water- en olietemperatuur meter laten reviseren, P1800s

Lees meer
08-01-2022 10:44 - 08-01-2022 10:45 #197218 door Björn Raaijmakers
water- en olietemperatuur meter laten reviseren, P1800s is gemaakt door Björn Raaijmakers
beste liefhebbers, 

Alle klokjes liggen bij de reperateur maar de olie en water temperatuurmeter moet naar een ander adresje omdat er nieuwe leidingen aan moeten (deze zijn door de vorige eigenaar haastig doorgeknipt met alle risico's van dien)
Paar vraagjes, ook omdat de kosten aanzienlijk zijn (beide leidingen vervangen met kwik of ether is 400 euro minimaal)

*Hoe betrouwbaar is deze techniek met drukleidingen? Mag ik er vanuit gaan dat deze weer jaren vooruit kan?
*De sensoren in mijn B18 blok waar de leidingen aan bevestigd wordt, moet ik deze ook na laten kijken? Deze gaan uiteraard niet mee naar de reparateur, maar zou dat wel moeten?
*De sensoren in het blok, is er een kans dat ik hier niets aan hoef te doen?
*Heb een artikel gevonden om het digitaal te maken, dus wel het zelfde klokje in je dashboard maar met digitale meters erin en eletronische temperatuur meters naar het blok. Iemand ervaring mee?
Wat zijn de voordelen? kosten, betrouwbaarheid, werkzaamheden?

artikel: docplayer.nl/12496089-Volvo-1800s-elektr...mperatuur-meter.html

Ik ben benieuwd!

Björn


 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-01-2022 12:15 #197219 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic water- en olietemperatuur meter laten reviseren, P1800s
Beste Björn,
* de oude techniek heeft lang gewerkt, dus naar verwachting zal het na een vernieuwing ook weer lang werken, zeker daar er tegenwoordig amper met deze auto's gereden wordt.
* er zijn bij dit systeem geen losse sensoren, de pluggen met voelers in het blok zijn 1 geheel met de rest, deze worden bij een revisie normaal ook vernieuwd.
* zie vorige zin: deze zijn niet los te zien, ze horen als 1 geheel bij de rest, deze zijn dus niet van de rest (leidingen) te scheiden zonder het systeem te vernielen.
* elektrische conversie: optisch niet helemaal origineel, maar is wel ongevoeliger voor mechanische schades, en men kan de kabels met sensoren makkelijk uit het blok halen en de pluggen laten zitten als de kop of motor eruit moet.
groeten,
Rudi

 

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-01-2022 12:29 #197220 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic water- en olietemperatuur meter laten reviseren, P1800s
'mijn' electrische meters reageren ook sneller en preciezer. De LEDs zijn geel, met rood als de druk/temperatuur te hoog wordt. Dus niet geel en blauw als het origineel.
 

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-01-2022 13:41 #197241 door Björn Raaijmakers
Beantwoord door Björn Raaijmakers in topic water- en olietemperatuur meter laten reviseren, P1800s
Beste Rudi en Rob, dank voor jullie reacties. Ik wil wel serieus de digitale conversie overwegen. Ik zal met je contact opnemen Rob. 

Björn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arjan Vijge
  • Arjan Vijge's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
  • HEER lijk
Lees meer
12-01-2022 14:00 #197318 door Arjan Vijge
Beantwoord door Arjan Vijge in topic water- en olietemperatuur meter laten reviseren, P1800s
Hallo Volvo-Vrienden,
Kunnen wij wellicht een bestandje cq overzicht maken welke bedrijven de diverse 'klokjes' kunnen reviseren en tegen welke prijs?

Mvrgr., Arjan.

voormalig lid V44 vereniging nr.G-2827
nu lid nr 16738
17-38-AV P122S verkocht
145 verkocht
240 D verkocht
440 verkocht
1800 S 1965 rijdend
1800 S 1967 restauratie
262C 1980 rijdend

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Wouter Vansteenkiste
  • Wouter Vansteenkiste's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • 1800S van 24/03/1967
Lees meer
24-01-2022 20:09 #197499 door Wouter Vansteenkiste
Beantwoord door Wouter Vansteenkiste in topic water- en olietemperatuur meter laten reviseren, P1800s
Dag Björn,
Wij hebben de LED conversie in onze '67 1800S zitten omdat deze nauwkeuriger werken en minder fragiel zijn dat het originele systeem.
Bij motor uit, kan je het verschil niet zien.
Bij motor aan, zie je dit verschil wel (zie ook Rob Spoon zijn bericht). De OEM vind ik net iets mooier.
De intensiteit van de LED's werkt overigens ook samen met de verlichting (koplanpen aan = LED's gedimd).
Omdat de olie en watertemperatuur echter cruciaal zijn voor het monitoren van de motorgezondheid en wij maximale betrouwbaarheid wilden (wegens rallies en reizen), was dit van belang voor ons.
Het OEM nr is 665259, kost bij Skandix bv. 790€.
Let bij het OEM zeker op dat het lampje niet meer Watt heeft dan origineel. Meer Watt = meer warmte = onnauwkeurige waarden = oorzaak van defect (gezien het werkingsprincipe).
Groet en suc6, Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-02-2023 22:47 #202110 door Rolf Ludeke
Beantwoord door Rolf Ludeke in topic water- en olietemperatuur meter laten reviseren, P1800s
Beste mede volvo liefhebbers, ik ben momenteel mijn P1800S aan het restaureren en bezig met mijn dashboard. Ik had het plan om mijn olie / watertemperatuur meter naar engeland te sturen om hem te laten reviseren en kwam bij toeval de electronische revisie set tegen die scandcar verkoopt en wat verder zoeken bracht mij hier en ik zie dat er al wat mensen deze anpassing in de auto hebben. Is er iemand die een werkbeschrijving heeft zodat ik kan zien of ik het aandurf ;)
Vriendelijke groet, Rolf

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Wouter Vansteenkiste
  • Wouter Vansteenkiste's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • 1800S van 24/03/1967
Lees meer
16-02-2023 08:33 #202116 door Wouter Vansteenkiste
Beantwoord door Wouter Vansteenkiste in topic water- en olietemperatuur meter laten reviseren, P1800s
Dag Rolf
De unit dient alleen electrisch aangesloten te worden, wijst zichzelf uit en is niet moeilijker dan de toerenteller aansluiten.
Wellicht heeft Rob Spoon een installatiegids.
Groet, Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-02-2023 08:42 #202117 door Rolf Ludeke
Beantwoord door Rolf Ludeke in topic water- en olietemperatuur meter laten reviseren, P1800s
Hallo wouter, je zal toch wel de meter even open moeten maken om de oude onderdelen te verwijderen en de nieuwe er in te zetten? Ik zag bij scandcar de 2 losse onderdelen erbij met een spuitje gevuld met iets, was wel nieuwsgierig  hoe dit werkt.

Groeten Rolf

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-02-2023 09:27 #202118 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic water- en olietemperatuur meter laten reviseren, P1800s
Dag Rolf, er moet inderdaad wel wat afgemonteerd worden, zie bijgaande montage handleiding.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.