brandlucht bij starten

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-12-2005 17:38 #52723 door
brandlucht bij starten is gemaakt door
Vanmorgen wilde de Amazon na twee weken stilstand zeer moeilijk starten. De choke helemaal uitgetrokken en de startmotor maakte ook vrolijk rondjes. Maar na vier pogingen van ongeveer 10 seconden elk wilde de motor nog niet aanslaan.
<br><br>
Wel rook ik een brand/schroeilucht. Dus de motorkap open, maar ik kon niets bijzonders zien. Nog een poging verder sloeg de motor eindelijk aan. <br><br> Tijdens de rit rook ik nog steeds een vage brandlucht. Misschien de naweëen van het starten... Het zit mij echter helemaal niet lekker. Wat kan het zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-12-2005 18:14 #77993 door
Beantwoord door in topic brandlucht bij starten
Controleer even de aansluiting van de dikke stroomkabel op de startmotor. is deze aansluiting roestig of gecorrodeerd, dan moet er teveel stroom door een smalle geleider, en kan de boel gaan smeulen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-12-2005 20:10 #77992 door
Beantwoord door in topic brandlucht bij starten
Kijk ook even je aansluiting bij je kontaktslot na ,als je daar een slecht kontakt hebt ruik je dat sneller dan in je motorruimte.
Voel ook even of het daar niet warm wordt(als dat wel het geval is zeker je kontakten(aansluitingen) nakijken/vervangen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-12-2005 21:28 #77991 door
Beantwoord door in topic brandlucht bij starten
Stond er buiten iemand te roken? Is ook erg gevaarlijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-12-2005 11:17 #77990 door
Beantwoord door in topic brandlucht bij starten
Ok, bedankt voor de tips! Ik heb wel eens eerder startproblemen gehad (vorige winter) en toen zag ik na lang starten dat er rook van een dunne kabel kwam. Ik meen de kabel van de startmotor naar ... de bobine? Misschien alle kabels maar eens loshalen en nakijken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-12-2005 11:48 #77989 door
Beantwoord door in topic brandlucht bij starten
Er loopt, als het goed is, geen kabel van je startmotor naar de bobine. Je hebt een hele dikke kabel direct van de accu naar de startmotor en een dunnere kabel naar je contactslot. Via die dunnere kabel wordt het startrelais (wat op de startmotor gemonteerd is) aangesproken, en dat relais schakelt dan de grote stroom via de dikke kabel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-12-2005 12:46 #77988 door
Beantwoord door in topic brandlucht bij starten
Maakt de motor wel goed massa,zo niet dan wordt er op allerlei plaatsen zoals bv de temp meter massa gezocht.Dit heeft ook een brandlucht tot gevolg.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-12-2005 12:51 #77987 door
Beantwoord door in topic brandlucht bij starten
Controleer vooral even de massa verbindingen van de accu naar de motor. Min pool accu naar carosserie, vooral de bevestiging van kabel aan carosserie goed schoonmaken. Verder moet er nog een massakabel van de carosserie naar het motorblok gaan. Deze kabel wil nog wel eens slecht zijn. Deze kabel bevindt zich meestal aan het vliegwielhuis aan de onderzijde bij de startmotor of aan de andere kant bij de kopp. bediening. Een slechte verbinding kan tevens het starten bemoeilijken. Succes !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-12-2005 23:04 #77986 door
Beantwoord door in topic brandlucht bij starten
Een slecht contact van massakabel op motor is inderdaad altijd goed voor dergelijke problemen. Ik heb een dunne kabel van accu naar dynamo lopen en die wordt in dergelijke gevallen door mijn Ama als massakabel gebruikt, met een verschoeide mantel tot gevolg natuurlijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-12-2005 16:08 #77985 door
Beantwoord door in topic brandlucht bij starten
Ok, ik ben er achter wat het is: de chokekabel!!! Ik trok deze vanochtend eens even echt goed uit (gaat erg stroef namelijk) en na twee pogingen: starten en lopen als een zonnetje!
<br><br>
Vervolgens de chokekabel opnieuw gespannen dmv de bevestiging aan de carburateur et voila: gefixt!
<br><br>
Ok, de brandlucht na het lange starten is natuurlijk niet normaal, maar aan de andere kant is het misschien ook niet raar dat die draden heet worden als er voor lange tijd zoveel spanning op staat.
<br><br>
Ik kijk alles nog wel een keer na als het weer wat warmer is, want met deze kou kan ik bijna geen schroevendraaier vasthouden (mietje ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.