Vacuumaansluiting carburateur
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
20-04-2014 18:57 #139888
door Arno Pfennings
Vacuumaansluiting carburateur is gemaakt door Arno Pfennings
Ik heb de vacuumaansluiting naar de rembekrachtiger ipv van 1 carb van 2 carbs laten komen via een T-Stuk en ik heb het idee dat de motor cq carbs dit een stuk prettiger vinden en de boel wat stabieler loopt bij koude motor….inbeelding of zou het echt het effect van gelijk verdeelde vacuumlast per carb zijn?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
21-04-2014 01:20 #139901
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Vacuumaansluiting carburateur
Arno, de vacuumaansluiting hoort onder de carburator te zitten, daar heb je het ideale vacuum voor je verdeler.
Een verdeler met verlater vacuum niet aansluiten met vervroeger wel (B20A).
Johan Geers
Een verdeler met verlater vacuum niet aansluiten met vervroeger wel (B20A).
Johan Geers
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
21-04-2014 09:03 #139904
door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Vacuumaansluiting carburateur
Johan, ik neem aan dat je achter de carburateur bedoeld…want bij de webers zitten de aansluitingen namelijk bovenop het inlaatspruitstuk aan de motorkant. Het was meer de vraag hoeveel verschil anderen hebben gemerkt door het vacuüm van 2 carb/paar te nemen ipv de gebruikelijke 1 aansluiting...
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
21-04-2014 09:04 #139905
door Arno Pfennings
O ja, het gaat dus om het vacuüm van de rembekrachtiger…niet van de stroomverdeler

- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
21-04-2014 10:26 #139906
door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Vacuumaansluiting carburateur
Misschien heb ik het bij het verkeerde eind maar als er eenmaal een vacuum opgebouwd is gebeurt er toch niets meer? Het is niet dat er een open verbinding is en er lucht aangezogen blijft worden. Vacuum is vacuum.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
21-04-2014 10:47 #139908
door Arno Pfennings
Jeroen, je zou gelijk kunnen hebben…in dat geval zou het mooi zijn…Dan zou er alleen maar iets afgenomen worden bij het opnieuw starten van de motor. Maar volgt er geen extra vacuumvraag na het intrappen van het rempedaal?
Zat er in de rembekrachtiger ook niet een terugslagklep overigens?
Zat er in de rembekrachtiger ook niet een terugslagklep overigens?
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
22-04-2014 02:24 #139945
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Vacuumaansluiting carburateur
Beste Jeroen,
Misschien heb ik het bij het verkeerde eind maar als er eenmaal een vacuum opgebouwd is gebeurt er toch niets meer? Het is niet dat er een open verbinding is en er lucht aangezogen blijft worden. Vacuum is vacuum.
Het rotte met vacuum is dat de onderdruk niet overal hetzelfde is.
Bij overdruk heb je dat wel.
M.a.w. wanneer ik aan een vat vacuum zuig is de onderdruk in dat vat niet overal hetzelfde.
Het is dus wel belangrijk dat de verdeler aangesloten wordt op het punt wat daarvoor bedoelt is en niet op een ander punt.
gr
Johan Geers
Het rotte met vacuum is dat de onderdruk niet overal hetzelfde is.
Bij overdruk heb je dat wel.
M.a.w. wanneer ik aan een vat vacuum zuig is de onderdruk in dat vat niet overal hetzelfde.
Het is dus wel belangrijk dat de verdeler aangesloten wordt op het punt wat daarvoor bedoelt is en niet op een ander punt.
gr
Johan Geers
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
22-04-2014 08:54 #139947
door Erik Ciesluk
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Vacuumaansluiting carburateur
Johan, volgens mij klopt dat niet.. Als je onderdruk maakt in een vat is de onderdruk overal in dat vat gelijk; net als bij overdruk.
Ik kan me bij een setje webers wel voorstellen dat het (iets) verschil maakt hoe je het vacuum aansluit, omdat je bij de webers twee 'losse' inlaatstukken hebt (en dus twee afzonderlijke 'vaten'). De onderdruk in de twee inlaatstukken zal waarschijnlijk heel iets verschillen, het T-stuk 'helpt' misschien om de onderdruk gelijk te trekken waardoor het (toevallig?) wat mooier loopt?
Bij dubbele SU's bijvoorbeeld zal het zeker niet uitmaken omdat die een gezamelijk inlaatspruikstuk hebben en dus per definitie dezelfde onderdruk hebben.
Ik kan me bij een setje webers wel voorstellen dat het (iets) verschil maakt hoe je het vacuum aansluit, omdat je bij de webers twee 'losse' inlaatstukken hebt (en dus twee afzonderlijke 'vaten'). De onderdruk in de twee inlaatstukken zal waarschijnlijk heel iets verschillen, het T-stuk 'helpt' misschien om de onderdruk gelijk te trekken waardoor het (toevallig?) wat mooier loopt?
Bij dubbele SU's bijvoorbeeld zal het zeker niet uitmaken omdat die een gezamelijk inlaatspruikstuk hebben en dus per definitie dezelfde onderdruk hebben.
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
22-04-2014 15:15 #139955
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic Vacuumaansluiting carburateur
@Johan:
nogmaals, het gaat hier om de vacuumaansluiting van de rembekrachtiger. niet van de verdeler.
@Arno:
je rembekrachtiger zit toch normaal gesproken op je inlaatspruitstuk :roll:
@off topic;
qua vacuumaansluiting op de carb's zijn er volgens mij overigens ook nog verschillen. voor en na de gasklep of zo; heeft te maken met vacuumvervroeging en -verlating van je verdeler. als je een verdeler met vacuumverlating op de juiste manier aansluit op een carburateur met de aansluiting op de juiste plaats kan ook dit prima werken :mrgreen:
nogmaals, het gaat hier om de vacuumaansluiting van de rembekrachtiger. niet van de verdeler.
@Arno:
je rembekrachtiger zit toch normaal gesproken op je inlaatspruitstuk :roll:
@off topic;
qua vacuumaansluiting op de carb's zijn er volgens mij overigens ook nog verschillen. voor en na de gasklep of zo; heeft te maken met vacuumvervroeging en -verlating van je verdeler. als je een verdeler met vacuumverlating op de juiste manier aansluit op een carburateur met de aansluiting op de juiste plaats kan ook dit prima werken :mrgreen:
Groet, Hans
- Ivo Van Antwerpen
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
22-04-2014 22:39 #139971
door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Vacuumaansluiting carburateur
Volgens mij is er wel een verschil tussen onderdruk en vacuüm.
Vacuüm wil zeggen helemaal luchtledig, Onderdruk een druk die lager is dan de atmosferische druk.
Al wordt er over vacuumslangen en aansluitingen gesproken, in onze Auto's is toch onderdruk meer correct, anders zou er ook helemaal geen lucht in de cylinders komen.
De hoeveelheid onderdruk is dus ook niet constant maar afhankelijk van hoe groot het verschil is met de atmosferische druk, of wordt bepaald door hoe snel en hoe hard er door de motor 'gezogen' wordt, maar ook van de plek waar je het de onderdruk afneemt, zo is er bv. door de vernauwing in de venturi van de carburator op die plek meer 'zuiging' omdat de luchtstroom daar versnelt.
Als het 'vacuüm' om het dan toch maar zo te noemen, wordt afgenomen van een collector waarbij alle cilinders in verbinding staan, zou ik een meer constante onderdruk verwachten, omdat er telkens wel één cilinder bezig is te zuigen.
Nochtans heb ik even geleden op mijn katterug dubbele inlaat stukjes voor Dellorto carburatoren gezet, hierop is een 'vacuüm' nippel op slechts één van de cilinders aangesloten, en merkwaardig genoeg heb ik de indruk dat mijn rembekrachtiger het nu beter doet.
Vacuüm wil zeggen helemaal luchtledig, Onderdruk een druk die lager is dan de atmosferische druk.
Al wordt er over vacuumslangen en aansluitingen gesproken, in onze Auto's is toch onderdruk meer correct, anders zou er ook helemaal geen lucht in de cylinders komen.
De hoeveelheid onderdruk is dus ook niet constant maar afhankelijk van hoe groot het verschil is met de atmosferische druk, of wordt bepaald door hoe snel en hoe hard er door de motor 'gezogen' wordt, maar ook van de plek waar je het de onderdruk afneemt, zo is er bv. door de vernauwing in de venturi van de carburator op die plek meer 'zuiging' omdat de luchtstroom daar versnelt.
Als het 'vacuüm' om het dan toch maar zo te noemen, wordt afgenomen van een collector waarbij alle cilinders in verbinding staan, zou ik een meer constante onderdruk verwachten, omdat er telkens wel één cilinder bezig is te zuigen.
Nochtans heb ik even geleden op mijn katterug dubbele inlaat stukjes voor Dellorto carburatoren gezet, hierop is een 'vacuüm' nippel op slechts één van de cilinders aangesloten, en merkwaardig genoeg heb ik de indruk dat mijn rembekrachtiger het nu beter doet.