- Berichten: 15
euro95 of euro98 ik weet het nu niet
- 16668-dummy
- Offline
- Nieuw lid
- Volvo 144, france, 1974
Ik kan het hier ven niet vinden en google helpt me ook niet echt verder
Ik stond vandaag bij de bezinepomp euro95 te tanken toen er een man voorbij liep die zei "je tankt de verkeerde je moet 98 hebben".
Nu zegt bijna de helft van wie ik ken 95, alleen 95.
Wat is het nu?
Het is een 144 uit '74, B20a rijd ook op lpg
Groetjes
1 woord
5 letters
Volvo !
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1152
Wat je wel in de gate moet houden zijn je brandstofslangen deze moeten e10 bestendig zijn.
Bij twijfel vervangen.
Wat pakkingen , o ringen , vlotters doen in de carburateur met de gangbare aftermarket revisiesetjes is afwachten.
Helaas is het niet altijd mogelijk om 98 te tanken maar het is m. I. Wel beter voor je carburateur.
Voor een keer kan het wel maar indien verkrijgbaar 98.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3364
Verder is hier nog 91 te verkrijgen maar daar doet hij het niet op.
dus 95 geen probleem zolang je maar goede benziene slangen heb.
m.vr.gr.
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
De 98 is klopvaster dan de 95, dwz dat je geen last hebt van pingelen van de motor, maar je kunt het ook voorkomen door de ontsteking wat later te zetten, alleen heb je dan wat minder vermogen..
LPG is nog klopvaster dan 98....
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Geen ethanol.. volgens mij is BP 98 ook nog zonder ethanol
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Funcke
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 273
Wie 'drabbige substanties' wil voorkomen kan het best alcoholvrij tanken.
Volgens de Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club (het niet kleinere zusje van de ANWB met veel hobby bezitters van oldtimers onder haar leden) zijn dat BP Ultimate 98 en Shell V-Power.
Al kennen ook deze benzines een nadeel: ze zijn flink duurder.
E10 is vermoedelijk na 3 maanden al drappereg.
Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Edwin
- Offline
- Elite-lid
Als je niet veel rijdt op benzine zou ik E10 niet adviseren, ook al zijn je leidingen en pakkingen e.d. E10 bestendig, heeft E10 de nare eigenschap om vocht aan te trekken waardoor je kans op roest en drap in de tank en in het brandstofsysteem.
Groet Edwin
Volvo Amazon P131 B20 ’68
Regio Noord nu ook op Facebook:
www.facebook.com/groups/vkvregionoord
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudolf Kleyn
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 416
Wie een instructieboekje van zijn auto heeft, kan weten dat Volvo 98 octaan voorschrijft voor b18 en b20.
Voor wie zijn auto in de winter wegzet is dit een ‘no brainer’. Een euro of vier vijf extra op een volle tank om drab te voorkomen. Lijkt me niet de hoofdprijs
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Ik sprak een Belgische Volvo klassieker eigenaar tevens Volvodealer in Maastricht (MECC), die vertelde dat ze daar ze niet meer de steden in mogen met hun Klassiekers en is er kans dat ze weer belasting moeten gaan betalen. Zoiets als een houderschapsbelasting.
Moet daar ff niet aan denken, gelukkig zijn we in NL erkend als waardevol erfgoed en vecht de VEHAC voor onze belangen.
Als je dus veel rijdt, gooi er een LPG tank in en zorg dat je zo veel mogelijk ethanol vrij rijdt, mogelijkheden genoeg ( ook ARAL heeft een 102 Octaan met dezelfde stikker max 5% Ethanol maar er zit 0 % in)
Als je klassieker lang stilstaat, laat dan zo veel mogelijk benzine uit de tank lopen en koop een van de ethanol loze benzines (5 liter of zo) gooi er een octaanbooster in - zoals ik al 30 jaar met mijn Torro 4-takt grasmaaier doe - klaar.
Zodoende kunnen we nog voort... Misschien moeten we per Regio gaan nadenken om benzine zonder Ethanol in tanks op te slaan als service naar onze leden.
Ik ben al op zoek naar een bedrijf of boerderij waar ze er nog een in de grond hebben.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3364
Ik rijdt nood gedwongen op octaan 95 met 10% ethanol, tank was beduidend schoon, ik denk dat wanneer de benziene in beweging is (een maal per week) er niets aan de hand is.
Dat de benziene vocht aantrekt is waar dat heb ik bij mijn noodgenerator ondervonden, tank geroest had deze laten staan met benziene octaan 91 en tank geroest.
Sindsdien opslag generator met lege tank.
Dus conclusie zolang je maar genoeg rijdt eenmaal per week is er niets aan de hand maar als het zomaar eens in de twee maanden is zou ik toch uitkijken en eventueel naar LPG overgaan.
En benziene aftappen bij stalling.
Maar misschien een rare opmerking maar zijn er geen RVS of kunstof tanken in de handel zou veel problemen oplossen.
m.vr.gr.
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.