Permanente loodvervanger
- Peter Rumen
-
- Elite lid
-
Voor degene die interesse heeft,ik heb er nog 3 liggen!
Mijn Volvo rolt, die van jou ook?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
eigenlijk moet er minstens euro 98 in. Zo loop je het gevaar op pingelen etc. en dat is niet goed voor je motor.
groeten, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
De vorige eigenaar deed om de 2 tanken een dopje motorolie in de tank. Dus hij rijd al langer zonder lood.
Mijn kleppen zijn nog lang niet uitgesteld, dus denk dat het nut van lood allemaal wel meevalt en dat je met 3000km niet veel kan zeggen.
Ik dacht ergens gelezen te hebben, dat het lood een "geheugen" aan legt van een ton?
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-

Kan me goed voorstellen dat een kop zonder loodvervanger ook wel een ton mee kan gaan.
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Loodvervanger hou ik zelf niet zo van, het zijn zouten die op de kleppen neerslaan, maar ook op de bougies. Ik denk dat een 'ongeharde' kop nog 100.000 km op ongelood kan rijden tot er wat merkbaar wordt.
- Alfriedel Boelen
- Platinum lid
-
Het blok heb ik nog en de kleppen zijn niet ingeslagen, die Amazon is inmiddels gesloopt wegens teveel roest.
Ook nu rij ik zonder harde zittingen in mijn B20 en zie wel hoe lang het duurt, ik rij nooit plankgas maar niet op gas en heb toch een reserve kop liggen. Op LPG is het een ander verhaal, die verbranding is veel heter dan benzine.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
In Californië is sinds de 60-er jaren geen drup loodhoudende benzine meer te krijgen, in Europa zijn we in de 90-er jaren pas van de gelode benzine afgestapt.
Europese autofabrikanten hebben toen moord en brand geschreeuwd dat zij hun productie processen voor loodvrije motoren niet zo snel op orde konden krijgen. (met de Fransen voorop want die deden al zo veel voor het milieu, men had immers tientallen kerncentrales....)
Waarom konden de auto's in Californië wel op loodvrij rijden en zou dit in Europa fout gaan?
Het antwoord is eigenlijk verrassend simpel. De smerende (of lees koelende) werking van gelode benzine is pas zinvol boven de 3000 toeren; daaronder doet het niet veel. In de USA met zijn snelheidsbeperking wordt er nooit hard gereden met auto's. Men komt dus niet boven de 3000 toeren en een cilinderkop heeft dus het eeuwige leven, ook met loodvrije benzine.
Hier in Europa, en met name Duitsland, wordt wel hard gereden. Kom je dan regelmatig en langdurig boven de 3000 toeren, dan slijt een niet aangepaste kop wat sneller. (maar 100.000km is nog steeds geen uitzondering.
Moraal van het verhaal, wat is je rijstijl. Als je rustig rijdt is er niets aan de hand.
Rijd je wat sneller; dan ben je na 30.000 - 50.000km uitgesteld met je kleppen. Kop eraf en op de hoek vaan de straat laten reviseren. Stalieten klepzetels erin en voor een paar honderd Euro ben je kaar.
Reken eens uit wat je anders aan loodvervangers kwijt bent....
- Peter Rumen
-
- Elite lid
-
Kijk de aap is uit de mouw! :lol: Han die kent mij al wat langer en weet dat ik geen F1 coureur ben maar een defensieve rijder, lekker toeren en genieten."Han Misdom" schreef:
Over lood en loodtoevoegingen doen veel "broodje aap" verhalen de ronde.
In Californië is sinds de 60-er jaren geen drup loodhoudende benzine meer te krijgen, in Europa zijn we in de 90-er jaren pas van de gelode benzine afgestapt.
Europese autofabrikanten hebben toen moord en brand geschreeuwd dat zij hun productie processen voor loodvrije motoren niet zo snel op orde konden krijgen. (met de Fransen voorop want die deden al zo veel voor het milieu, men had immers tientallen kerncentrales....)
Waarom konden de auto's in Californië wel op loodvrij rijden en zou dit in Europa fout gaan?
Het antwoord is eigenlijk verrassend simpel. De smerende (of lees koelende) werking van gelode benzine is pas zinvol boven de 3000 toeren; daaronder doet het niet veel. In de USA met zijn snelheidsbeperking wordt er nooit hard gereden met auto's. Men komt dus niet boven de 3000 toeren en een cilinderkop heeft dus het eeuwige leven, ook met loodvrije benzine.
Hier in Europa, en met name Duitsland, wordt wel hard gereden. Kom je dan regelmatig en langdurig boven de 3000 toeren, dan slijt een niet aangepaste kop wat sneller. (maar 100.000km is nog steeds geen uitzondering.
Moraal van het verhaal, wat is je rijstijl. Als je rustig rijdt is er niets aan de hand.
Rijd je wat sneller; dan ben je na 30.000 - 50.000km uitgesteld met je kleppen. Kop eraf en op de hoek vaan de straat laten reviseren. Stalieten klepzetels erin en voor een paar honderd Euro ben je kaar.
Reken eens uit wat je anders aan loodvervangers kwijt bent....

Mijn Volvo rolt, die van jou ook?
- Rudi
-
- Platinum lid
-
voor Euro 95 of 98 zie bijvoorbeeld eens
Euro 95 of Euro 98
Bij een B18B of B20B(of E) met nog goede compressie zou ik niet lager dan Euro 98 gaan (en doe dat dus ook niet bij mijn B20B). Pingelen / high speed knock is echt niet goed voor een motor. Het loodverhaal staat hier in principe los van (daarbij gaat het vooral om klepzittingslijtage).
groeten, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.