- Berichten: 17
140 moeizame koude start
- Jasper Jasper (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
Het is tegenwoordig al een paar keer onder 0 gekomen. Als ik dan de auto 's ochtends wil starten dan duurde het op sommige dagen wel 20-30 seconden van starten voordat die aan sloeg. Ik heb er twee weken geleden al een nieuwe (sterkere) startmotor op gezet, die gaat heel soepel en mooi rond. Ik heb een Stromberg CD2 carb.
- Dag 1 sloeg de auto niet aan na 10-15 sec doorstarten, toen heb ik wat remreiniger in de luchtinlaat gespoten en sloeg de auto direct aan en bleef goed mooi lopen
- Dag 2 sloeg de auto na circa ~20 sec doorstarten wel aan van zelf. Ik heb toen geen remreiniger gebruikt
- Dag 3 sloeg de auto na ruim 60+ sec doorstarten *niet* aan. Ook niet met remreiniger en een accubooster
Nu is dit begonnen sinds het wat kouder is geworden, bij normale temperaturen startte de auto eigenlijk altijd binnen 2 seconden doorstarten wel. In de laatste 1.5 jaar zijn o.a. de carb al helemaal nagekeken en afgesteld, startmotor vervangen, nieuwe brandstofpomp, tank gereinigd, nieuwe filters, enz.
Waar kan ik nu beginnen met de diagnose? Vanochtend wilde de auto dus niet starten. Ik ben gelukkig verder niet afhankelijk van de auto, maar vind het zo leuk rijden dat ik vaak mijn dagelijkse auto toch laat staan. Zelf heb ik weinig kaas gegeten van een carb revisie uitvoeren, dus wellicht is het tijd om dit door een professional te laten doen. Ik ben benieuwd naar jullie mening en input!
P.S. Zit er op mijn carb een accelerator pump? Ik kan het online niet vinden, maar vraag me dus af of pompen met het gaspedaal überhaupt zin heeft met deze carb.
Bedankt,
Jasper
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Hans W.
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1279
Wat voor een type Stromberg heb je? Zit er aan de zijkant een langwerpig wit kunststoffen klepje? Daar zit een bi-metaal onder die de koude start zou moeten verbeteren. Er is online of op de site bij documentatie allerlei informatie over te vinden.
Onnodige vraag maar bougies, bougiekabels, accu, hoeveel spanning op de bobine tijdens starten en klepspeling zijn gecheckt en in orde?
Succes, je hebt een mooie uitvoering!
Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jasper Jasper (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 17
Hi Hans, bedankt voor je reactie. Goed om te weten dat er geen accelerator pomp op zit, in de bijlage heb ik een foto bijgevoegd van de carburateur; op de carb staat dat het een Stromberg CD2 betreft. Is dat hele klepje hetgeen dat je bedoelt?Hoi Jasper dat moet sneller kunnen. Allereerst heeft de carburateur geen acceleratiepomp dus gas geven, even pompen, helpt niet.Wat voor een type Stromberg heb je? Zit er aan de zijkant een langwerpig wit kunststoffen klepje? Daar zit een bi-metaal onder die de koude start zou moeten verbeteren. Er is online of op de site bij documentatie allerlei informatie over te vinden. Onnodige vraag maar bougies, bougiekabels, accu, hoeveel spanning op de bobine tijdens starten en klepspeling zijn gecheckt en in orde? Succes, je hebt een mooie uitvoering!Hans
Bougies, kabels en accu zijn allemaal ook circa 5.000km geleden vervangen. Stroom op bobine had ik nog niet geprobeerd, kleppen stellen moet ik binnenkort nog tijd voor vinden. Timing staat wel goed.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 508
De verschillende types worden uitvoerig beschreven in het Haynes ¨Weber Carburettor Manual, Including Zenith Stromberg and SU carburetors¨.
Als de motor warm goed start en loopt zou ik eerst naar de choke kijken. De choke zit aan de andere kant : choke kabel gaat naar een dekseltje met daaronder een niervormig lichaam/schijf, met kleine gaatjes van oplopende diameter. Die zou ik eerst nakijken/reinigen. (De-)montage en werking daarvan : zie genoemd Haynes Techbook.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Hans W.
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1279
Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jasper Jasper (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 17
Echter blijf ik voorlopig met een probleem zitten, namelijk dat de Volvo gewoonweg niet meer wilt starten. Vandaag weer heb ik met startkabels/startboost en een flinke dot remreiniger geprobeerd om hem aan te laten slaan, maar niks lijkt te werken. Het lastige is dat de auto momenteel bij mij thuis staat, maar de garage/loods waar ik aan de oldtimers klus zit 20 minuten verderop. Slepen is natuurlijk een optie, maar ik rij de Volvo liever daar naar toe om vervolgens de kleppen te stellen en de carb eens goed na te lopen. De auto heeft met iets hogere temperaturen altijd prima gelopen en wilde tot een week geleden zonder problemen starten, dus misschien is er iets anders kapot gegaan bij de laatste rit naar huis?
Verder een paar dingen n.a.v. laatste tests vandaag:
- Ik heb voor de zekerheid 1 liter benzine in de tank gegooid, het zou heel goed kunnen zijn dat de tank ook leeg was maar dat heeft niks uitgehaald
- Tussen mijn (nieuwe) benzinepomp en de stalen benzineleiding zit een (nieuwe) papieren benzinefilter, daar komt gewoon benzine in tijdens het starten: i.imgur.com/VkyaztN.mp4.
- Vonk heb ik niet kunnen testen; de bougiesleutel die ik thuis heb is niet diep genoeg voor de bougies op de B20. De bougies heb ik wel een week geleden nog gecontroleerd, die waren mooi koffiebruin. Hierdoor kan ik jammer genoeg nu dus geen vonk testen (tenzij jullie een andere manier weten?)
- Ook heb ik een beetje extra olie in het reservoir gedaan, maar daar leek nog genoeg in te zitten.
- Ik heb het gele kapje weggehaald voor een video: i.imgur.com/loUuYll.mp4. Heb de binnenkant wat schoon gemaakt met remreiniger en papier, maar zie hier verder niks geks.
- Ik mis een deel op de carb, volgens mij heet het missende onderdeel "bypass valve", zie video: i.imgur.com/vzMgf8W.mp4. Als ik het goed heb begrepen is deze bypass valve om o.a. backfires tegen te gaan als je gas los laat bij hoge toeren, dus dat zal denk ik geen effect hebben op mijn huidige problemen.
- Tot slot de choke; deze kan ik niet makkelijk met de hand bewegen maar volgens mij hoort dat, maar met de chokekabel beweegt alles wel prima. Zie video: i.imgur.com/K95Euog.mp4. Inmiddels begrijp ik dat de choke zelf alsnog van binnen verstopt kan zitten en dat het element daarvoor gedemonteerd moet worden.
Vragen:
1. Ik ben bang dat er wellicht wat viezigheid mee is gekomen vanuit de benzinetank tijdens het reinigen (2 wk geleden) en daardoor nu iets in de carb zelf verstopt is, hoe zou ik dit goed kunnen testen zonder dat alles uit elkaar hoeft? Mijn plan was om het choke element er af te halen om te kijken of daar viezigheid in het binnenwerk is gekomen. Is het verstandig om dit te doen met de hele carb gedemonteerd of kan de carb gewoon blijven zitten verder?
2. Als ik de multimeter aansluit op de + en - van de bobine tijdens het starten, hoeveel zou dit dan moeten aangeven? En @Hans zou je iets meer in detail kunnen uitleggen wat je bedoelt met de kabel naar de bobine; waar sluit ik deze precies op aan?
3. Is er een manier om te testen of het bi-metaal van de temperatuur condensator goed functioneert? Of bijvoorbeeld een manier om deze tijdelijk te bypassen om dat uit te sluiten?
4. Hebben jullie nog tips hoe ik benzine en vonk zou kunnen uitsluiten om zeker te weten dat het gewoon in de afstelling van de carb en/of kleppen zit?
Om uit te sluiten dat ik wel vonk heb overweeg ik om de ANWB eens langs te laten komen en vragen om mee te kijken, maar dat voelt een beetje als opgeven. Veel liever nog start ik de auto en rij hem naar de loods om daar alles stapsgewijs zelf na te kijken!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jasper Jasper (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 17
- Circa 11.8v tot 12.1v als de auto stil staat en niet op contact
- Dynamo geeft (zonder verlichting/kachel/enz.) circa 13.1v, ook erg laag
Beide zaten ook al op deze getallen toen de auto wel nog reed, maar toen was het wel wat warmer dan nu. Ik heb startkabels van een lopende auto geprobeerd en ook een accuboost, die zouden een "slechte" accu toch moeten bypassen en de auto in ieder geval laten aan slaan verwacht ik? Ik ga in ieder geval op zoek naar een nieuwe accu, maar denk niet dat dit het probleem is.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- BartJu
- Offline
- Elite-lid
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 206
In je verghaal noem je pas laat de accu. Terwijl deze het ook met kou juist het moeilijkst heeft. Je topic heet moeizaam starten. Voor het beeld is het denk ik goed om aan tegeven of je het daarbij over rondgaan van de (start)motor hebt, of wel (goed) rondgaan maar niet aanslaan.
Verder snap ik je gevoel dat de WW erbij halen opgeven is. Al kun je overwegen of je de WW laat helpen om te starten en naar je sleutelplek te rijden. ZIj gaan verder toch niet alles doen wat je al noemde. Zelf doen is mooi een geeft een goed gevoel natuurlijk, maar kan ook frustrati egeven als het te lang niet lukt. Dus wees niet te streng voor je zelf....
O ja, de voltages die je noemt, komen me beiden ongeveer een Volt te laag over. Mogelijk dat de (ingebouwde?) voltmeter een meetfout heeft?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Zo ziet de Stromberg eruit, is gemakkelijker te reviseren dan de SU en met name de rubbertjes van de gasklep-as welke je kunt vervangen zonder te boren
Als de as is ingesleten moet hij vervangen worden.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jasper Jasper (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 17
@Bart en Ed: bedankt! De voltmeter is wel nog goed, dus ik denk dat het toch in de accu zelf moet zitten. De carb wil ik inderdaad binnenkort eens volledig uit elkaar halen, gelukkig kan ik hem nu rustig naar mijn sleutelplek rijden om er eens uitvoerig naar te gaan kijken.
Zou het nog kunnen zijn dat de spanningsregelaar het aan het begeven is?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.