loodvervanger

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-05-2003 22:15 #55826 door
loodvervanger is gemaakt door
Beste Volvovrienden,Bijna altijd rijdend op gas, en af en toe op benzine om de gasnaald te smeren en makkelijker te starten, begint mijn bezinetank met geloodde benzine uit Belgie zo ongeveer leeg te raken.Nu heb ik nog nooit in Nederland de auto met benzine + loodvervanger volgegooid, dus heb ik de vraag waar ik loodvervanger kan kopen (ook bij het gemiddelde tankstation?) hoe het te gebruiken en of ik de tank, waar nu nog zo'n 8 liter benzine in zit, moet leegrijden, m.a.w. kan je zomaar alles bij elkaar gooien? Wie leert mij wat bij?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-05-2003 22:36 #64358 door
Beantwoord door in topic loodvervanger
Bij de meeste oldtimer zakenIk haal het bij Imparts in Arnhem,Morris superblend.Combineert een smerend met reinigende werking voor carbs and injectors.Wat ook belangrijk is is de benzinepomp, deze ligt in de benzinestroom (geldt zowel voor de mechanische & de electrische).Tenslotte stabiliseert dit goedje de benzine en voorkomt uitgummyenOp zich kun je ook gewoon met loodvervanger tanken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-05-2003 23:22 #64357 door
Beantwoord door in topic loodvervanger
Mij is niet duidelijk of je met een "loodvrije kop" rijdt of niet. Je rijdt vnl. op gas, en dat schijnt goed te gaan. In dat geval zou ik rustig loodvrije benzine tanken. Waarom voor die paar liter benzine moeilijk doen en wel op lpg rijden waar per definitie geen loodvervanger in zit en kan.Overigens werken de meeste loodvervangers niet. In Engeland zijn zeer goede tests uitgevoerd en het bleek dat alle additieven aan de pomp niet werken. Losse additieven werkten alleen als ze op mangaan basis zijn samengesteld. Dat waren er maar 4. O.a. Millers, dat ook als voordeel heeft dat er een soort octaanboost in zit. Ik rij met twee auto's (Amerikaan en Italiaan) al jaren op Millers VSP en dat gaat prima, pingelen is ook over. Beste oplossing is om gewoon lpg of loodvrij te rijden en als de kleppen dan eens een keer versleten zijn gewoon harde zittingen te monteren. Verschillende loodvervangers doorelkaar gebruiken is af te raden; kunnen ongewenste chemische reakties ontstaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-05-2003 08:02 #64356 door
Beantwoord door in topic loodvervanger
Pieter, mee eens.Ter aanvulling; de klepzetels die nog op loodhoudende benzine hebben gereden schijnen een geheugen te hebben (harder ?)en houden het wel even uit.Het devies is derhalve rustig doorrijden tot de kleppen niet meer testellen zijn of compressie verlies optreedt. Toch ga ik voor de reinigende en smerende werking van hat additief, neem de ev.loodvervangende werking op de koop toe.Overigens mijn 1800 E heeft een loodvrije kop mee gekregen vanuit USA.Voor de Amazon (B16B) ga ik het binnenkort zien, ik heb compressieverlies en een matige nokkenas (mn cylinder 2).Momenteel ben ik een tweede blok aan het reviseren, daar komt wel een voor loodvrije brandstof geschikte kop op.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-05-2003 09:41 #64355 door
Beantwoord door in topic loodvervanger
En als je zonder loodvervanger rijdt, en je hebt nog geen geharde zetels, kun je dan beter Super 98 of Euro loodvrij 95 tanken? Ik kies tot nu toe altijd voor de Super, ook omdat daar wel eens loodvervanger in zit bij de pomp (misschien helpt het technisch gezien niet, maar psychologisch gezien wel :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-05-2003 10:55 #64354 door
Beantwoord door in topic loodvervanger
Pieter rij jij Fulvia?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-05-2003 11:09 #64353 door
Beantwoord door in topic loodvervanger
voor jojo:ik rij Dodge Custom Club Coupe 1948, Lancia Appia Coupé 1958 en Volvo P130 1961;waarom de vraag of ik Fulvia rij??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-05-2003 14:34 #64352 door
Beantwoord door in topic loodvervanger
omdat op het FFF forum van lancia ook nog wel eens een Pieter mee doet ;-)(sleutelaar aan Lancia Fulvia 1969 ,Amazon 1962,triumph spitfire 1975 en jag XJ6 1970)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-05-2003 18:09 #64351 door
Beantwoord door in topic loodvervanger
Wanneer je geen geharde klepzetels hebt, blijft het erg belangrijk om loodvervanger te tanken, de smering is noodzakelijk!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-05-2003 19:50 #64350 door
Beantwoord door in topic loodvervanger
Ik blijf het opmerkelijk vinden hoeveel waarde er gehecht wordt aan de smerende werking van benzine en loodvervangers. Lood heeft pas een smerende werking als het na ontbranding is afgezet op metalen delen. Of loodvervangers überhaupt een smerende werking hebben weet ik niet. Maar het probleem zit hem bij klepzetelslijtage niet in de smering, maar in de temperatuur. In den beginne was benzine belabberd en de motoren liepen derhalve op bijzonder lage compressieverhoudingen (rond 1:4). De kleppen moesten bovendien zeer geregeld opnieuw geslepen worden, maar dat was toen heel normaal. Op zoek naar een hoger octaangetal om hogere compressieverhoudingen mogelijk te maken (en daarmee vermogen en efficiency te verbeteren) probeerde men allerhande toevoegingen. Lood bleek te werken, echter niet puur lood, maar een verbinding genaamd tetraethyllood (TEL). Puur lood werkte zgn. hot corrosion (aantasting van de metalen in de motor door heet lood) in de hand. De TEL-verbinding behield de octaanverhogende werking, maar de tetraethyl verhinderde hot corrosion. Pas achteraf kwam men erachter dat een loodlaag zich in de motor vormde en met name de kleppen en zetels hadden daarvan baat. Niet de smerende werking alswel de hittegeleidende werking hadden nogal positieve effecten op klepzetelslijtage. Toen kwamen de jaren zestig, en vooral in Californië (m.n. Los Angeles) had men nogal last van smog. De eerste foefjes om de uitstoot te verminderen werden bedacht. De jaren zeventig zagen de uitvinding van de katalysator en daarmee de noodzakelijke terugkeer naar de loodvrije benzine. Gevolgd door het totaal in de ban doen van lood in de jaren negentig vanwege het nogal giftige karakter daarvan. Door loodvrije benzine vormde zich geen hittegeleidende loodlaag meer op de kleppen waardoor vooral de uitlaatkleppen snel konden inslijten. Klepzetelslijtage wordt veroorzaakt door het zo heet worden van de kleppen dat die - als ze gesloten zijn - a.h.w. een microlasje met de klepzetel vormen. Als de kleppen weer open gaan wordt het lasje weer losgescheurd. En je voelt em al: de klepzetel wordt daardoor zo ruw als een slijpsteen. Aangezien kleppen ook nog eens rond kunnen draaien krijg je dus een nogal schurend effect. Loodvrije benzine verbrandt heter dan loodhoudende benzine, dus dat verergert het proces nog eens.Geharde kleppen en klepzetels kunnen die hoge temperaturen aan zonder micro-lassen te vormen. Loodvervangers aan de pomp zijn niet aan te bevelen, bovendien loopt het aantal tankstations met Super MLV terug. Gebruik alleen loodvervangers met het FBHVC-keurmerk (Federation of British Historic Vehicles). Alleen die zijn onafhankelijk bewezen effectief. Als je een hoge compressie-motor hebt (bijv. B20B) zou ik ongelood 98 gebruiken. Een lage compressie (bijv. B20A) heeft voldoende aan ongelood 95. Sommige loodvervangers hebben een octaan-boostende werking. Millers VSP+ bijv. verhoogt het octaangetal met gemiddeld 2 punten en heeft het FBHVC-keurmerk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.