plakruit 140 vervangen
- Ed van der Zee
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
02-05-2015 12:39 #150991
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
plakruit 140 vervangen is gemaakt door Ed van der Zee
Een veel voorkomend euvel is de roestvorming bij de vooruit van de 140/164, dit komt omdat er metalen clips zijn gebruikt - voor de sierlijst bevestiging - die gaan roesten.
Is al wat op dit forum geplaatst, maar hier volgt een impressie van hoe ik dat doe.
Allereerst moet de ruit eruit, dit is simpel, lijst er afhalen en met een stalen draad voorzichtig de kit doorzagen en dan pak je de ruit er zo uit. Vaak kan deze worden hergebruikt, zo ook bij deze wissel.
Dan het dashboard losmaken van de sponning, het onderste deel met handschoenenkastje eruit en de twee maal twee moeren aan de zijkant losmaken en het hele dash kan een cm of 5 - 7 naar achteren, precies genoeg om er te kunnen slijpen en lassen
ff een nieuwe sponning maken...gaatjes boren om aan de binnenzijde te kunnen puntlassen...ziet er altijd zo makkelijk uit
En erin plaatsen
Goed oppassen dat het niet te heet is en daarom puntlassen, immers de voorrand aan de paravan wordt gelast
Dan de sponning helemaal roestvrij maken, met zink en epoxyprimer behandelen en kitten.
Kitten wil men wel eens overslaan, dat is zonde, kleine moeite en zo gebeurt er de komende jaren niks met je nieuwe sponning.
detail van de epoxyprimer en de kit
vervolgens in de kleur spuiten, waarbij je kunt afplakken net onder sierlijst, wat hier niet helemaal lukte
Natuurlijk moet je niet vergeten de sleufjes voor de metalenclips te ontroesten en plat te slaan.
Dan heb je voor de sierlijst twee keuzes, of de originele sierlijst met de 4 koppelingen op de hoeken, deze kun je vastkitten.
Mijn advies is om dan de hele sponning vol te spuiten met kit, nadeel is dat je er niet meer bij kunt
Tweede optie is de 240 sierlijst met twee koppelingen midden boven en onder én de rubberstrip ter afsluiting naar de body, deze wordt met plastic clips gemonteerd. En is de sierlijst dus weer te verwijderen
Is al wat op dit forum geplaatst, maar hier volgt een impressie van hoe ik dat doe.
Allereerst moet de ruit eruit, dit is simpel, lijst er afhalen en met een stalen draad voorzichtig de kit doorzagen en dan pak je de ruit er zo uit. Vaak kan deze worden hergebruikt, zo ook bij deze wissel.
Dan het dashboard losmaken van de sponning, het onderste deel met handschoenenkastje eruit en de twee maal twee moeren aan de zijkant losmaken en het hele dash kan een cm of 5 - 7 naar achteren, precies genoeg om er te kunnen slijpen en lassen
ff een nieuwe sponning maken...gaatjes boren om aan de binnenzijde te kunnen puntlassen...ziet er altijd zo makkelijk uit
En erin plaatsen
Goed oppassen dat het niet te heet is en daarom puntlassen, immers de voorrand aan de paravan wordt gelast
Dan de sponning helemaal roestvrij maken, met zink en epoxyprimer behandelen en kitten.
Kitten wil men wel eens overslaan, dat is zonde, kleine moeite en zo gebeurt er de komende jaren niks met je nieuwe sponning.
detail van de epoxyprimer en de kit
vervolgens in de kleur spuiten, waarbij je kunt afplakken net onder sierlijst, wat hier niet helemaal lukte
Natuurlijk moet je niet vergeten de sleufjes voor de metalenclips te ontroesten en plat te slaan.
Dan heb je voor de sierlijst twee keuzes, of de originele sierlijst met de 4 koppelingen op de hoeken, deze kun je vastkitten.
Mijn advies is om dan de hele sponning vol te spuiten met kit, nadeel is dat je er niet meer bij kunt
Tweede optie is de 240 sierlijst met twee koppelingen midden boven en onder én de rubberstrip ter afsluiting naar de body, deze wordt met plastic clips gemonteerd. En is de sierlijst dus weer te verwijderen
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 14508-dummy
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 32
12-12-2018 19:41 #180777
door 14508-dummy
Beantwoord door 14508-dummy in topic plakruit 140 vervangen
Ha Ed,
Is de paravan van een 144/145 te gebruiken om de paravan van een 164 te repareren/vervangen?
Is de paravan van een 144/145 te gebruiken om de paravan van een 164 te repareren/vervangen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3560
12-12-2018 23:53 #180780
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic plakruit 140 vervangen
Is het rubber van een amazone niet te gebruiken/ aan te passen, daar kun je de sierstrip in het rubber monteren.
Of zeg ik iets stoms.
m.vr.gr.
Johan Geers
Of zeg ik iets stoms.
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- S.P.H Simon
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 637
13-12-2018 08:38 #180781
door S.P.H Simon
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
Beantwoord door S.P.H Simon in topic plakruit 140 vervangen
Interresant en grondig Ed, zie ik nou goed dat je met een "gewone"lastrafo kan puntlassen?
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Alex Janssen
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 61
13-12-2018 10:05 #180784
door Alex Janssen
Beantwoord door Alex Janssen in topic plakruit 140 vervangen
Ik spuit eerst motorolie op de kitrand en dan steek ik de draad met behulp van en smal plamuurmes van binnen uit naar buiten zowel aan de bovenkant als aan de onderzijde, tijdens het zagen doe ik telkens wat olie op de draad en kitrand zodoende wordt de draad gekoeld zodat deze niet oververhit raakt en vervolgens breekt.
Bijkomend voordeel is dat de ruit na het uitzagen niet in de sponning blijft plakken en het risico van breuk beperkt blijft.
Met het MIG lasapparaat kan men ook puntlassen creeeren, op de volgende wijze gaten in het reparatiedeel te boren en vervolgens met een hogere spanning dicht te lassen en vervolgens vlak te slijpen
Het verdient de aanbeveling na het inlassen van nieuwe gedeelten van de sponning en behandeling met epoxyprimer en aflak is het aan te bevelen de zaak even te laten rusten zodat de nieuwe laklaag uit kan uitdampen en daardoor uitgehard is zodat de montage kit beter gaat hechten op de verse laklaag
Bijkomend voordeel is dat de ruit na het uitzagen niet in de sponning blijft plakken en het risico van breuk beperkt blijft.
Met het MIG lasapparaat kan men ook puntlassen creeeren, op de volgende wijze gaten in het reparatiedeel te boren en vervolgens met een hogere spanning dicht te lassen en vervolgens vlak te slijpen
Het verdient de aanbeveling na het inlassen van nieuwe gedeelten van de sponning en behandeling met epoxyprimer en aflak is het aan te bevelen de zaak even te laten rusten zodat de nieuwe laklaag uit kan uitdampen en daardoor uitgehard is zodat de montage kit beter gaat hechten op de verse laklaag
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
13-12-2018 12:29 #180785
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic plakruit 140 vervangen
Nog een aanvulling op het verhaal, gebruik geen producten zoals thinner oid om te ontvetten, petroleum achtig en laat een film achter. Remmenreiniger is wel goed.
Er is nog een accelerator die kan worden bijgeleverd bij de ruitenkit, zorg ervoor dat je een tuut hebt met een V vorm, zodat je een mooie dikke laag kunt aanbrengen met een punt naar buiten.
Vergeet niet proef te passen en met shims, ev de originele, de ruit op de juiste hoogte te brengen zodat hij niet kan zakken tijdens de uitharding.
Er is nog een accelerator die kan worden bijgeleverd bij de ruitenkit, zorg ervoor dat je een tuut hebt met een V vorm, zodat je een mooie dikke laag kunt aanbrengen met een punt naar buiten.
Vergeet niet proef te passen en met shims, ev de originele, de ruit op de juiste hoogte te brengen zodat hij niet kan zakken tijdens de uitharding.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 14508-dummy
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 32
13-12-2018 20:04 #180789
door 14508-dummy
Beantwoord door 14508-dummy in topic plakruit 140 vervangen
Enne...
Is de paravan van een 144/145 te gebruiken om de paravan van een 164 te repareren/vervangen?
Is de paravan van een 144/145 te gebruiken om de paravan van een 164 te repareren/vervangen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hendrik Teerink
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 261
14-12-2018 07:36 #180792
door Hendrik Teerink
Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85
Beantwoord door Hendrik Teerink in topic plakruit 140 vervangen
is allemaal dezelfde koets
Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- roland klinkenberg
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 233
14-12-2018 11:17 #180796
door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic plakruit 140 vervangen
Ed, hoe ga ik te werk als ik de voorruit er weer uit wil halen?
De gouden 144 in kwestie is van mij.....
De gouden 144 in kwestie is van mij.....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
14-12-2018 19:06 - 14-12-2018 19:08 #180811
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic plakruit 140 vervangen
Eruit halen doe je met een snijdende draad, eerst de sierlijst er af halen en ergens in een bovenhoek een gaatje boren door de kit - zorg dat je de ruit niet raakt - daar haal je de snaar door en wikkel je aan beide kanten om een bout.
Zorg dat je aan beide kanten een 40 cm overhoudt en dan een persoon in de wagen en een aan de buitenzijde, heen en weer halen en dan snij je zo door de kit heen.
Ja ik zie het is een 4-deurs...die is van jou
Waarom moet de ruit er weer uit ?. als hij lekt controleer dan eerst of de gaatjes in de onderste deel van de paravan, onder de ruit, wel dicht zijn
Zorg dat je aan beide kanten een 40 cm overhoudt en dan een persoon in de wagen en een aan de buitenzijde, heen en weer halen en dan snij je zo door de kit heen.
Ja ik zie het is een 4-deurs...die is van jou
Waarom moet de ruit er weer uit ?. als hij lekt controleer dan eerst of de gaatjes in de onderste deel van de paravan, onder de ruit, wel dicht zijn
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Laatst bewerkt 14-12-2018 19:08 door Ed van der Zee.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.