euro95 of euro98 ik weet het nu niet

  • Djat
  • Djat's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Volvo 144, france, 1974
Meer
14-02-2020 13:10 - 14-02-2020 13:26 #187023 door Djat
Hallo,

Ik kan het hier ven niet vinden en google helpt me ook niet echt verder

Ik stond vandaag bij de bezinepomp euro95 te tanken toen er een man voorbij liep die zei "je tankt de verkeerde je moet 98 hebben".
Nu zegt bijna de helft van wie ik ken 95, alleen 95.
Wat is het nu?
Het is een 144 uit '74, B20a rijd ook op lpg

Groetjes

1 woord
5 letters
Volvo !
Laatst bewerkt 14-02-2020 13:26 doorDjat. Reden: vergeten lpg erbij te zetten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
14-02-2020 16:17 #187025 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic euro95 of euro98 ik weet het nu niet
Je auto loopt op gas dus waarschijnlijk heb je een lpg geschikte cilinderkop , dat zal het probleem niet zijn.
Wat je wel in de gate moet houden zijn je brandstofslangen deze moeten e10 bestendig zijn.
Bij twijfel vervangen.
Wat pakkingen , o ringen , vlotters doen in de carburateur met de gangbare aftermarket revisiesetjes is afwachten.

Helaas is het niet altijd mogelijk om 98 te tanken maar het is m. I. Wel beter voor je carburateur.
Voor een keer kan het wel maar indien verkrijgbaar 98.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
14-02-2020 22:22 #187029 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic euro95 of euro98 ik weet het nu niet
Ik woon al 10 jaar op de Filippijen en tank daar 95 niets anders te krijgen daar waar ik woon, geen problemen.
Verder is hier nog 91 te verkrijgen maar daar doet hij het niet op.

dus 95 geen probleem zolang je maar goede benziene slangen heb.


m.vr.gr.


Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
15-02-2020 13:25 #187035 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic euro95 of euro98 ik weet het nu niet
In bijna alle 98 zit tegenwoordig ook 5 procent alcohol.
De 98 is klopvaster dan de 95, dwz dat je geen last hebt van pingelen van de motor, maar je kunt het ook voorkomen door de ontsteking wat later te zetten, alleen heb je dan wat minder vermogen..
LPG is nog klopvaster dan 98....

Amazon Combi 1967- 144deLuxe Overdrive 1972- 2x 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE estate 1997(+MY'16 XC60 AWD)
BLOG op http://klassiekevolvo.jouwweb.nl [/size

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Ed van der Zee's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Meer
16-02-2020 16:47 #187056 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic euro95 of euro98 ik weet het nu niet
Mijn combi rijdt heel goed op de 103 octaan van Aral, net over de grens in Duitsland
Geen ethanol.. volgens mij is BP 98 ook nog zonder ethanol

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
17-02-2020 18:30 - 17-02-2020 18:45 #187076 door Rob Funcke
Beantwoord door Rob Funcke in topic euro95 of euro98 ik weet het nu niet
Het volgende gelezen in de media:
Wie 'drabbige substanties' wil voorkomen kan het best alcoholvrij tanken.
Volgens de Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club (het niet kleinere zusje van de ANWB met veel hobby bezitters van oldtimers onder haar leden) zijn dat BP Ultimate 98 en Shell V-Power.
Al kennen ook deze benzines een nadeel: ze zijn flink duurder.
E10 is vermoedelijk na 3 maanden al drappereg.
Laatst bewerkt 17-02-2020 18:45 doorRob Funcke.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
17-02-2020 19:33 #187078 door Edwin Tigelaar
Beantwoord door Edwin Tigelaar in topic euro95 of euro98 ik weet het nu niet
In Euro 95 zit al jaren maximaal 5% ethanol. Als je dus voorheen altijd Euro 95 tankte en je had geen problemen, kun je nu zonder problemen E5 tanken. Je zult alleen nu wel uitkomen bij de Euro 98, Superplus e.d. Wil je ethanol vrij tanken dan kom je uit bij Shell V-power en BP Ultimate. Ongetwijfeld zullen er nog wel wat soorten zijn, dit is vaak terug te vinden op de site van de betreffende leverancier.

Als je niet veel rijdt op benzine zou ik E10 niet adviseren, ook al zijn je leidingen en pakkingen e.d. E10 bestendig, heeft E10 de nare eigenschap om vocht aan te trekken waardoor je kans op roest en drap in de tank en in het brandstofsysteem.

Groet Edwin

Volvo Amazon P131 B20 ’68
Volvo V70 D4 Summum GT8 MY’15

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
17-02-2020 19:50 - 17-02-2020 19:55 #187080 door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic euro95 of euro98 ik weet het nu niet
Tja flink duurder: het scheelt een cent of tien per liter. Vindt dat niet onoverkomelijk om 98 te tanken en mijn Volvo’s te verwennen. Een b18 loopt er gewoon beter op.
Wie een instructieboekje van zijn auto heeft, kan weten dat Volvo 98 octaan voorschrijft voor b18 en b20.

Voor wie zijn auto in de winter wegzet is dit een ‘no brainer’. Een euro of vier vijf extra op een volle tank om drab te voorkomen. Lijkt me niet de hoofdprijs
Laatst bewerkt 17-02-2020 19:55 doorRudolf Kleyn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Ed van der Zee's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Meer
17-02-2020 23:22 #187089 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic euro95 of euro98 ik weet het nu niet
Ja, de overheid maakt het ons moeilijk ….Is toch te zot voor woorden dat er zo´n stikker op de benzinepomp moet terwijl er 0% in zit, maar wees blij dat de belastingvrije status in NL (nog) geborgd is in de wet en hopelijk binnenkort ook de APK plicht verval bij voertuigen ouder dan 50 jaar.
Ik sprak een Belgische Volvo klassieker eigenaar tevens Volvodealer in Maastricht (MECC), die vertelde dat ze daar ze niet meer de steden in mogen met hun Klassiekers en is er kans dat ze weer belasting moeten gaan betalen. Zoiets als een houderschapsbelasting.
Moet daar ff niet aan denken, gelukkig zijn we in NL erkend als waardevol erfgoed en vecht de VEHAC voor onze belangen.
Als je dus veel rijdt, gooi er een LPG tank in en zorg dat je zo veel mogelijk ethanol vrij rijdt, mogelijkheden genoeg ( ook ARAL heeft een 102 Octaan met dezelfde stikker max 5% Ethanol maar er zit 0 % in)
Als je klassieker lang stilstaat, laat dan zo veel mogelijk benzine uit de tank lopen en koop een van de ethanol loze benzines (5 liter of zo) gooi er een octaanbooster in - zoals ik al 30 jaar met mijn Torro 4-takt grasmaaier doe - klaar.
Zodoende kunnen we nog voort... Misschien moeten we per Regio gaan nadenken om benzine zonder Ethanol in tanks op te slaan als service naar onze leden.
Ik ben al op zoek naar een bedrijf of boerderij waar ze er nog een in de grond hebben.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
18-02-2020 00:06 #187091 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic euro95 of euro98 ik weet het nu niet
IK heb er een maand of drie geleden mij tank er uitgehaald i.v.m. carrosorie opkanppen.
Ik rijdt nood gedwongen op octaan 95 met 10% ethanol, tank was beduidend schoon, ik denk dat wanneer de benziene in beweging is (een maal per week) er niets aan de hand is.
Dat de benziene vocht aantrekt is waar dat heb ik bij mijn noodgenerator ondervonden, tank geroest had deze laten staan met benziene octaan 91 en tank geroest.
Sindsdien opslag generator met lege tank.

Dus conclusie zolang je maar genoeg rijdt eenmaal per week is er niets aan de hand maar als het zomaar eens in de twee maanden is zou ik toch uitkijken en eventueel naar LPG overgaan.

En benziene aftappen bij stalling.

Maar misschien een rare opmerking maar zijn er geen RVS of kunstof tanken in de handel zou veel problemen oplossen.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.