laadstroomlampje
- Frank Smulders
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-01-2007 07:09 #51550
door Frank Smulders
laadstroomlampje is gemaakt door Frank Smulders
<p>Opnieuw heb ik problemen met mijn elekrtische installatie, met name het laadstroomlampje. 1 week geleden een nieuwe accu gekocht omdat mij dit verstandig leek ivm de komende winter. oude accu deed het nog goed. Een paar dagen geleden viel mij op dat het laadstroomlampje wat minder snel uitging als ik van stationair naar meer toeren ging. Gisteren ,toen ik het contact uit zette en de sleutel eruit haalde ,bleef het laadstroomlampje branden. Contakt aan gezet en olie lampje ging aan en laadstroomlamje uit terwijl de motor uit was. Even later gaan rijden en toen ging laadstroom lampje weer branden en bleef branden tijdens het rijden. Als ik nu het kontakt uit zet gaat lampje wel uit. Dus samen gevat , lampje blijkt nu branden tijdens rijden, maar heeft even 1x gebrand terwijl sleutel uit kontakt was Wie oh Wie kan mij advies geven. Frank</p><p> </p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
22-01-2007 07:45 #83808
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic laadstroomlampje
Is je dynamo goed, Frank?
Versleten koolborstels misschien?
succes, Rob.
Versleten koolborstels misschien?
succes, Rob.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
22-01-2007 07:59 #83807
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic laadstroomlampje
vorige week loste ik gelijkaardig probleem op door vervangen van 25A
zekering die stuk zat tussen de klemmen (nl middendoor gebroken). Nakijken
en zuiver maken van zekeringen kan dus ook soms helpen.
zekering die stuk zat tussen de klemmen (nl middendoor gebroken). Nakijken
en zuiver maken van zekeringen kan dus ook soms helpen.
- Frank Smulders
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-01-2007 09:01 #83806
door Frank Smulders
Beantwoord door Frank Smulders in topic laadstroomlampje
<p>Frank, bedankt voor het snelle meedenken. Het zekeringetje vervangen en eromheen schoongemaakt, doch hier lijkt het niet aan te liggen. Kan het zo zijn dat als de dynamo stuk is het laadstroomlampje eerst blijft branden bij KONTAKT UIT(sleutel eruit) en vanaf daarna, gaat branden als je bijvoorbeeld opnieuw het kontakt aan zet.? Frank</p><p> </p>
- Peter Grapendaal (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
22-01-2007 09:23 #83805
door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic laadstroomlampje
Hoi Frank;
het lijkt erop dat er een diode kapot is. Controleer met een multimeter de laadstroom op de accupolen als de motor draait. Dat moet minimaal 13 volt zijn. Controleer ook of de massa aansluitingen (accu chassis en motor chassis) niet gecorrodeerd/los zin.
het lijkt erop dat er een diode kapot is. Controleer met een multimeter de laadstroom op de accupolen als de motor draait. Dat moet minimaal 13 volt zijn. Controleer ook of de massa aansluitingen (accu chassis en motor chassis) niet gecorrodeerd/los zin.
- Frank Smulders
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-01-2007 13:23 #83804
door Frank Smulders
Het gaat snel, ik heb de auto bij een auto-electricien gebracht, hij constateerde een kapotte dynamo en waarschijnlijk is de spanningsregelaar niet goed. ik laat weten hoe het afloopt. Frank
- Frank Smulders
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-01-2007 17:18 #83803
door Frank Smulders
Hier het laatste nieuws betreffende de storing in het laadcircuit. Uiteindelijk is de spanningsregelaar en de dynamo vervangen. Wat er precies kapot was aan de dynamo is onduidelijk maar ik heb een inruil dynamo gekocht bij het VOD. de spanningsregelaar bleef hangen en omdat deze niet duur was ook maar vervangen. Toch bedankt voor het meedenken. Groetjes Frank Smulders
- Charles Zondag (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-02-2007 23:07 #83802
door Charles Zondag (GAST)
Beantwoord door Charles Zondag (GAST) in topic laadstroomlampje
<p>Auto: amazon 1965. 's Ochtends gewoon gestart, maar verwarmings fan draaide niet op volle toeren en ook de ruitenwissers niet. Na 15 km hield de motor in en sloeg af. Auto startte niet meer, accu leeg, niets werkte. Gestart met startkabels (en andere auto) en nog 3 km doorgereden naar eindbestemming. 's Avonds leek de accu uit zichzelf hersteld, lichten konden aan en auto startte normaal. Na een paar km rijden gingen de lichten steeds zwakker branden Na 15 km brandden de lichten bijna niet meer; 1 km verderop stopte de auto weer. Accu gaf geen kik, lichten zeer zwak etc. Na 10 min wachten konden de lichten weer aan, maar starten was te veel. Weer met accu kables (en andere auto) gestart. 5 min laten draaien op accu van andere auto. Daarna snel accukabels los en naar huis (3km). Aldaar lichten weer zwakker. </p><p>Wat kan dit probleem veroorzaken? Ik vind het 'herstel' van de accu zo apart. De accu is 3 jaar oud, maar de auto wordt weinig gebruikt. Kwestie van accuzuur of gedestilleerd water, kortstluiting, lekstroom of de spanningsregelaar? </p><p>Ben benieuwd of iemand dit herkent.</p><p>Charles</p><p> </p>
- 11236-dummy
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
02-02-2007 16:25 #83801
door 11236-dummy
Beantwoord door 11236-dummy in topic laadstroomlampje
<p>Een accu hersteld inderdaad. Dat is volgens mij normaal. Misschien lukt het een paar keer, maar op een gegeven moment is het echt gedaan. Jouw accu laadt duidelijk NIET bij, dus controleer je dynamo en eventuele spanningsregelaar eens (even doormeten). </p><p> </p><p> </p>
- Peter Grapendaal (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
02-02-2007 16:38 #83800
door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic laadstroomlampje
Accu nooit met accuzuur bijvullen, mag alleen maar met gedestilleerd water! Er mag alleen accuzuur in om hem te vullen als hij nieuw/leeg is. Het euvel kan ook eventueel een losse/slechte aarde verbinding zijn. Er loopt een kabel van de min pool naar de carrosserie en een andere van het motorblok naar het chassis. Loop ook alle aansluitingen van de dynamo na op slechte verbindingen.
Check met een multimeter of de dynamo bijlaad. Sluit aan op de min en pluspool van de accu met draaiende motor. Moet dan ong tussen 13,5 en minimaal 12,5 volt aangeven. Teveel is niet goed en te weinig ook niet. Is de laadstroom te weinig dan is waarschijnlijk de dynamo stuk, is de laadstroom teveel dan is waarschijnlijk de spanningsregelaar defect.
Check met een multimeter of de dynamo bijlaad. Sluit aan op de min en pluspool van de accu met draaiende motor. Moet dan ong tussen 13,5 en minimaal 12,5 volt aangeven. Teveel is niet goed en te weinig ook niet. Is de laadstroom te weinig dan is waarschijnlijk de dynamo stuk, is de laadstroom teveel dan is waarschijnlijk de spanningsregelaar defect.