betrouwbare motor: aanpak
- wim van der Zel
- Verbannen
-
Minder
Meer
19-09-2012 23:07 #117935
door wim van der Zel
betrouwbare motor: aanpak is gemaakt door wim van der Zel
Hallo,
Ik heb sinds kort een 244 uit 1980. De motor loopt op zich mooi, maar het duurt wel even. Koude start op gas gaat snel, maar het duurt eeuwen voordat de motor lekker blijft lopen (vooral een dip, of afslaan als je vanaf stationair gas geeft. Op gas loopt ie na 20 min, caq 1200 toeren stationair, op benzine nauwelijks.
Kortom, er moet wat aan gebeuren. Ik pak het maar systematisch aan en begin bij de ontsteking. Die is elektronisch, op de verdeler na. De bougies zien er fris uit. De kabels zijn ok. De verstuiver is een OMVL. Een garage in de buurt, met verstand van gas heeft volgende week tijd om het gas (met gebruikmaking van een Co2 meter) af te stellen. Mocht er iets mis zijn met bijv. de verstuiver, dan merkt hij dat denk ik wel. Maar voor het zelfde geld kan ik er zelf al iets mee?
Verder overweeg ik een 123 ontsteking, daar hoor ik goede verhalen over..
Kortom, ik wil er alles aan doen om een betrouwbare motor te krijgen. Want na het wegdoen van de Volvo v40, die motorisch geweldig was, moet ik vooral mijn vriendin van de betrouwbaarheid van de 244 overtuigen.
Dus, collega Volvo mindeds.. Hebben jullie nog tips om dit doel te bereiken?
Thanks.
Wim van der Zel
Ik heb sinds kort een 244 uit 1980. De motor loopt op zich mooi, maar het duurt wel even. Koude start op gas gaat snel, maar het duurt eeuwen voordat de motor lekker blijft lopen (vooral een dip, of afslaan als je vanaf stationair gas geeft. Op gas loopt ie na 20 min, caq 1200 toeren stationair, op benzine nauwelijks.
Kortom, er moet wat aan gebeuren. Ik pak het maar systematisch aan en begin bij de ontsteking. Die is elektronisch, op de verdeler na. De bougies zien er fris uit. De kabels zijn ok. De verstuiver is een OMVL. Een garage in de buurt, met verstand van gas heeft volgende week tijd om het gas (met gebruikmaking van een Co2 meter) af te stellen. Mocht er iets mis zijn met bijv. de verstuiver, dan merkt hij dat denk ik wel. Maar voor het zelfde geld kan ik er zelf al iets mee?
Verder overweeg ik een 123 ontsteking, daar hoor ik goede verhalen over..
Kortom, ik wil er alles aan doen om een betrouwbare motor te krijgen. Want na het wegdoen van de Volvo v40, die motorisch geweldig was, moet ik vooral mijn vriendin van de betrouwbaarheid van de 244 overtuigen.
Dus, collega Volvo mindeds.. Hebben jullie nog tips om dit doel te bereiken?
Thanks.
Wim van der Zel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
Minder
Meer
19-09-2012 23:20 #117936
door Kevin de Leuw
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic betrouwbare motor: aanpak
Als er al een compleet elecktronische ontsteking opzit dan heeft het geen nut een 123 te plaatsen als het al wel mogelijk is.
WElk type motor zit erin? met welke carburateur/injectie.
WElk type motor zit erin? met welke carburateur/injectie.
20-09-2012 15:21 #117951
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic betrouwbare motor: aanpak
Eerst kleppen stellen en ontstekingstijdstip inclusief voorontsteking controleren met een stroboscoop. Luchtfilter controleren en zonodig vervangen, dan afhankelijk van de opstelling injectie of carburateur de LPG afstellen. Bij injectie ook eerst alle contacten naar de sensoren, en indien aanwezig luchtmassameter en eventueel CIS klep nakijken/schoonmaken. Gasklephuis schoonmaken kan dan ook geen kwaad.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
- wim van der Zel
- Verbannen
-
Minder
Meer
21-09-2012 10:51 #117979
door wim van der Zel
Beantwoord door wim van der Zel in topic betrouwbare motor: aanpak
Dank, mannen
Ik ga met die punten aan de slag. Bijgesloten een blikje onder de motorkap. Ik weet dat het een 2 liter motor is, maar precies welk type? Geen injectie in ieder geval.
De e-ontsteking bestaat zo te zien alleen uit een sensor die de contactpuntjes vervangt met bijbehorende 'computer. De rotor is er nog steeds. 123 ontsteking vervangt ook die bewegende delen. Ik weet niet of het vervroegen nog op de ouderwetse manier werkt? Het slangetje naar de carburateur zit er in ieder geval nog wel.
Wordt vervolgd!
Ik ga met die punten aan de slag. Bijgesloten een blikje onder de motorkap. Ik weet dat het een 2 liter motor is, maar precies welk type? Geen injectie in ieder geval.
De e-ontsteking bestaat zo te zien alleen uit een sensor die de contactpuntjes vervangt met bijbehorende 'computer. De rotor is er nog steeds. 123 ontsteking vervangt ook die bewegende delen. Ik weet niet of het vervroegen nog op de ouderwetse manier werkt? Het slangetje naar de carburateur zit er in ieder geval nog wel.
Wordt vervolgd!
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
Minder
Meer
21-09-2012 16:19 #117998
door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic betrouwbare motor: aanpak
Ik zie geen foto en een 123 ontsteking heeft ook een rotor en verdelerkap.
21-09-2012 17:33 #118003
door Tom Steverink
Als je het volledige VIN nummer geeft, kan ik wel kijken wat er in hoort te staan. (Dat wil niet zeggen dat de originele motor er nog instaat natuurlijk)
Doe maar over PB...
Doe maar over PB...
- wim van der Zel
- Verbannen
-
Minder
Meer
22-09-2012 14:09 #118036
door wim van der Zel
Inderdaad zeg.. Nu zie ik het pas: ik dacht dat ook de verdeling over de cilinders in een 123 gewoon mechanisch is.. riekt naar een gemiste kans?
Hieronder een link naar mijn ontsteking, althans onder de verdelerkap. Het bijbehorende kastje is een Bosch 0227 100 018. Zit primair met 2 draden op de bobine aangesloten, zo te zien. Zou het enige verschil met de 123 de ontstekingscurve zijn?
www.mijnalbum.nl/Foto-KKKD6N8H-D.jpg
Ook nog een plaatje van de hele motor:
www.mijnalbum.nl/Foto-OBTDCL64-D.jpg
en
www.mijnalbum.nl/Foto-MP8I644X-D.jpg
Het VIN nummer is 2444A2544822VIN21
Ben benieuwd!
Hieronder een link naar mijn ontsteking, althans onder de verdelerkap. Het bijbehorende kastje is een Bosch 0227 100 018. Zit primair met 2 draden op de bobine aangesloten, zo te zien. Zou het enige verschil met de 123 de ontstekingscurve zijn?
www.mijnalbum.nl/Foto-KKKD6N8H-D.jpg
Ook nog een plaatje van de hele motor:
www.mijnalbum.nl/Foto-OBTDCL64-D.jpg
en
www.mijnalbum.nl/Foto-MP8I644X-D.jpg
Het VIN nummer is 2444A2544822VIN21
Ben benieuwd!
22-09-2012 18:07 #118055
door Tom Steverink
Hoi Wim!
Is dat nummer wat er op je typeplaatje staat? Ik kan het zo niet vinden, kijk eens op je papieren?
Is dat nummer wat er op je typeplaatje staat? Ik kan het zo niet vinden, kijk eens op je papieren?
- wim van der Zel
- Verbannen
-
Minder
Meer
23-09-2012 12:07 #118071
door wim van der Zel
Hee, Tom
Tja, het klopt toch echt. Ook op de papieren staat hetzelfde nummer. Er staat geen cilinderhoud iod op. Het is overigens een GL.
Maar als de wagen uit 1980 komt, is het dan niet per definitie een B21?
Heeft de motor ergens nog een nummertje?
Wordt vervolgd>..
Tja, het klopt toch echt. Ook op de papieren staat hetzelfde nummer. Er staat geen cilinderhoud iod op. Het is overigens een GL.
Maar als de wagen uit 1980 komt, is het dan niet per definitie een B21?
Heeft de motor ergens nog een nummertje?
Wordt vervolgd>..
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
23-09-2012 14:26 #118075
door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic betrouwbare motor: aanpak
Dat is een B21A, een hele betrouwbare motor. Op volvolvo.nl zijn veel meer 240 rijders en sleutelaars te vinden, niet dat ze je hier niet kunnen helpen maar toch.
Ik denk dat je de (originele & uitstekende Bosch) ontsteking met rust kan laten en de stationair schroef op het inlaatspruitstuk en CO schroef op de LPG verdamper wat bij moet draaien. Er is iets mis met de onderlinge afstelling van die twee waardoor je motor slecht oppakt en te hoog stationair draait.
Op benzine lopen deze op LPG omgebouwde motoren meest niet geweldig na een paar jaar, omdat een essentieel onderdeeltje (de naald) in de carburateur versleten is.
Er zijn Volvo oldtimer garages genoeg die dat voor je kunnen vervangen.
Ik denk dat je de (originele & uitstekende Bosch) ontsteking met rust kan laten en de stationair schroef op het inlaatspruitstuk en CO schroef op de LPG verdamper wat bij moet draaien. Er is iets mis met de onderlinge afstelling van die twee waardoor je motor slecht oppakt en te hoog stationair draait.
Op benzine lopen deze op LPG omgebouwde motoren meest niet geweldig na een paar jaar, omdat een essentieel onderdeeltje (de naald) in de carburateur versleten is.
Er zijn Volvo oldtimer garages genoeg die dat voor je kunnen vervangen.