wordt. Het kan een slecht contact zijn. Om zeker te zijn neem je de draden los en onderzoekt ze stuk voor stuk. Als het heeft gerookt moet er verbrande isolatie te zien zijn. Vervang de kabel bij de geringste twijfel. Maak de contacten en stekkerverbindingen schoon en monteer alles weer. Onderschat het niet. Er is een reele kans dat de boel vlam vat en dat je dashboard en vervolgens de auto uitfikt.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-07-2006 12:37 #81744
door
neem in ieder geval een brandblusser mee.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-07-2006 13:07 #81743
door
Ik heb in mijn amerikaanse 144 een kleine sluiting gehad bij een sidelight aande achterkant. Toen ik er achter kwam was de kabel tot in de boom aan het smelten: Nieuwe kabels getrokken en het contact verbeterd.
Succes met je speurtocht.
Succes met je speurtocht.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-07-2006 13:27 #81742
door
Zit het niet in je richtingaanwijzermechaniek? (mooi woord voor scrabble/galgje) Die kunnen namelijk ook nog wel een kortsluiting veroorzaken.
Zoals al eerder gezegd, wees hier voorzichtig mee. Vorig jaar met de Route 66 rit had een van de rijders langzaam maar zeker vaker storing in het electrische circuit. Wat begon met het doorbranden van de 12V stopcontactdoos, weigeren van ruitenwissers e.d. eindigde bijna in een klein drama toen de auto niet meer uit wilde. De sleutel was in het contact uitgezet en de motor bleef "gewoon" lopen. De complete kabelboom was aan elkaar gesmolten, als we niet toevallig waren gestop dan was de auto gegarandeerd uitgebrand.
Terugkomend op MIKE's pluimpje:
Ik heb het eerder gezien en al een paar keer meegemaakt dat er kortsluiting zat in het RAW mechniek.
Succes MIKE
Zoals al eerder gezegd, wees hier voorzichtig mee. Vorig jaar met de Route 66 rit had een van de rijders langzaam maar zeker vaker storing in het electrische circuit. Wat begon met het doorbranden van de 12V stopcontactdoos, weigeren van ruitenwissers e.d. eindigde bijna in een klein drama toen de auto niet meer uit wilde. De sleutel was in het contact uitgezet en de motor bleef "gewoon" lopen. De complete kabelboom was aan elkaar gesmolten, als we niet toevallig waren gestop dan was de auto gegarandeerd uitgebrand.
Terugkomend op MIKE's pluimpje:
Ik heb het eerder gezien en al een paar keer meegemaakt dat er kortsluiting zat in het RAW mechniek.
Succes MIKE
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-07-2006 14:12 #81741
door
Ik merkte recent dat een dikke draad bij het contactslot loeiheet werd. Bleek dat het contactmoertje zeer los zat. Aangedraaid, nieuw stukje draad blootgelegd en het probleem was opgelost.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-07-2006 14:27 #81740
door
Mocht iemand ooit een brandblusser ter hand moeten nemen: Begin eerst met een klein stootje en ga niet meteen de hele inhoud leegspuiten. Vaak zijn twee stootjes al voldoende maar hou het goed in de gaten. Bij een motorbrand de motorkap nooit helemaal openen maar door de grille spuiten of tussen de smalle opening als de je kap even lost. Elektra vindt bluspoeder héél vervelend en zelf ben je 48 uur aan de race. Een auto kun je eigenlijk beter laten uitbranden als het raak is dan forse brandschade achteraf moeten herstellen. Heel veel storingen komen na verloop van tijd boven drijven. Vooral elektrisch, hou daar rekening mee met een evt schadetaxatie! Een brandblusser is uiteraard niet uitsluitend voor je jezelf, je kan een ander zijn leven mee redden! Zelf heb ik diverse extra zekeringen geplaatst, dit maakt storingzoeken ook makkelijker. Brandblussers hebben een beperkte levensduur. Ook nieuwe blussers pakweg eens in de 2 maanden even schudden om het bluspoeder losjes te houden.
Laten we hopen dat dit niemand overkomt, voorkomen is beter dan genezen!
Laten we hopen dat dit niemand overkomt, voorkomen is beter dan genezen!
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-07-2006 15:24 #81739
door
Ter aanvulling op het voorgaande: Poederblussers blussen goed, maar gebruik ze liever voor iemand anders z'n auto. De nevenschade is enorm. Er zijn tegenwoordig ook 2 liter sproeischuimblussers van bijvoorbeeld Ajax. Weinig tot geen schade door het blussen en bij jaarlijkse controle zeer betrouwbaar.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-07-2006 08:22 #81738
door
Dank voor het commentaar en de tips. Het RAW mechaniek zou inderdaad weleens de boosdoener kunnen zijn want het pluimpje lijkt daar ook vandaan te komen. In ieder geval dus als de wiedeweerga de boel onderzoeken en een brandblusser kopen. Zal trouwens ook nog eens kek staan in de p1800.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-07-2006 11:05 #81737
door
Marcel schreef "Zelf heb ik diverse extra zekeringen geplaatst, dit maakt storingzoeken ook makkelijker."
Dat klinkt mij toch interessant in de oren, oftewel: hiermee kun je dus ook voorkomen dat de auto uitbrandt.
Ik heb hierover een vraagje: hoe plaats je de zekeringen, waar doe je dat en welke zekeringen moet je gebruiken. (heeft iemand hier ooit een handleiding over geschreven?)
grts van Friso (is dol op stap-voor-stap-handleidingen)
Dat klinkt mij toch interessant in de oren, oftewel: hiermee kun je dus ook voorkomen dat de auto uitbrandt.
Ik heb hierover een vraagje: hoe plaats je de zekeringen, waar doe je dat en welke zekeringen moet je gebruiken. (heeft iemand hier ooit een handleiding over geschreven?)
grts van Friso (is dol op stap-voor-stap-handleidingen)