bubbeltjes (door roest)

• Matthias Bunt (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2025 08:20 #1479459 door Matthias Bunt (GAST)
bubbeltjes (door roest) is gemaakt door Matthias Bunt (GAST)
dag allen,
ik heb even een algemene vraag: als je ergens van die bubbeltjes in de lak ziet, volgens mij duidt dat op beginnende roest onder de lak. wat kan je dan het beste doen? direct open maken, weg schuren, en behandelen? of kan je het ook een poos laten zitten? het is natuurlijk lastig om het netjes te krijgen als je niet direct de hele auto/ of paneel spuit. 

ik ben benieuwd naar jullie reactie

Volvo 740 1985

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-12-2025 21:21 - 17-12-2025 21:21 #1479466 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic bubbeltjes (door roest)
Ik ga dan aan het schuren hoor. Als je wacht, wordt het niet beter en uiteindelijk een roestgat.
Op welke plek heb je de bubbels?

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Laatst bewerkt 17-12-2025 21:21 door Tom Steverink.

• Zon
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
18-12-2025 00:07 #1479467 door Zon
Beantwoord door Zon in topic bubbeltjes (door roest)
Ik hoop dat het meevalt, maar een bubbeltje kan ook roest van binnenuit zijn.
En dan is het al een roestgat.
Het ziet er vaak onschuldig uit, maar als je al het roest weghaalt blijft er een gat over.

• Raz Koepe
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2026 21:28 #1480113 door Raz Koepe
Beantwoord door Raz Koepe in topic bubbeltjes (door roest)
Hi @Matthias Bunt (GAST), heb je al een oplossing? Die bubbeltjes heb ik ook, en er zijn er best veel...

• P. Hanot
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-03-2026 00:02 - 06-03-2026 00:03 #1480117 door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic bubbeltjes (door roest)
Bubbeltjes in de lak zijn bijna altijd gaatjes, in het begin minuscuul en meestal van binnenuit begonnen.
Hoe sneller je het aanpakt, hoe beter. De aanwezige lak en roest moet volledig weggeslepen worden aan beide zijden van het plaatwerk, liefst met een braamschijf  (beter dan een stalen borstel op een boormachine).
Als de blaasjes heel klein zijn (en het gaatje ook), dan kan je het nog oplossen met vulmiddel. Wacht je nog wat langer, dan wordt het uitslijpen en dichtlassen.
Weet dat het roestproces slechts 1 molecuul H2O en 1 molecuul water nodig heeft om het staal verder op te vreten, een droge zomerlucht bevat ook al voldoende water en zuurstof om het roestproces verder te laten lopen.
Chemische roestomvormers stoppen het roestproces niet, in het beste geval remmen ze het een klein beetje af.
Roest is ook een soort van besmettelijk, leg een roestige nagel op een nieuwe staalplaat, daar waar de nagel ligt zal de plaat als eerste beginnen te roesten.

Laatst bewerkt 06-03-2026 00:03 door P. Hanot.

• Matthias Bunt (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-03-2026 12:29 #1480121 door Matthias Bunt (GAST)
Beantwoord door Matthias Bunt (GAST) in topic bubbeltjes (door roest)
Ik heb er nog niets mee gedaan, ik ga deze zomer even één en ander aanpakken, en wat lassen aan m'n 740. met name de spatbordrand linksachter en wat stukken onder de auto (maar dat is gelukkig geen zichtwerk). 

als iemand tips heeft altijd welkom!

Volvo 740 1985

• Kees Roskam
  • Junior lid
  • Junior lid
  • Een tevreden en gelukkige 240-rijder.
Meer
06-03-2026 15:42 #1480122 door Kees Roskam
Beantwoord door Kees Roskam in topic bubbeltjes (door roest)
Ik ben ook benieuwd hoe die bobbeltjes kunnen ontstaan. Dat is nu bij mijn 240 boven de achterruit ook aan de hand. Terwijl de 240 drie jaar geleden helemaal is overgespoten. Ik heb de spuiter al een mail gestuurd maar nog steeds geen antwoord gehad. Ik zal een foto plaatsen van die bobbeltjes. 

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-03-2026 16:13 #1480123 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic bubbeltjes (door roest)
Bobbeltjes, bubbeltjes, pukkels ...
Daarmee kan men verschillende dingen beschrijven.
Op de nu geplaatste foto met kleine op een vlak verdeelde bobbeltjes zie ik problemen mbt het zich niet verdragen van de lak met de ondergrond, eventueel iets in of op de grondlak of zo onder de lak aanwezig dat reageert (du iets wat voor het lakken fout gegaan/gedaan is), maar ik verwacht hier geen roest.
Plaatselijke dikkere pukkels wijzen meestal op roest van binnenuit, roest heeft meer volume dan het goede metaal en drukt dan naar buiten, en na wegschuren is er dan normaal een gat in het plaatwerk te zien.
succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• P. Hanot
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-03-2026 17:46 - 06-03-2026 20:17 #1480126 door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic bubbeltjes (door roest)

Ik ben ook benieuwd hoe die bobbeltjes kunnen ontstaan. Dat is nu bij mijn 240 boven de achterruit ook aan de hand. Terwijl de 240 drie jaar geleden helemaal is overgespoten. Ik heb de spuiter al een mail gestuurd maar nog steeds geen antwoord gehad. Ik zal een foto plaatsen van die bobbeltjes. 

Deze foto lijkt ook op lak die elkaar niet kan verdragen omdat de grondlaag eronder niet volledig uitgehard is.
Ik heb afgelopen 5 jaar 2x een klassieker laten spuiten, waarvan ik de lak volledig tot het blanke metaal afgehaald had.
Wat mij opviel was dat de spuiter bij het strakmaken tussenin iedere keer een pauze van bijna 3 weken aanhield. 
Daarna tussen de grondering en de eindlaag werd er nogmaals 6 weken gewacht voordat de auto de eindlaag kreeg en afgebakken werd in de spuitcabine.
Het hele spuitproces duurde meer dan 3 maanden (waarschijnlijk om deze reden)
Als ik het zelf gedaan zou hebben, dan was ik de dag erna alweer verder gegaan omdat ik geen geduld heb.
Mogelijk ligt daar het probleem van dit soort bubbels in de lak.
Laatst bewerkt 06-03-2026 20:17 door P. Hanot.

• Kees Roskam
  • Junior lid
  • Junior lid
  • Een tevreden en gelukkige 240-rijder.
Meer
06-03-2026 18:36 - 06-03-2026 18:39 #1480128 door Kees Roskam
Beantwoord door Kees Roskam in topic bubbeltjes (door roest)
Bedankt voor de reacties. Ik ga komende zomer maar eens voorzichtig schuren aan de bobbeltjes en kijken wat er onder zit. En dan kijk ik wel of ik mee naar een spuiter ga want ook ik heb er eigenlijk geen geduld voor om het goed te doen. Dat moet bij mij dan binnen een dag klaar zijn🤣. 
Laatst bewerkt 06-03-2026 18:39 door Kees Roskam. Reden: Een aanvulling.