Afstellen linker voorportier Amazon

Lees meer
22-02-2023 11:21 #202224 door Hans de De Graaf
Afstellen linker voorportier Amazon is gemaakt door Hans de De Graaf
Wil mijn linker voorportier beter afstellen zodat de naden voor en achter gelijk zijn. Hoe doe ik dat? heb ik daar speciaal gereedschap voor nodig?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-02-2023 13:29 - 22-02-2023 13:29 #202230 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Afstellen linker voorportier Amazon
Hallo Hans,
indien je het over de positie van de deur naar voren/achteren/boven/onder hebt: ik heb dit door het losmaken van de bouten waarmee de deurscharnieren tegen de a-zuil gemonteerd zitten gedaan, waarschijnlijk zijn deze echter amper of niet te bereiken door het voorspatbord (dat bij mij niet gemonteerd was). Zover ik kon zien is dit de enige manier, hiervoor is geen speciaal gereedschap nodig.
Indien het betreft hoe "diep de deur in de karosserie ligt" zullen de andere (normaal zeer vast zittende) scharnierbouten in de deur los moeten en/of de deurvanger ingesteld moeten worden.
Succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-02-2023 15:51 - 22-02-2023 16:00 #202234 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Afstellen linker voorportier Amazon
Het afstellen van de portieren, zeker bij een 4-deurs Amazon, is een precies werkje. De voorportieren, en bij de 2-deurs, kun je de scharnieren alleen maar afstellen als het voorscherm eraf is.
Wat tegen werkt is ... de zwaartekracht en we zien ook dat meestal het portier naar beneden is gezakt. Om zichtbaar te maken wat je doet, kan het helpen om de randen van de portieren af te tapen - om beschadiging te voorkomen - maar ook om met potlood merktekens aan te kunnen brengen. Ik gebruik een deken en leg die over dorpel, zet vervolgens het portier er los in en breng deze in de 'ideale positie' en markeer deze.
Het scheelt enorm als iemand je hierbij kan helpen en het portier bewegingloos houdt. Vervolgens het voorscherm er op zetten en met een paar boutjes vast zetten. 

 

Voor de oplettende lezer, betekent dit dat je éérst de deuren erin zet en dan pas de voorschermen en het front. De motorkap vormt dan de mal om dit helemaal af te stellen en soms is het nodig om de voorschermen uit te shimmen met ringetjes op de rand van het binnenscherm. Dan zijn de sierlijsten aan de beurt en hiervoor gebruik ik de montageplaatjes met een draadeinde en schroefje omdat die nog enige correctie omhoog of naar beneden toelaten voor dat je ze aandraait. Als allerlaatste monteer je de deurrubbers, wat ik op bovenstaande foto net heb gedaan. Zo'n 'poetsbrug' is de beste investering die ik de laatste jaren heb gedaan, zo kun je alles op zichthoogte brengen en zelfs zittend het onderste gedeelte van het deurrubber monteren.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-02-2023 00:03 #202240 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Afstellen linker voorportier Amazon
Ik heb het met een gebogen ringsleutel gedore.prof-tools.eu/showgroup.asp?Lang=1&Grp=14403 met het spatbord er op gedaan.
Gaat niet makkelijk maar het gaat.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-02-2023 10:11 #202242 door Rik Tuin
Beantwoord door Rik Tuin in topic Afstellen linker voorportier Amazon
In de jaren '80 mocht ik geregeld bij Pier Brouwer aan mijn Amazon sleutelen. Mij staat van toen ook bij dat er inderdaad speciaal gereedschap was, een soort gebogen ringsleutel, die het mogelijk maakte om het portier te stellen zonder spatbord demontage.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-02-2023 11:31 #202243 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Afstellen linker voorportier Amazon
Ja, met een startersleutel 1/2 inch gaat het. Let op ,13 mm is iets te groot.
De grote kruiskopbouten,die op het portier zitten gaan vaak zeer moeilijk los.Heet stoken met acytileenbrander is dan het devies. Voorzichtig met de lak.

succes,Niek de Boer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-02-2023 15:47 #202245 door Hans de De Graaf
Beantwoord door Hans de De Graaf in topic Afstellen linker voorportier Amazon
Allen dank voor de antwoorden, begrijp dus met een startersleuten 1/2 inch de bouten los te halen zijn. Zoals ik al zei gaat het niet om de diepte van het portier maar wil hem iets naar achteren stellen om de naden voor en achter gelijk te krijgen. Mijn voorscherm zit er al op helaas.

Mijn vraag is nu  1) bouten loshalen en dan een plaat erachter plaatsen of komt deze iets naar achteren enkel door het lossen van de fouten???

Alvast bedankt voor het meedenken. 
Groet Hans de Graaf

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-02-2023 16:54 - 23-02-2023 16:55 #202246 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Afstellen linker voorportier Amazon
De bouten net genoeg lossen dat de scharnieren kunnen schuiven, de deur in de gewenste positie schuiven, de bouten weer vast trekken.
(eenvoudiger te schrijven dan te doen, zeker met het spatbord erop zal het lossen, schuiven, vastzetten, nakijken, en als de positie nog niet goed is weer lossen, schuiven, vastzetten, nakijken enz. zijn).

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-02-2023 18:03 #202249 door Hans de De Graaf
Beantwoord door Hans de De Graaf in topic Afstellen linker voorportier Amazon
Dank Rudi dit is wat ik bedoelde en ga ermee aan de slag
Groet Hans de Graaf

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-03-2023 12:16 #202612 door Hans de De Graaf
Beantwoord door Hans de De Graaf in topic Afstellen linker voorportier Amazon
Is deze sleutel te leen via de vereniging? De auto staat in Hoorn momenteel. de startersleutel 1//2 inch bedoel ik.
groet Hans de Graaf

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.