Hoe laswerk bodem aanpakken?

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-03-2014 23:56 #138808 door Lars Rengersen
Hoe laswerk bodem aanpakken? is gemaakt door Lars Rengersen
Inmiddels ben ik aardig aan de slag geweest met mijn 123GT en heb de achterdorpel links en bodem aan de linkerkant gemaakt.
Nu heb ik aan de rechterkant vergelijkbare roestschade aan de voorkant, maar het balkje is op zich prima.


Er zit een gat in de binnendorpel precies links en rechts van het balkje.

Mijn vraag is: Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Mijn insteek is dat het nu geen totaalrestauratie moet worden, dus het moet met redelijke inspanning een redelijk resultaat opleveren. Ik neig er zelf naar om dan maar het hele balkje even weg te slopen ondanks dat die nog goed is. Op die manier kan ik er goed bij. Moet daarna dan dus wel een nieuw dwarsbalkje onder. Of zijn er nog andere suggesties?

Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-03-2014 07:23 #138810 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Hoe laswerk bodem aanpakken?
Zoals ik het zie is het dwarsbalkje al eens vervangen, tenminste denk ik lasnaden ipv puntlassen maar vooral ook de kriksteun van een P1800 te herkennen (tenminste weet ik geen amazon met origineel een dergelijke schotel op het dwarsbalkje). De normale krik"steun" zit er ook nog. De door je beschreven methode zie ik als de juiste (dit is natuurlijk niet de minimaalvariant, maar wel duidelijk beter dan alleen naast het dwarsbalkje te lassen. Je kunt natuurlijk ook met een dunne slijpschijf proberen alleen het deel van de koker eruit te slijpen (dus dwarsbalkje laten zitten en alleen maar vlak langs de koker los te slijpen) en een plaat erachterdoor te schuiven en daarna aflassen.
succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-03-2014 12:42 #138819 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Hoe laswerk bodem aanpakken?
Dat het een al eerder vervangen balkje is was ook al mijn observatie aangezien het inderdaad het typische P1800 balkje is.
Je suggestie is nog wel een idee om eerst te proberen. Het hele balkje kan er altijd nog onder vandaan.
Ik zou ook nog kunnen kijken of ik een reepje van het balkje afhaal om iets meer werkruimte te hebben en er later weer een U in te lassen. Ik heb maar een 125mm slijptol dus ik kom niet erg diep, maar wellicht met de carrosseriezaag nog.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-03-2014 14:41 #138829 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Hoe laswerk bodem aanpakken?
Je zou ook het balkje ruim uit kunnen slijpen met een 1mm schijfje en/of reciprozaag. Dus het balkje halverwege doorslijpen, dan via de bodemplaat twee snedes dwars op de rijrichting tot de dorpel. Dan heb je ruimte zat om de binnenkant van de dorpel te repareren. Daarna kun je het balkje, inclusief deel van de vloer, op de zelfde plek weer teruglassen. Het teruglassen kun je dan voor een deel van bovenaf doen. Nadeel is dat je gegarandeed een kier van 1mm rondom krijgt die je dicht moet lassen, maar dat gaat prima.

Volgens mij is dat minder werk dan het balkje los van de vloerplaat te halen, en bovendien kun je het balkje gewoon hergebruiken.

Als je maar een reepje uitslijpt kom je er vast achter dat het net niet groot genoeg was, dan maak je daarna het reepje nog groter, en dan moet je sowieso daar weer op zoek naar een nieuw stuk balk. Bovendien slijp je dan waarschijnlijk door de ronde kriksteun heen.

Snappie?

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-03-2014 20:08 #138836 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Hoe laswerk bodem aanpakken?
Thanks Erik, dat is nog een beter idee! Ook dan kan altijd nog het balkje als geheel eruit en ook in dat geval zou ik ook een stukje bodem eruit halen om van bovenaf te kunnen lassen.
Met m'n slijptol kom ik dan net over door van boven en onder in te slijpen en eventueel het laatste stukje met de zaag.
De kier van 1 mm vind ik met lassen juist wel fijn. Dan is er ruimte voor wat uitzetting en brandt de las goed door.
M'n andere Amazon gaat alleen even voordringen want daar zit maar een beetje laswerk aan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-03-2014 20:27 #138838 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Hoe laswerk bodem aanpakken?
Lars, als je de beschikking hebt over perslucht, een klein lucht slijptolletje zoals hieronder kan je enorm helpen. ik gebruik er half versleten 1 mm schijfjes voor van mijn 110mm elektrische haakse slijptol.

succes, Hans


www.hbm-machines.com/producten/l ... ijpmachine

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-03-2014 21:21 #138841 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Hoe laswerk bodem aanpakken?
Ah, dat is een goede tip Hans. Goed gereedschap is het halve werk!
Ben geen fan van HBM, maar heb een mooie Rodac gevonden (ook 75mm en 22000 rpm)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-03-2014 19:16 #138869 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Hoe laswerk bodem aanpakken?
Wij hebben ook moeten zoeken naar het juiste gereedschap, gebruiken veel pneumatisch...haakse slijper, zaag, verzettang.
Maar ook electrische zoals de power saw ( is deze week in de aanbieding bij de Aldi voor 39,99 ).
En gewoon handwerk, bijteltje en vetoplosser, met name voor verwijderen van tectyl.tectyl.

In de loop van de jaren zijn we afgestapt van 'stukjes lassen' ,vaak is het verwijderen van de gehele dorpel/.bodemdeel net zo veel werk en heb je mooi de binnendorpel/chassisbalken kunnen zien en alles goed kunnen behandelen met RX5.
Dit geldt ook voor bodemdelen en de dwarsbalkjes.
Let erop dat je de afwaterings opemningen behoud en/of weer aanbrengt. Bij portieren maken we een extra gat midden onder.
We gebruiken 0,8 platen voor het laswerk die al verzinkt zijn, natuurlijk gaat bij hetl assen deze op de las verloren, maar de rest blijft intact en kan met RX5 en of 7 goed behadeld en beschermd worden.

Als ik naarjouw bodem kijk, dan zouden we de gehele dwarsbalk weghalen en ev. ook een nieuw bodemdeel inlassen.
Zeker als je een 123GT gaat restaureren, zou ik niet met minder dan perfect genoegen nemen......mijn 123GT is nu aan de beurt en ik zal dit op het forum laten zien.
We hebben een 'spit' gemaakt, zodat de carrosserie aan alle zijden goed kan worden geïnspecteerd en behandeld.
Hij staat nu in de epoxyprimer en er moeten nog wat kleine laswerkzaamheden worden gedaan.
Dan gaat de hele body rondom in de witte 2K epoxy, alles nog met de wagen in het 'spit', extra aandacht voor sponningen en ramen die 2x worden gespoten.
Alle losse delen, zoals front, schermen, motorklap, kofferdeksel en dashboard worden los gerspoten.
Ook zijn natuurlijk alle ramen verwijderd.
Ik vind het heel leuk om hier verslag van deze restauratie te doen en te lezen hoe jullie e.e.a.aanpakken.
Dan wordt

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-07-2014 14:57 #141744 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Hoe laswerk bodem aanpakken?

"Hans Wassink" schreef:
Lars, als je de beschikking hebt over perslucht, een klein lucht slijptolletje zoals hieronder kan je enorm helpen. ik gebruik er half versleten 1 mm schijfjes voor van mijn 110mm elektrische haakse slijptol.

"Lars Rengersen" schreef:
Ah, dat is een goede tip Hans. Goed gereedschap is het halve werk!
Ben geen fan van HBM, maar heb een mooie Rodac gevonden (ook 75mm en 22000 rpm)


Inmiddels heb ik hem een tijdje in gebruik.
Qua inzetbaarheid en hanteerbaarheid helemaal top!
Wat me echter zeer tegenvalt is het vermogen.
Je kunt nauwelijks erop drukken of hij valt stil.
Met heel weinig erop duwen blijft hij wel op snelheid, maar duurt het erg lang voordat ik een sleufje geslepen heb.
Zou mijn compressor te weinig capaciteit hebben?
Ik heb een Airpress HL 360/50 De zwaarste compressor op 220V die er is volgens mij.
Aanzuigcapaciteit 350 l/min.
Mijn Rodac RC268 gebruikt 300 liter/min dus dat zou goed moeten gaan.
Maar zelfs als de tank vol is en met maximale druk (ook naar slang) slijpt hij erg zwakjes.
Waar gaat het mis?
Of verwacht ik teveel van zo'n klein apparaatje.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-07-2014 15:26 #141745 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Hoe laswerk bodem aanpakken?

"Lars Rengersen" schreef:

"Hans Wassink" schreef:
Lars, als je de beschikking hebt over perslucht, een klein lucht slijptolletje zoals hieronder kan je enorm helpen. ik gebruik er half versleten 1 mm schijfjes voor van mijn 110mm elektrische haakse slijptol.

"Lars Rengersen" schreef:
Ah, dat is een goede tip Hans. Goed gereedschap is het halve werk!
Ben geen fan van HBM, maar heb een mooie Rodac gevonden (ook 75mm en 22000 rpm)


Inmiddels heb ik hem een tijdje in gebruik.
Qua inzetbaarheid en hanteerbaarheid helemaal top!
Wat me echter zeer tegenvalt is het vermogen.
Je kunt nauwelijks erop drukken of hij valt stil.
Met heel weinig erop duwen blijft hij wel op snelheid, maar duurt het erg lang voordat ik een sleufje geslepen heb.
Zou mijn compressor te weinig capaciteit hebben?
Ik heb een Airpress HL 360/50 De zwaarste compressor op 220V die er is volgens mij.
Aanzuigcapaciteit 350 l/min.
Mijn Rodac RC268 gebruikt 300 liter/min dus dat zou goed moeten gaan.
Maar zelfs als de tank vol is en met maximale druk (ook naar slang) slijpt hij erg zwakjes.
Waar gaat het mis?
Of verwacht ik teveel van zo'n klein apparaatje.


De luchtopbrengst van een compressor is altijd een stuk lager dan de aanzuigcapaciteit. Je hebt een opbrengst van minstens 300l/min nodig, dus ik ben bang dat je luchtopbrengst van je compressor (te) krap is. :(
De luchtopbrengst daalt ook nog eens naarmate de te leveren druk omhoog gaat. (voorbeeld: bij een compressor met 350 l/min aanzuig heb je bijv. 300l/min opbrengst bij 0 bar, 250 bij 4 bar, 200 bij 8 bar.. volledig willekeurig getallen)

Voorbeeld om getallen in te kunnen schatten:
www.voordeelshoponline.nl/Compressor-250/10/50-V
Deze compressor heeft een aanzuigcapaciteit van 250l/min maar een luchtopbrengst van slechts 195l/min (en dat waarschijnlijk alleen bij 0 bar..)

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD