Hoe laswerk bodem aanpakken?
- Lars Rengersen
-
- Platinum lid
-
Nu heb ik aan de rechterkant vergelijkbare roestschade aan de voorkant, maar het balkje is op zich prima.
Er zit een gat in de binnendorpel precies links en rechts van het balkje.
Mijn vraag is: Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Mijn insteek is dat het nu geen totaalrestauratie moet worden, dus het moet met redelijke inspanning een redelijk resultaat opleveren. Ik neig er zelf naar om dan maar het hele balkje even weg te slopen ondanks dat die nog goed is. Op die manier kan ik er goed bij. Moet daarna dan dus wel een nieuw dwarsbalkje onder. Of zijn er nog andere suggesties?
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
succes, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Je suggestie is nog wel een idee om eerst te proberen. Het hele balkje kan er altijd nog onder vandaan.
Ik zou ook nog kunnen kijken of ik een reepje van het balkje afhaal om iets meer werkruimte te hebben en er later weer een U in te lassen. Ik heb maar een 125mm slijptol dus ik kom niet erg diep, maar wellicht met de carrosseriezaag nog.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Volgens mij is dat minder werk dan het balkje los van de vloerplaat te halen, en bovendien kun je het balkje gewoon hergebruiken.
Als je maar een reepje uitslijpt kom je er vast achter dat het net niet groot genoeg was, dan maak je daarna het reepje nog groter, en dan moet je sowieso daar weer op zoek naar een nieuw stuk balk. Bovendien slijp je dan waarschijnlijk door de ronde kriksteun heen.
Snappie?
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Met m'n slijptol kom ik dan net over door van boven en onder in te slijpen en eventueel het laatste stukje met de zaag.
De kier van 1 mm vind ik met lassen juist wel fijn. Dan is er ruimte voor wat uitzetting en brandt de las goed door.
M'n andere Amazon gaat alleen even voordringen want daar zit maar een beetje laswerk aan.
- Hansw
-
- Platinum lid
-
succes, Hans
www.hbm-machines.com/producten/l ... ijpmachine
Ben geen fan van HBM, maar heb een mooie Rodac gevonden (ook 75mm en 22000 rpm)
Maar ook electrische zoals de power saw ( is deze week in de aanbieding bij de Aldi voor 39,99 ).
En gewoon handwerk, bijteltje en vetoplosser, met name voor verwijderen van tectyl.tectyl.
In de loop van de jaren zijn we afgestapt van 'stukjes lassen' ,vaak is het verwijderen van de gehele dorpel/.bodemdeel net zo veel werk en heb je mooi de binnendorpel/chassisbalken kunnen zien en alles goed kunnen behandelen met RX5.
Dit geldt ook voor bodemdelen en de dwarsbalkjes.
Let erop dat je de afwaterings opemningen behoud en/of weer aanbrengt. Bij portieren maken we een extra gat midden onder.
We gebruiken 0,8 platen voor het laswerk die al verzinkt zijn, natuurlijk gaat bij hetl assen deze op de las verloren, maar de rest blijft intact en kan met RX5 en of 7 goed behadeld en beschermd worden.
Als ik naarjouw bodem kijk, dan zouden we de gehele dwarsbalk weghalen en ev. ook een nieuw bodemdeel inlassen.
Zeker als je een 123GT gaat restaureren, zou ik niet met minder dan perfect genoegen nemen......mijn 123GT is nu aan de beurt en ik zal dit op het forum laten zien.
We hebben een 'spit' gemaakt, zodat de carrosserie aan alle zijden goed kan worden geïnspecteerd en behandeld.
Hij staat nu in de epoxyprimer en er moeten nog wat kleine laswerkzaamheden worden gedaan.
Dan gaat de hele body rondom in de witte 2K epoxy, alles nog met de wagen in het 'spit', extra aandacht voor sponningen en ramen die 2x worden gespoten.
Alle losse delen, zoals front, schermen, motorklap, kofferdeksel en dashboard worden los gerspoten.
Ook zijn natuurlijk alle ramen verwijderd.
Ik vind het heel leuk om hier verslag van deze restauratie te doen en te lezen hoe jullie e.e.a.aanpakken.
Dan wordt
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
"Hans Wassink" schreef:
Lars, als je de beschikking hebt over perslucht, een klein lucht slijptolletje zoals hieronder kan je enorm helpen. ik gebruik er half versleten 1 mm schijfjes voor van mijn 110mm elektrische haakse slijptol.
"Lars Rengersen" schreef:
Ah, dat is een goede tip Hans. Goed gereedschap is het halve werk!
Inmiddels heb ik hem een tijdje in gebruik.
Qua inzetbaarheid en hanteerbaarheid helemaal top!
Wat me echter zeer tegenvalt is het vermogen.
Je kunt nauwelijks erop drukken of hij valt stil.
Met heel weinig erop duwen blijft hij wel op snelheid, maar duurt het erg lang voordat ik een sleufje geslepen heb.
Zou mijn compressor te weinig capaciteit hebben?
Ik heb een Airpress HL 360/50 De zwaarste compressor op 220V die er is volgens mij.
Aanzuigcapaciteit 350 l/min.
Mijn Rodac RC268 gebruikt 300 liter/min dus dat zou goed moeten gaan.
Maar zelfs als de tank vol is en met maximale druk (ook naar slang) slijpt hij erg zwakjes.
Waar gaat het mis?
Of verwacht ik teveel van zo'n klein apparaatje.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
"Lars Rengersen" schreef:
"Hans Wassink" schreef:
Lars, als je de beschikking hebt over perslucht, een klein lucht slijptolletje zoals hieronder kan je enorm helpen. ik gebruik er half versleten 1 mm schijfjes voor van mijn 110mm elektrische haakse slijptol."Lars Rengersen" schreef:
Ah, dat is een goede tip Hans. Goed gereedschap is het halve werk!
Inmiddels heb ik hem een tijdje in gebruik.
Qua inzetbaarheid en hanteerbaarheid helemaal top!
Wat me echter zeer tegenvalt is het vermogen.
Je kunt nauwelijks erop drukken of hij valt stil.
Met heel weinig erop duwen blijft hij wel op snelheid, maar duurt het erg lang voordat ik een sleufje geslepen heb.
Zou mijn compressor te weinig capaciteit hebben?
Ik heb een Airpress HL 360/50 De zwaarste compressor op 220V die er is volgens mij.
Aanzuigcapaciteit 350 l/min.
Mijn Rodac RC268 gebruikt 300 liter/min dus dat zou goed moeten gaan.
Maar zelfs als de tank vol is en met maximale druk (ook naar slang) slijpt hij erg zwakjes.
Waar gaat het mis?
Of verwacht ik teveel van zo'n klein apparaatje.
De luchtopbrengst van een compressor is altijd een stuk lager dan de aanzuigcapaciteit. Je hebt een opbrengst van minstens 300l/min nodig, dus ik ben bang dat je luchtopbrengst van je compressor (te) krap is.

De luchtopbrengst daalt ook nog eens naarmate de te leveren druk omhoog gaat. (voorbeeld: bij een compressor met 350 l/min aanzuig heb je bijv. 300l/min opbrengst bij 0 bar, 250 bij 4 bar, 200 bij 8 bar.. volledig willekeurig getallen)
Voorbeeld om getallen in te kunnen schatten:
www.voordeelshoponline.nl/Compressor-250/10/50-V
Deze compressor heeft een aanzuigcapaciteit van 250l/min maar een luchtopbrengst van slechts 195l/min (en dat waarschijnlijk alleen bij 0 bar..)
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.