choke gasinstallatie
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-02-2006 12:08 #52494
door
choke gasinstallatie is gemaakt door
Heb een Amazon uit 1967 waarin 2000 een LPG installatie is ingebouwd. Onder het dashboard zit de schakelaar voor het omschakelen van gas naar benzine en terug. (inclusief de tussenstanden voor het leegrijden van carburateur cq gasleiding) In het verleden heb ik precies eenzelfde gasinstallatie gehad, waarbij als je de knop induwde er werd ge-choked. Bij mijn Amazon kun je inderdaad de knop induwen, maar hij choked niet. Bij de verdamper zitten twee blokjes met beide twee draden aangesloten. Kan iemand mij vertellen of er een choke aanwezig is en dat hij niet werkt. Of is de functie eenvoudigweg niet aanwezig??
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-02-2006 14:27 #79334
door
Beantwoord door in topic choke gasinstallatie
Die choke, onderdeel van je verdamper, wil inderdaad wel eens defect zijn. Check eerst of er daadwerkelijk spanning staat op de draadjes bij de choke. Zo ja, dan zal je die choke moeten vervangen. Meestal laat deze zich er goed uitdraaien met een waterpomptang.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-02-2006 15:06 #79333
door
Uit je antwoord kan ik dus concluderen dat er wel een choke aanwezig is, maar dat hij mogelijk geen spanning krijgt of dat hij defect is?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-02-2006 16:06 #79332
door
Volgens mij is het zo dat bij nieuwere installaties er een automatische choke aanwezig is.
Zodra je het contact aanzet (of de gasinstallatie inschakelt), gaan beide kleppen (die op de tank en de verdamper) beide even open en stroomt er wat gas.
Je kunt dit ook horen door: pssss, klik
Er zit een speciaal relais dat dit regelt. Dit relais checkt verder of er wel of geen vonk is (rechtstreeks op de bobine, of via inductie (een draad gewikkeld om de bobine naar verdeler kabel).
Of de choke werkt kun je meten door te kijken of er even spanning op de kleppen komt te staan als het contact wordt aangezet.
Zodra je het contact aanzet (of de gasinstallatie inschakelt), gaan beide kleppen (die op de tank en de verdamper) beide even open en stroomt er wat gas.
Je kunt dit ook horen door: pssss, klik
Er zit een speciaal relais dat dit regelt. Dit relais checkt verder of er wel of geen vonk is (rechtstreeks op de bobine, of via inductie (een draad gewikkeld om de bobine naar verdeler kabel).
Of de choke werkt kun je meten door te kijken of er even spanning op de kleppen komt te staan als het contact wordt aangezet.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-02-2006 20:20 #79331
door
Dat pssss, klik doet hij wel, maar ik moet redelijk lang doorstarten voor de motor aanslaat. Ik schat een seconde of 5 tot 10. Heb gecheckt en aan de schakelaar onder het dashboard zitten drie draden. Een zwarte een rode en een blauwe. In het midden is nog een contactpunt over waar geen draad aan zit.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-02-2006 20:25 #79330
door
Helpt het om na de klik het contact nog eens (een aantal keer) uit te zetten en dan weer aan?
(Of de schakelaar even in het midden en dan terug op LPG.)
(Of de schakelaar even in het midden en dan terug op LPG.)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-02-2006 20:51 #79329
door
Vaak worden bij verschillende gasinstallaties dezelfde schakelaars gebruikt. Mijn gasinstallatie heeft ook geen choke maar heeft wel een choke-knopje onder het dashbord en inderdaad ook geen aangesloten bedrading. Net als Lars doe ik ook het contact bij kouder weer aan en weer uit om extra lpg te laten stromen. Wel gaspedaal even vol ingetrapt houden om het lpg de ruimte te geven in het spruitstuk te laten stromen.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-02-2006 08:48 #79328
door
Heb vanmorgen inderdaad even het contact 3x aan en uit gezet met het gaspedaal ingetrapt. De auto sloeg onmiddelijk aan nadat ik de sleutel omdraaide. Het is dus inderdaad een automatische choke, maar ikzelf had het iets makkelijker gevonden als ik handmatig een paar keer kon drukken.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-02-2006 12:53 #79327
door
Je zou inderdaad een schakeling kunnen maken. Automatische choke is niet geheel correct, bij warme gebeurt nl hetzelfde. Vaak is het ook dat het gasrelais loslaat met starten vanwege te hoge spanningsval. Kijk even anders bij verrekijker voor evt oplossingen als je dat zou willen. Ook bij mijn Amazon is dat het geval, ik heb er vrede mee en zet gewoon even het contact aan en uit, bij koud weer 2x.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-02-2006 13:15 #79326
door
Is het niet zo, dat de choke van de gasinstallatie is aangesloten op de bedrading van de startmotor. Als je start, choke-t hij vanzelf?