ploffen in de uitlaat

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-08-2002 19:41 #56578 door
ploffen in de uitlaat is gemaakt door
Bij het inhouden van het gaspedaal hoor ik ,vooral met warme motor, ploffen in de uitlaat. De Katterug heb ik nog niet zo lang, maar er zit dezelfde motor in als bij mijn Amazon: B18A type 01, Zenith carb., stroomverdeler met vacuumvervroeger etc.Puntjes nieuw: 0,40 - 0,45 mm.Onsteking: Statisch 21-23 voor bdp.Bougies: nieuwCarb: schoongemaakt en nieuwe pakkingen.Benzine: Oct 91 soms 95 + lood vervangerWat Kan de oorzaak zijn en belangrijker: Hoe los ik het op? Goetjes , Johan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-08-2002 21:01 #61616 door
Beantwoord door in topic ploffen in de uitlaat
Aangezien Volvo RON97 en RON100 voorschreef voor de B20A resp. B20B (en ik neem aan dat dat ook voor de B18 geldt), lijkt RON91 me te weinig. Ik kan me niet voorstellen dat je in bepaalde situaties dan geen pingelen krijgt. Ik moet wel zeggen dat een B20A op RON95 net zonder pingelen loopt.Het pruttelen ligt overigens niet aan het octaangetal want, hoewel ik op RON95 kan rijden heb ik in de bergen RON95 getankt en Millers VSP Plus toegevoegd waardoor het octaangetal 97 à 98 wordt. Toch gewoon pruttelen (maar ik gebruikte Millers dan ook voornamelijk voor de loodvervanger, de octaanbooster stelt me in staat gewoon RON95 te tanken).Het ploffen (bij mij is het meer pruttelen) in de uitlaat gebeurt vooral bergaf remmend op de motor. In mindere mate ook vanaf hoog toerental remmend op de motor in ons vlakke landje. Ik kan me uit mijn jeugdjaren herinneren dat de meeste auto's met carburateur, die mijn ouders gehad hebben, als ze wat ouder waren in de bergen iets soortgelijks lieten horen (ook op gelode superbenzine die er toen nog was). Dat is waarom ik er geen aanleiding in zie om het te proberen op te heffen. Maar als ik moest gokken, dan zou ik zeggen dat een wat te rijk mengsel in de cilinders komt dat te langzaam of incompleet verbrand zodat de verbranding nog niet is afgerond voordat de uitlaatkleppen open gaan. Het gebeurt dan ook meestal op heel hoge toeren, en dan zit er bijzonder weinig tijd tussen de cycli. Bij mij staat het tijdstip precies goed afgesteld, en de vacuumvervroeging werkt naar behoren. Dat is dus ook niet de oorzaak, maar aangezien bij LPG het "probleem" (ik zet het tussen " " omdat ik het niet als een probleem zie, meer als een eigenschap van versleten carburateurs) nauwelijks speelt verwacht ik de oorzaak te vinden in het benzine/lucht-mengsel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-08-2002 13:33 #61615 door
Beantwoord door in topic ploffen in de uitlaat
De instelling van 21° is dynamisch bij 1500 toeren/min met onderbroken vacuum slang van de vervroeger. Bij statische afstelling zit je ongeveer op 5°.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-08-2002 00:47 #61614 door
Beantwoord door in topic ploffen in de uitlaat
Lennard, RobJullie antwoorden hebben me aan het denken en zoeken gezet:Het pruttelen/ploffen is een complexe toestand!Een ontstekingstijdstip en octaangehalte kunnen (mede)oorzaak zijn.Twee artikelen van interesse heb ik op het internet kunnen vinden, beslist de moeite waard.A. All About Ignition wwww.vclassics.com/archive/index.htmlB. Octane Solutions For Older VOLVO's www3.bc.sympatico.ca/Volvo_Books/ptip899.htmlVerder toch nog eens in mijn eigen spullen gezocht.1: Het Haynes 120/130 -1800 boek geeft voor de verschillende motoren diverse waarden, zowel statisch als dynamisch.Voor de B18A (75 din PK) geeft dit boek dezelfde waarden statisch EN dynamisch van 21-23 BTDC(1500 rpm). Hier ben ik altijd van uitgegaan!!!2: Olyslager geeft een uitgebreidere versie (overgenomen van A.B. Volvo Goteborg): B18A met centrifugalstroomverdeler VJU4 BL 33, zoals die op de B18A van mijn Amazon en PVzit: Superbenzine 21-23 BTDC. Voor een statische afstelling wordt echter GEEN waardegegeven! Uit de gegevens van de stroomverdeler valt af leiden dat er bij 1500 toeren - a.g.v. centrifugaal gewichtjes- er een vervroeging optreedt van =/- 10.Samen met de 5 die Rob aangaf, komen we dus aardig in de buurt van de 21. 3: Het Service Manual PV544/P120 zoals dat van V44 komt, is nog uitgebreider.Het hoofdstuk over het electrische systeem (blz 3-45) geeft dezelfde waarden als Olyslager maar geeft aan dat fijnafstelling met statische motor NIET uitgevoerd moet worden. De enige goede manier is dus echt met stroboscoop bij 1500 toeren voor de B18A.Nog een extra gegeven is de tabel die VOLVO hier geeft: Onstekingstijdtip versus Octaangehalte. De standaardwaarde is zoals Lennard al aangaf RON 97 VOLVO geeft ook het volgende: Octaan (RON) B18A B18D 90 15-17 16-18 93 19-20 19-21 97 21-23 22-24In Duitsland, waar ik de meestal de benzine haal, is 91, 95 en 98 beschikbaar en tankik het goedkoopste : 91. (Wij blijven Nederlanders ;-) !) Pingelen kwam ik tot nu toe niet tegen omdat dagelijks met de Amazon op LPG (100+) rijen met de Katterug het nog eventjes rustig aan deed. Op benzine (91) hebben ze het, zo bleek vandaag, allebei! Kortom ik begin maar met het dynamisch afstellen van de ontsteking en dan maar eens zoals ze het hier zeggen: Kiekn wat wot!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-08-2002 01:02 #61613 door
Beantwoord door in topic ploffen in de uitlaat
De tabel van het voerige berichtis bij het copieren wat ongelukkig overgekomen.Hij moet zijn: Octaan B18A B18D 90 15-17 16-18 93 19-20 19-21 97 21-23 22-24

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-09-2002 10:19 #61612 door
Beantwoord door in topic ploffen in de uitlaat
Volgens Ronald Glen, monteur van Buitenweg en racer met een klassieke Volvo. kun je statisch (oftewel stationair zonder vacuum) 10 graden aanhouden voor alle B18/B20,groeten Ruud

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.