Positionering A paneel

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-04-2014 12:09 #139428 door Lars Rengersen
Positionering A paneel is gemaakt door Lars Rengersen
In navolging van de tip van Ed in mijn andere topic mbt de bodem ben in maar gegaan voor het vervangen van het hele A paneel in plaats van stukjes inlassen.
Nu was het zo ver heen dat de strip tussen de deurstaander en het A paneel ontbreekt en dat er bovenaan ook veel gat zit.
Daardoor heb ik wat veel vrijgeidsgraden.
Wie heeft er een goede foto van hoe het A paneel hoort? (Met name bovenaan)

Of evt tips op basis van de volgende foto's
Hoog of laag

Bijlage image.jpg niet gevonden

Ik gok laag, maar dan komt hij dus niet boven het vlak uit waar ook het motorkap scharnier op zit.

Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-04-2014 14:32 #139435 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Positionering A paneel
Lars, misschien moet je het binnenscherm er even tegenaan houden omdat deze ook een overlap hebben met het A paneel. Volgens mij kun je dan de positie aardig bepalen. Misschien even een tip. Op plaatsen waar ik moeilijk met de griptank bij kan komen daar zet ik meestal een parkertje in om alles op zijn plaatst te houden. Het zit dan "semi" vast en je kunt het altijd verplaatsen.

Groeten, Rob

Bijlagen:

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-04-2014 15:12 #139439 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Positionering A paneel
Binnenscherm en spatbord erop houden was sowieso wel een goede. Dank Rob. Nu lijkt ook het binnenscherm net iets te kort.
Bij het front precies op het voorgeboorde gat voor het vastzetten van het front.

En bij het schutboard lijkt hij wat krap.

Als je kijkt naar het schroefgat in het voorscherm wil hij ook nog iets naar achteren. Dat is nog wel makkelijk te positioneren.
Het A-paneel kan nog op veel verschillende manieren. In beide gevallen namelijk overlap met het binnenscherm.
Wel lijkt er in het binnenscherm in het ontwerp ruimte te zitten voor dubbele plaat (dus het A-paneel).
Dat zou duiden op de hoge positionering en het net iets boven het vlak van het scharnier uitkomend.
Nu zal het niet zo heel veel uitmaken want het wordt altijd wel dicht, maar vind het wel mooi om het weer als origineel te herstellen.
Dus als iemand een foto heeft van hoe het hoort, graag!

Bijlagen:

• Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-04-2014 16:01 #139444 door Rob Baeten
Lijkt er inderdaad op alsof het binnenscherm te kort is. Ik denk dat je beter eerst de A stijl kunt repareren zodat je weer wat vaste meetpunten hebt. Misschien moet je het binnenscherm dan toch zover mogelijk naar achter zetten zodat deze aansluiting netjes is, aan de voorkant kom je namelijk gemakkelijker weg met een centimetertje minder. Als ik kijk naar mijn eigen foto's dan kun je inderdaad zien dat het orginele A paneel gelijk moet hebben gelegen met de opstaande rand van het schuine deel waar het scharnier opstaat. Ik zou het dus ook zo zetten zoals je op de eerste foto laat zien. Misschien wel even deze opstaande rand repareren omdat daar de drie delen samen komen. Ik doe er nog even een paar foto's bij, het zijn wel de bekende plaatjes van deze reparaties maar misschien heb je er wat aan. Op foto 8 kun je nog net de opstaande rand met aansluiting op het A paneel zien

Bijlagen:

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-04-2014 18:03 #139445 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Positionering A paneel
Ja Lars, dat is een rothoek, destijds heb ik er voor gekozen de hele hoek uit een sloper te halen...op zich zou ik in de gaten houden dat je scherm er goed op past, dat A-paneel zit straks toch uit het zicht en kun je wel wat schuiven.
Dus het belangrijke is dat je buitenscherm goed aansluit tegen de deur en de parafan.
Wat het beste lijkt is een strip rechtop tegen de deurstijl te plaatsen, omdat je daar wat te kort komt ( zit er origineel ook)
Dus het A-paneel naar voren goed laten aansluiten
Kun je daar wat mee ?

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-04-2014 19:30 #139448 door Lars Rengersen
Dank, op de tweede foto van Rob is de strip goed te zien.
Daaruit maak ik op dat het onderste bevestigingspunt voor het voorscherm onderdeel is van die strip.
Inmiddels zie ik het reparatie plaatwerk als hulpmiddel in plaats van nieuw uitgangspunt
Pasvorm is niet perfect.
Ik kom als volgt uit:

En dan moet er inderdaad een rand tussen. Dank voor het meedenken.

Bijlagen:

• Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-04-2014 19:57 #139449 door Rob Baeten
Lars, nog even wat waar ik altijd goed op let. Om te voorkomen dat het scherm te hoog komt liggen zorg ik dat de bovenkant van het nieuwe binnenscherm aan de achterkant in een lijn ligt met de pop-las rand in het verticale deel van het schutbord waar je zekeringenkastje op zit. Als die goed ligt dan zit je scherm ook mooi. Aan de voorkant las ik voordat ik het slechte scherm weg haal een klein plaatje aan de "radiator bevestigings plaat" wat dan op en tegen het oude scherm rust. Op die manier heb je weer een referentie punt voor het nieuwe scherm.

Groeten, Rob

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-04-2014 20:47 #139450 door Lars Rengersen
Dat is nog wel een goede controle. Ik heb van het nieuwe binnenscherm de hoek laten staan. Die las ik dus in het platte vlak vast. Daardoor gaat de hoogte uitlijning al vrij snel goed. Heb al even gepast en ziet er goed uit.

Maar nu eerst het A-paneel vastzetten, dan kan daarna de rest nog wel gesteld worden.
Voordat dat kan echter eerst alle randjes en richeltjes er omheen herstellen.
Zo werd het toch weer een grotere klus dan gedacht.

Bijlagen:

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-04-2014 14:19 #139473 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Positionering A paneel
Let ook op dat je het binnenscherm zo ver naar voren of naar achteren plaatst dat de montagegaten van spatbord en binnenscherm overeen komen.. je hebt daar wel wat ruimte vanwege de slopgaten, maar het mooist is om te zorgen dat je de boel zo goed mogelijk 'in het midden' van die slopgaten uitlijnt zodat je straks naar beide kanten wat stelruimte hebt om het spatbord echt strak te monteren.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-04-2014 20:23 #139860 door Lars Rengersen
Dank voor de tips, het zit erin!

Zie ook Nieuw binnenscherm en A-paneel linker voorkant Volvo 123GT
@Rob: Met schroefjes ipv griptangen vasthouden werkte inderdaad erg goed om zo de passing van het voorscherm te kunnen checken.

Bijlagen:

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD