de voorruit-klemmetjes van de 140 serie...
- Rob Spoon
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
21-10-2014 15:51 #144687
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
de voorruit-klemmetjes van de 140 serie... is gemaakt door Rob Spoon
... dat mag je toch wel een ontwerpfout noemen. Bij mij is het resultaat gelukkig nog heel mild. Morgen meer.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
21-10-2014 22:44 #144720
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic de voorruit-klemmetjes van de 140 serie...
Ik zie helemaal geen clips, de ruimte is helemaal volgekit, op zich niet zo'n slecht idee....
Inmiddels gebruiken wij ook de plastic clips niet meer, die zorgen voor te veel onderbreking in de lijmfilm, hierdoor kan de ruit gaan lekken.
Dus gewoon lijmen zonder clips, dan zit ie helemaal waterdicht en met extra kit de chroomlijst erin plakken.
Ziet er naar uit dat dit bij jouw 145 ook zo is gedaan.
Voordeel is dat je de originele chroomlijst kunt gebruiken.
Inmiddels gebruiken wij ook de plastic clips niet meer, die zorgen voor te veel onderbreking in de lijmfilm, hierdoor kan de ruit gaan lekken.
Dus gewoon lijmen zonder clips, dan zit ie helemaal waterdicht en met extra kit de chroomlijst erin plakken.
Ziet er naar uit dat dit bij jouw 145 ook zo is gedaan.
Voordeel is dat je de originele chroomlijst kunt gebruiken.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
21-10-2014 23:29 #144722
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic de voorruit-klemmetjes van de 140 serie...
Dat was ik ook van plan, Ed. Creatief met kit! Bij mij zitten die originele metalen clips er nu nog in.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
22-10-2014 08:04 #144725
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic de voorruit-klemmetjes van de 140 serie...
En ach, een ontwerpfout? Ik ga even pedant "bet-weten", sorry! :oops: De auto gaat veel langer mee dan de meeste mensen voor mogelijk hielden. Als je de dingen die dan als eerste stuk gaan een ontwerpfout wilt noemen? Als je de boel netjes zou restaureren en net zo zou opbouwen, zou het weer 40 jaar meegaan. Doordat Volvo z'n modellen liet evolueren in een volgend model, bouwden ze de verbeteringen in de volgende. Zie bijvoorbeeld de ruitenwissermotor t/m 1972: niet bij te komen onder het dashboard, daarna zit hij onder de motorkap op het brandbord...blijkbaar gingen de eerste na 5 jaar stuk?. Het is één van de redenen waarom ik al sinds 1979 Volvo-gek ben!
Maar de gevolgen van het rotten van die voorruit-klemmetjes geeft wel een hoop werk, daarom heeft mijn 144 al jaren het 240 systeem en dat is tot nu toe beter. Sommige dingen evolueren pas bij de -tigste eigenaar! Die kitmethode ben ik niet kapot van, mijn vorige 140 had dat, maar rotting komt niet alleen van die klemmetjes en dan blijkt het een heidens karwei om de strip er heel af te halen en de rand schoon te krijgen! Maar misschien hangt dat van de soort kit af?
Maar de gevolgen van het rotten van die voorruit-klemmetjes geeft wel een hoop werk, daarom heeft mijn 144 al jaren het 240 systeem en dat is tot nu toe beter. Sommige dingen evolueren pas bij de -tigste eigenaar! Die kitmethode ben ik niet kapot van, mijn vorige 140 had dat, maar rotting komt niet alleen van die klemmetjes en dan blijkt het een heidens karwei om de strip er heel af te halen en de rand schoon te krijgen! Maar misschien hangt dat van de soort kit af?
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
22-10-2014 13:17 #144736
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Hier is inderdaad wat kunst-bakwerk nodig. Dat verwachtte ik al. Twee klemmetjes zijn onherkenbaar in roest omgezet, de rest is nog enigszins herkenbaar. Met de wetenschap dat de sponning aan de onderzijde vol met water kan (en dus zal) staan, valt dat eigenlijk nog wel mee.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
22-10-2014 22:34 #144746
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
Beantwoord door Ed van der Zee in topic de voorruit-klemmetjes van de 140 serie...
Yep , the rusting bastards...
De opstaande opening goed plat slaan, succes met het oplassen van die hoek
De opstaande opening goed plat slaan, succes met het oplassen van die hoek
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
25-10-2014 17:20 #144818
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
De kleine ronde gaatjes blijken bedoeld te zijn om water af te voeren... Op de middelste foto zie je bovenaan waar het water in uit zou moeten komen.
Maar dicht is beter!
Maar dicht is beter!
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
25-10-2014 21:45 #144835
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic de voorruit-klemmetjes van de 140 serie...
Interessante foto's Rob!
Ik zie het echter nog niet helemaal, waar zat het ronde gaatje op de middelste foto (ik vermoed aan de bovenzijde van het uitgeslepen stuk?) en waar watert het nu exact in uit? Is dat het ventilatiekanaal dat uiteindelijk eindigt in de dorpels?
En wat is de functie van die "buis" die zichtbaar is in het opengeslepen gat?
Ik zie het echter nog niet helemaal, waar zat het ronde gaatje op de middelste foto (ik vermoed aan de bovenzijde van het uitgeslepen stuk?) en waar watert het nu exact in uit? Is dat het ventilatiekanaal dat uiteindelijk eindigt in de dorpels?
En wat is de functie van die "buis" die zichtbaar is in het opengeslepen gat?
Groet, Hans
26-10-2014 08:32 #144847
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Het ronde gaatje in de sponning (ca. Ø4) zou inderdaad moeten uitwateren in dat hoekje bovenaan de middelste foto. En daarmee vermoedelijk in de parafan. Het stuk is er tot en met dat gaatje uitgeslepen. Dat uitwateren kan uiteraard nauwelijks werken, want zo'n klein gaatje raakt snel verstopt, anders verstopt het kanaaltje eronder wel. En die twee kunnen nooit goed op elkaar aansluiten.
Dat korte buisprofiel is van rubber, ik weet nog niet waar dat van is.
Dat korte buisprofiel is van rubber, ik weet nog niet waar dat van is.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
26-10-2014 10:16 #144859
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic de voorruit-klemmetjes van de 140 serie...
In een hoop gevallen is het volgens mij onder dat ronde gaatje mis (roest of slecht aansluitende constructie) waardoor het water je interieur in loopt ipv wordt afgevoerd via je dorpels... het blijft verbazingwekkend hoeveel water er door zo'n klein gaatje binnen kan komen :evil: en nee, dit soort gaatjes gaat natuurlijk niet dichtzitten in tegenstelling tot de afwateringsgaatjes aan de onderzijde van dorpels en deuren etc. 
De functie van het intrigerende rubber buisje zal je wel niet meer achter komen nu je eea weer netjes hebt dichtgelast...
De functie van het intrigerende rubber buisje zal je wel niet meer achter komen nu je eea weer netjes hebt dichtgelast...
Groet, Hans