Schuifdak combi vervangen, tips en opties gevraagd
- Lars Rengersen
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
28-04-2015 09:46 #150869
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Schuifdak combi vervangen, tips en opties gevraagd is gemaakt door Lars Rengersen
In mijn combi zit een schuifdak. Ik herken dit niet als een origineel Hollandia of Coenen dak, maar het lijkt mij een universeel aftermarket ding van een jaar of 25 geleden.
Het dak is helaas niet in al te beste staat en sluit in elk geval niet goed.
Eigenlijk wil ik dit dak er wel uit hebben, maar kan nog geen goed alternatief vinden.
De (theoretische) opties:
1. Dak dichtlassen met een plaat > Lijkt me geen goed idee ivm kromtrekken dak
2. Geheel dak vervangen > Lijkt me te ingrijpend
3. Vervangend dak erin wat tenminste zo groot is (90 bij 55 cm)
De derde optie spreekt mij het meeste aan. Er staat op dit moment een origineel dak te koop op Marktplaats maar dat is net te klein en bovendien zijn rubbers dan nog lastig verkrijgbaar en het is maar de vraag of het compleet is.
Beste kans voor optie 3 lijkt mij een huidig aftermarket modern dak.
In mijn zoektocht kom ik echter alleen diverse Webasto daken tegen met een plaat van glas.
Ik wil echter een stalen dak of in elk geval een dak in carrosseriekleur.
Op Marktplaats staat een Rally Amazon te koop met een kanteldak.
Zoiets lijkt me wel wat:
Heeft iemand enig idee wat voor aftermarket dak dat is?
Of zijn er nog andere suggesties/mogelijkheden?
Het gaat er mij vooral om dat ik van het huidige dak af raak. Schuifdak is niet perse nodig, een kanteldak is ook prima.
Het dak is helaas niet in al te beste staat en sluit in elk geval niet goed.
Eigenlijk wil ik dit dak er wel uit hebben, maar kan nog geen goed alternatief vinden.
De (theoretische) opties:
1. Dak dichtlassen met een plaat > Lijkt me geen goed idee ivm kromtrekken dak
2. Geheel dak vervangen > Lijkt me te ingrijpend
3. Vervangend dak erin wat tenminste zo groot is (90 bij 55 cm)
De derde optie spreekt mij het meeste aan. Er staat op dit moment een origineel dak te koop op Marktplaats maar dat is net te klein en bovendien zijn rubbers dan nog lastig verkrijgbaar en het is maar de vraag of het compleet is.
Beste kans voor optie 3 lijkt mij een huidig aftermarket modern dak.
In mijn zoektocht kom ik echter alleen diverse Webasto daken tegen met een plaat van glas.
Ik wil echter een stalen dak of in elk geval een dak in carrosseriekleur.
Op Marktplaats staat een Rally Amazon te koop met een kanteldak.
Zoiets lijkt me wel wat:
Heeft iemand enig idee wat voor aftermarket dak dat is?
Of zijn er nog andere suggesties/mogelijkheden?
Het gaat er mij vooral om dat ik van het huidige dak af raak. Schuifdak is niet perse nodig, een kanteldak is ook prima.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Perro
- Senior lid
-
Minder
Meer
28-04-2015 15:41 #150875
door Perro
Beantwoord door Perro in topic Schuifdak combi vervangen, tips en opties gevraagd
Optie 1: dak dichtmaken kan toch door er een plaat in te lijmen ipv te lassen. Er worden tegenwoordig complete vliegtuigen en auto in elkaar geplakt.
- Hansw
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
28-04-2015 16:10 - 28-04-2015 17:01 #150876
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Schuifdak combi vervangen, tips en opties gevraagd
Lars, stel dat je er met een ander dak niet uitkomt, ik heb nog een complete combi staan met een dicht dak, mag je wel hebben/ ruilen? desnoods slijp je het gat groot genoeg uit de mijne en maak je het netjes pas in het gat van de jouwe?
Laatst bewerkt 28-04-2015 17:01 door Hansw.
28-04-2015 16:14 #150877
door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Schuifdak combi vervangen, tips en opties gevraagd
Dat is misschien ook nog wel een optie Hans. Dank voor het aanbod! Door de felsrand kan het dak misschien toch nog best wat warmte hebben. Dan de plaat erin zetten met lasklemmetjes en dan heel rustig aan steeds stukjes hechten en dan vertinnen/afsolderen over de langere stukken.
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
28-04-2015 22:27 #150891
door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Schuifdak combi vervangen, tips en opties gevraagd
Lars, misschien moet je eens een mailtje naar Twan sturen. Hij heeft het schuifdak van een BMW in zijn Duett gelast. Hij heeft een deel van het dak genomen met de kassette waar het dak in schuift. Het geheel beweegt nu elektrisch en ziet er heel origineel uit omdat de radius van het Duett dak overeen komt met dat van de BMW. Het sluit perfect omdat het gat en het mechanisme origineel BMW blijven, als je heel voorzichtig bent met lassen en de plaat eerst goed schoon maakt dan komt het wel goed met het vervormen van het dak.
Groeten, Rob
Groeten, Rob
28-04-2015 22:37 #150892
door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Schuifdak combi vervangen, tips en opties gevraagd
Dankje Rob.
Twan had al gereageerd via m'n site . Hij om schreef het als heel veel werk.
Wel mooi en knap, maar voor mij geen optie. Project wordt al groot genoeg.
Twan had al gereageerd via m'n site . Hij om schreef het als heel veel werk.
Wel mooi en knap, maar voor mij geen optie. Project wordt al groot genoeg.
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
28-04-2015 23:14 #150895
door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Schuifdak combi vervangen, tips en opties gevraagd
Ik snap het Lars, dit is niet iets wat je op een regenachtige zaterdag middag doet
Misschien is de optie van dichtlassen dan inderdaad de beste oplossing, mocht je later dan toch nog eens voor een schuifdak kiezen dan is dat altijd mogelijk.
Groeten, Rob

Groeten, Rob
29-04-2015 21:24 #150924
door Arjan Vrielink (GAST)
Beantwoord door Arjan Vrielink (GAST) in topic Schuifdak combi vervangen, tips en opties gevraagd
Als je voor optie 2 kiest, een paar jaar geleden lag er in het VOD een compleet Combi dak, zal er nu nog wel liggen.
29-04-2015 23:22 #150941
door Lars Rengersen
Inmiddels gaat mijn voorkeur uit naar optie 2, dus ik houd me aanbevolen voor een stuk donor plaat Hans. Ik neem wel contact op als het die optie inderdaad gaat worden.
Het lijkt erop dat een nieuw dak met stalen dakplaat van dit formaat vinden een onmogelijke opgave is. Schuifdaken met stalen dak worden al iets van 10 jaar niet meer gemaakt. Inmiddels ben ik een dak op het spoor, maar dat is kleiner dus dan moet ik evengoed een strip in het dak lassen. Bovendien is laten inbouwen niet goedkoop en niet om de hoek helaas. Ik verken nog even rustig verder, maar ik denk dat lassen nog zo gek niet is. Dan gewoon iedere avond een paar hechtjes en dus telkens weer helemaal laten afkoelen. Zodra dat rondom iedere 2 cm zit dan de naad helemaal vertinnen. Dan zou het toch goed moeten gaan? Voordeel van optie 2 is bovendien dat ik de originele vorm van de rand in het dak weer herstel en dat die weer mooi doorloopt vooraan. Nadeel is dat je dan niet met de zon op je bol en een fris windje rond kunt rijden.
Het lijkt erop dat een nieuw dak met stalen dakplaat van dit formaat vinden een onmogelijke opgave is. Schuifdaken met stalen dak worden al iets van 10 jaar niet meer gemaakt. Inmiddels ben ik een dak op het spoor, maar dat is kleiner dus dan moet ik evengoed een strip in het dak lassen. Bovendien is laten inbouwen niet goedkoop en niet om de hoek helaas. Ik verken nog even rustig verder, maar ik denk dat lassen nog zo gek niet is. Dan gewoon iedere avond een paar hechtjes en dus telkens weer helemaal laten afkoelen. Zodra dat rondom iedere 2 cm zit dan de naad helemaal vertinnen. Dan zou het toch goed moeten gaan? Voordeel van optie 2 is bovendien dat ik de originele vorm van de rand in het dak weer herstel en dat die weer mooi doorloopt vooraan. Nadeel is dat je dan niet met de zon op je bol en een fris windje rond kunt rijden.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
30-04-2015 09:00 #150950
door Erik Ciesluk
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Schuifdak combi vervangen, tips en opties gevraagd
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.