Permanente loodvervanger

Lees meer
22-03-2013 18:18 - 23-03-2013 20:12 #125087 door Peter Rumen
Permanente loodvervanger is gemaakt door Peter Rumen
Van een kennis die in een vooroorlogse Renault rijdt heb ik vorig jaar een permanente loodvervanger overgenomen die hij zelf heeft gemaakt van een rood koperen buis met aan beide uiteinden een nozle voor aansluiting van de benzineleiding. Zie foto's. De buis is gevuld met een aantal loden driehoekjes om te voorkomen dat de ronde opening wordt afgeloten voor de doorvoer van de benzine. De buis kan het beste horizontaal en op een laag punt kort bij de benzinetank worden bevestigd zodat hij altijd gevuld is met euro 95. Om uit te proberen heb ik hem net voor de benzinepomp geplaatst omdat ik daar eerst het benzinefilter had zitten en dit makkelijk te plaatsen was. Het filter zit nu na de benzinepomp wat eigenlijk niet de bedoeling is omdat de benzinepomp nu niet beschermd wordt voor verontreiniging vanuit de benzinetank. Omdat ik niet weet of er een kop met harde klepzitting in mijn motor zit vond ik het wel een uitdaging om het te proberen. Mijn P1800S heeft voorheen in Californie rond gereden en daar gelden al zeer lang strenge milieu eisen v.w.b. loodhoudende benzine. Ik ga er vanuit dat hij de euro 95 goed kan verdragen. Tot mei 2012 deed ik uit voorzorg altijd loodvervanger toevoegen en ben er na het plaatsen van de permanente loodvervanger in mei mee gestopt. De motor loopt er na bijna 3000 km te hebben afgelegd goed op en ik merk ook niets van een slechte benzine toevoer. In 2014 haal ik wel 10.000 km met inbegrip van de Noorkaapreis en als de kleppen dan nog goed zijn is naar mijn menig de test met de permanente loodvervanger geslaagd. Dit jaar moet ik toch weer een compressietest uitvoeren en daar zal vanzelf uitkomen of er voldoende druk wordt opgebouwd.
Voor degene die interesse heeft,ik heb er nog 3 liggen!









Mijn Volvo rolt, die van jou ook?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-03-2013 19:08 #125094 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Permanente loodvervanger
Peter,
eigenlijk moet er minstens euro 98 in. Zo loop je het gevaar op pingelen etc. en dat is niet goed voor je motor.
groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
22-03-2013 20:54 #125106 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Permanente loodvervanger
In mijn amazon heb ik in 2 jaar 26.000km op euro98 zonder loodvervanger en geharde kleppen gereden. Tot nu toe gaat alles goed.

De vorige eigenaar deed om de 2 tanken een dopje motorolie in de tank. Dus hij rijd al langer zonder lood.

Mijn kleppen zijn nog lang niet uitgesteld, dus denk dat het nut van lood allemaal wel meevalt en dat je met 3000km niet veel kan zeggen.

Ik dacht ergens gelezen te hebben, dat het lood een "geheugen" aan legt van een ton?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-03-2013 20:57 #125109 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Permanente loodvervanger
Klopt, heb ik ook wel eens gelezen. Alleen het wetenschappelijke artikel heb ik er niet bij gelezen. ;)
Kan me goed voorstellen dat een kop zonder loodvervanger ook wel een ton mee kan gaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marc van der Marek (GAST)
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
22-03-2013 21:02 #125111 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Permanente loodvervanger
Het 'lood' van vroeger was tetra-ethyllood, een molecuul van drietal organische koolstofketens met één loodatoom middenin, om het op te kunnen lossen in benzine. Gewoon daklood is op geen enkele manier oplosbaar in benzine.
Loodvervanger hou ik zelf niet zo van, het zijn zouten die op de kleppen neerslaan, maar ook op de bougies. Ik denk dat een 'ongeharde' kop nog 100.000 km op ongelood kan rijden tot er wat merkbaar wordt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-03-2013 21:53 #125118 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic Permanente loodvervanger
In mijn vorige Amazon met B18 heb ik dertigduizend km gereden met een gewone kop en loodvrije 98 en 95 door elkaar.
Het blok heb ik nog en de kleppen zijn niet ingeslagen, die Amazon is inmiddels gesloopt wegens teveel roest.
Ook nu rij ik zonder harde zittingen in mijn B20 en zie wel hoe lang het duurt, ik rij nooit plankgas maar niet op gas en heb toch een reserve kop liggen. Op LPG is het een ander verhaal, die verbranding is veel heter dan benzine.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-03-2013 19:34 #125182 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Permanente loodvervanger
Over lood en loodtoevoegingen doen veel "broodje aap" verhalen de ronde.
In Californië is sinds de 60-er jaren geen drup loodhoudende benzine meer te krijgen, in Europa zijn we in de 90-er jaren pas van de gelode benzine afgestapt.
Europese autofabrikanten hebben toen moord en brand geschreeuwd dat zij hun productie processen voor loodvrije motoren niet zo snel op orde konden krijgen. (met de Fransen voorop want die deden al zo veel voor het milieu, men had immers tientallen kerncentrales....)

Waarom konden de auto's in Californië wel op loodvrij rijden en zou dit in Europa fout gaan?
Het antwoord is eigenlijk verrassend simpel. De smerende (of lees koelende) werking van gelode benzine is pas zinvol boven de 3000 toeren; daaronder doet het niet veel. In de USA met zijn snelheidsbeperking wordt er nooit hard gereden met auto's. Men komt dus niet boven de 3000 toeren en een cilinderkop heeft dus het eeuwige leven, ook met loodvrije benzine.
Hier in Europa, en met name Duitsland, wordt wel hard gereden. Kom je dan regelmatig en langdurig boven de 3000 toeren, dan slijt een niet aangepaste kop wat sneller. (maar 100.000km is nog steeds geen uitzondering.

Moraal van het verhaal, wat is je rijstijl. Als je rustig rijdt is er niets aan de hand.
Rijd je wat sneller; dan ben je na 30.000 - 50.000km uitgesteld met je kleppen. Kop eraf en op de hoek vaan de straat laten reviseren. Stalieten klepzetels erin en voor een paar honderd Euro ben je kaar.
Reken eens uit wat je anders aan loodvervangers kwijt bent....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-03-2013 14:57 #125205 door Peter Rumen
Beantwoord door Peter Rumen in topic Permanente loodvervanger

"Han Misdom" schreef:
Over lood en loodtoevoegingen doen veel "broodje aap" verhalen de ronde.
In Californië is sinds de 60-er jaren geen drup loodhoudende benzine meer te krijgen, in Europa zijn we in de 90-er jaren pas van de gelode benzine afgestapt.
Europese autofabrikanten hebben toen moord en brand geschreeuwd dat zij hun productie processen voor loodvrije motoren niet zo snel op orde konden krijgen. (met de Fransen voorop want die deden al zo veel voor het milieu, men had immers tientallen kerncentrales....)

Waarom konden de auto's in Californië wel op loodvrij rijden en zou dit in Europa fout gaan?
Het antwoord is eigenlijk verrassend simpel. De smerende (of lees koelende) werking van gelode benzine is pas zinvol boven de 3000 toeren; daaronder doet het niet veel. In de USA met zijn snelheidsbeperking wordt er nooit hard gereden met auto's. Men komt dus niet boven de 3000 toeren en een cilinderkop heeft dus het eeuwige leven, ook met loodvrije benzine.
Hier in Europa, en met name Duitsland, wordt wel hard gereden. Kom je dan regelmatig en langdurig boven de 3000 toeren, dan slijt een niet aangepaste kop wat sneller. (maar 100.000km is nog steeds geen uitzondering.

Moraal van het verhaal, wat is je rijstijl. Als je rustig rijdt is er niets aan de hand.
Rijd je wat sneller; dan ben je na 30.000 - 50.000km uitgesteld met je kleppen. Kop eraf en op de hoek vaan de straat laten reviseren. Stalieten klepzetels erin en voor een paar honderd Euro ben je kaar.
Reken eens uit wat je anders aan loodvervangers kwijt bent....

Kijk de aap is uit de mouw! :lol: Han die kent mij al wat langer en weet dat ik geen F1 coureur ben maar een defensieve rijder, lekker toeren en genieten. 8-) Een beetje lood kan geen kwaad voor de B20B en dan verplaats ik de permanente loodvervanger richting benzinetank tussen de vaste leiding. Kan het benzinefilter ook weer terug naar zijn oude plek, vóór de benzinepomp en dan gewoon Euro 95 tanken.

Mijn Volvo rolt, die van jou ook?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-03-2013 16:34 #125212 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Permanente loodvervanger
Hallo Peter,
voor Euro 95 of 98 zie bijvoorbeeld eens
Euro 95 of Euro 98
Bij een B18B of B20B(of E) met nog goede compressie zou ik niet lager dan Euro 98 gaan (en doe dat dus ook niet bij mijn B20B). Pingelen / high speed knock is echt niet goed voor een motor. Het loodverhaal staat hier in principe los van (daarbij gaat het vooral om klepzittingslijtage).
groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.