Dubbele su

  • Arco Ruighaver (GAST)
  • Arco Ruighaver (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
14-08-2016 08:47 - 14-08-2016 09:03 #162520 door Arco Ruighaver (GAST)
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic Dubbele su
Even wat Food for the Mind. Dingen die mij opvallen.

1. Alleen de voorste carburateur heeft maar een choke. Ik was/ben in de veronderstelling dat beide Carburateurs een Chokeinrichting hevel hebben en dat er een dubbele chokekabel gebruikt wordt. Net zoals bij de HS6.

Ik heb 2 set's dubbele HIF6 gehad welke alle voorzien waren van Chokes. Ook zie ik dat de gashevel van de achterste Carburateur wel een afstelschroef heeft welke normaal tegen de choke hevel aan komt. Dit zet te denken, het zal toch niet zo zijn dat er een een "lek" aanwezig is omdat de achterste choke inrichting niet in de carburateur aanwezig is, maar wel de gaten waar lucht en brandstof door loopt. Dit kan in mijn optiek dit probleem wel verklaren.

Daarnaast is het vreemd om alleen te choken op 1 carburateur, dan gaat het blok zeker staan schudden en bokken. En allen handleidingen die ik gevonden hebben word ook het afstellen van de chokes bij beide carburateurs behandeld.

Wellicht zijn ze zo geleverd, maar ik zou het toch even uit willen sluiten.

2. EGR spruitstuk. Op zich is dit spruitstuk niet het fraaiste. Grote kans op vacuumlekken door alle stangen die er in het spruitstuk aanwezig zijn. Echter als alles afgesloten en netjes is. Hoeft dat geen probleem te zijn. Daarnaast speelt dat geen rol in het niet kunnen afstellen van stationair.

3. Vacuum aansluiting onder of boven de carburateur is minder relevant. Voor of na de gasklep wel.
Bij Vacuumaansluiting voor de gasklep heb je stationair weinig vacuüm, bij na de gasklep heb je stationair vol-vacuum. Afhankelijk van het type verdeler kun je deze voor of na de gasklep aansluiten. Ik gebruik zelf een 123 ontsteking met B20B curve en heb de verdeler helemaal niet aangesloten. Dit loopt prima stationair en pakt goed op. Mocht je verdeler verlaten (emissie maatregel) zou ik dat loskoppelen. Mocht je vacuum vervroegen, dan kun je dat aansluiten. Overigens is dat alleen relevant voor het oppakken van de motor vanaf stationair en deellast en het "netjes" lopen tijdens stationair. Als je totale vervroeging boven de 3500rpm maar rond de 36 graden blijft voor een B20B.

4. Overrun kleppen (poppet valve) in de gaskleppen. Mocht je de oude gaskleppen nog hebben, (zonde om de nieuwe te slopen voor een test) soldeer de kleine ronde klepjes in je gasklep dicht. Dit zie je wel vaker (heb dit zelf ook gedaan). Dit is een Emissie maatregel geweest waardoor het afbouwen van toeren wat langzamer zou gaan, en hierdoor beter zou verbranden. Als tijdens het stationair lopen deze kleppen worden "opengetrokken" door het motor vacuüm gaat hij ook verhoogd stationair lopen.

www.v8register.net/FilesV8WN/120823%20MG...20return%20valve.pdf
Overigens zitten deze kleppen bij Volvo aan de onderkant van de gasklep (dit even ter controle van de plaatsing van de gaskleppen.

5. Elektrische Solenoid waar ik naar refereerde heb je niet aanwezig zie ik op de foto. Dit is een elektrische klep op de voorste carburateur welke nadieselen tegen moet gaan. Je zet dan namelijk de gasklep minder ver open bij stationair en gebruikt deze elektrische klep om een luchtkanaal open te zetten. Contact uit is direct de klep dicht, waardoor minder kans op nadieselen is. Wellicht wel handig, maar in dit stadium nog niet van toepassing.

Overigens is het zoeken naar storingen bij deze carburateurs makkelijker op engelse forums. Daar waar Volvo dit type slechts een jaar of 2 a 3 gebruikt heeft en vaak ook nog aan de andere kant van de atlantische oceaan, hebben ze nog jaren op MG's, Mini's, Landrovers gezeten. Waardoor er in die communities veel meel ervaring met dit specifieke type kan zijn. Overigens vindt ik dit wel het beste model wat SU heeft uitgebracht qua betrouwbaarheid, afstelling en performance.

Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-08-2016 11:30 #162526 door Rob Burger
Beantwoord door Rob Burger in topic Dubbele su
Hallo Arco volgens Johan Geers klopt het van die enkele choke ,dat hoort zo ,maar ik heb weer verschillende dingen om te proberen ,ik houd jullie op de hoogte
Grtz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-08-2016 11:49 #162529 door Rob Burger
Beantwoord door Rob Burger in topic Dubbele su
Nog even een vraagje er zitten aan de kant van het spruitstuk ook gaten waar geen boutjes in moeten moet ik deze ook afsluiten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arco Ruighaver (GAST)
  • Arco Ruighaver (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
14-08-2016 12:00 #162530 door Arco Ruighaver (GAST)
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic Dubbele su
foto ?

Als het schroefgaten zijn om iets aan te bevestigen zonder dat hier een lucht/brandstof/vacuum kanaal aan zit dan hoeft er niets mee te gebeuren. Indien wel. Dan moet het afgesloten worden.

Dat geldt ook voor de plek van de choke op de achterste carburateur, indien er hier geen choke aanwezig is, dan mogen er ook geen openingen zitten welke in verbinding met lucht/brandstof staan.

Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-08-2016 12:14 #162532 door Rob Burger
Beantwoord door Rob Burger in topic Dubbele su
Lekker snel Arco ,maar die gaten bedoel ik niet want dat zit goed ,het gaat om deze optie om te starten met de afgesloten luchtaanvoerr om de gasklep lekkage te testen ,er zitten aan die kant 4 gaten om het luchtfilter te monteren en dan blijven er nog twee gaten over om die gaten gaat het

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arco Ruighaver (GAST)
  • Arco Ruighaver (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
14-08-2016 12:20 #162533 door Arco Ruighaver (GAST)
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic Dubbele su
Sluit maar mee af, alle gaten aan de luchfilter kant.

Er zitten 10 gaten aan de luchtfilter kant. 6x om het luchtfilter vast te maken, 2x om de vacuumschuif te bedienen en 1x als ontluchting voor de vlotterkamer. Laatste gat is uiteraard de 44mm invoer de carburateur in.

Als je alles buiten de 6 schroefgaten dicht maakt moet alles "smoren". Overigens als je geen draadeinden erin hebt en je stop er een doek voor, waarmee je alles dicht zet. Dan moet hij ook smoren.

Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-08-2016 12:30 #162534 door Rob Burger
Beantwoord door Rob Burger in topic Dubbele su
Ik heb de plaatjes al klaar dus gebruik ik ze maar ,ik houd jullie op de hoogte ,dat ben ik ondertussen wel een beetje verplicht
Grtz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arco Ruighaver (GAST)
  • Arco Ruighaver (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
14-08-2016 12:52 #162535 door Arco Ruighaver (GAST)
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic Re:Dubbele su
Overigens denk ik dat testen met gaskleppen waarvoor het overrun klepje dicht blijft het beste resultaat geeft.

Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-08-2016 13:02 #162536 door Rob Burger
Beantwoord door Rob Burger in topic Re:Dubbele su
Zo daar is de tester weer de carburateurs getest met de afsluit plaatjes en de motor start niet dus moet het wel in de gas klippen zitten ik weet even niet meer wat ik nu moet doen want die zijn nieuw

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arco Ruighaver (GAST)
  • Arco Ruighaver (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
14-08-2016 13:09 #162537 door Arco Ruighaver (GAST)
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic Re:Dubbele su
Heb je een soldeerbout?

Zo ja, dan zou ik zeker proberen wat er in de PDF van mijn eerdere post staat. Soldeer die kleine klepjes dicht van je oude gaskleppen en plaats die in de carburateur.

Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.