ruitaanpassingen Katterug
- Gert Vegter
-
- Platinum lid
-
Wat ik mij afvraag is of het ook te doen is om een grotere achterruit te vervangen door die kleine van het oertype en zo ja, hoe? Dezelfde vraag voor de voorruit. Zo betwijfel ik bijvoorbeeld of het verantwoord is om aan het dak te lassen.
O ja, alvorens je reageert nog even dit: dat er liefhebbers zijn die dit heiligschennis vinden is mij bekend...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Je kan ook de vroege carroserie overzetten op een recenter onderstel of zeg ik iets wat niet mag ivm ID nr's.
- Rob Funcke
-
- Elite lid
-
Maar ik heb nog een 444 ES te koop van 1953 met linnen kentekenbewijs.
Als je interesse hebt dan hoor ik het wel.
Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Gebruikelijk was vroeger van kleine achteruit naar grote achteruit. Indertijd leverde Volvo daar speciale sets voor.
Bedankt voor het aanbod maar ik heb genoeg projecten voor de komende periode. Een volvo 245, opel admiral maar eerst nog mijn huis afmaken en een nieuwe werkplaats laten bouwen en dan zelf het binnen werk doen.
Maar ik denk niet dat ik daar gebruik van zal maken. Ik wil nog even in herinnering roepen dat ik van 2002 tot 2005 een PV444DS (1952) heb gehad en daar enorm veel tijd, geld en moeite in heb gestopt opdat het de voor mij ideale dagelijkse klassieker op zou leveren. Uitgebreide verslagen daarvan zijn destijds in het clubblad verschenen. Maar ik bleef iets missen in het rijgevoel c.q. de wegligging en besloot daarom de auto verkopen. Dit avontuur had dus niet de ideale klassieker opgeleverd maar wel een verlies van meer dan tienduizend euro. Latere eigenaren bleken echter wel blij met deze 444 te zijn.
De Amazon automaat die ik in 2008 kocht, rijdt gewoon een stuk beter, maar voldoet (visueel) niet aan mijn verlangen naar nostalgisch transport. Daarom overweeg ik toch weer de aanschaf van een Katterug, ook omdat ik inmiddels met vervroegd pensioen ben en dus niet elke dag meer de weg op hoef en in de files hoef te staan. Maar ik heb geen zin en geen geld om nogmaals al die aanpassingen aan een vroege Katterug door te voeren om de wagen technisch naar de zin te maken, dus vandaar dat de PV544 als mogelijke optie in beeld komt. De meest begeerde klassieker (een Chevrolet Fleetmaster) valt nu eenmaal buiten het budget. Maar ja, die vreselijke voor- en achterruit van zo'n 544...
1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5
Heb je daar ergens foto's en een prijs van?"Rob Funcke" schreef:
Gebruikelijk was vroeger van kleine achteruit naar grote achteruit. Indertijd leverde Volvo daar speciale sets voor.
1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5
Als ik de prijzen van een 444 in nette staat zie (en er blijkbaar verliezen genomen kunnen worden van 10k) dan moet dit toch lukken.
Het verlies van die meer dan 10k is nu juist één van de belangrijkste oorzaken dat dit niet gaat lukken. Inmiddels is er dan ook voor een fractie van een dergelijk bedrag een 544 aangeschaft. Dus als iemand nog een bruikbaar antwoord heeft op mijn vraag...
- Rudolf Kleyn
- Platinum lid
-
De voorruiten van de 444 zijn vlak, de voorruit van de 544 is gebogen en breder. Om die verandering mogelijk te maken is de vorm van dak en ruitstijlen nogal aangepast. Boven de voorrruit van een 444 zie je -als je goed kijkt- een knikje, omdat de ruit uit twee vlakke delen bestaat. Bij de 544 verloopt het dak rond, met de boog van de ruit. Ook is de voorruit van de 544 hoger en breder. De raamstijlen zijn juist smaller. De structuur/profielen van de stijlen en sponningen zijn aan de binnenkant ook nieuw ontworpen voor de 544. Volvo adverteerde in 1958 niet voor niets met de enorme verbetering van het zicht in de 544.
De achterruit, zelfde soort verhaal: die is bij de 544 groter dan die van de laatste 444's en vertoont een grotere bolling (in de jaren vijftig werden brilletjes 'gemoderniseerd' door ze te vervangen door een vlakke ruit uit één stuk, dan hoefde alleen maar het spijltje te worden verwijderd en dichtgelast). Wil je andersom een 'bril' in de 544, dan moet je het dak waar een bolle ruit inzit, zo aanpassen dat er kleine vlakke ruitjes in kunnen. Dat is minder simpel dan een spijltje verwijderen. Een mogelijkheid is het vervangen van het onderste deel van het dak door dat van een 444 (van voor 1953). Lastig lassen... Of je moet een virtuoze plaatwerker kennen die dit gedeelte (buiten- en binnenplaat met verstevigingen) voor je kan namaken.
De 'eenvoudigste' oplossing lijkt vervanging van het complete dak, inclusief de ruitomlijstingen (doen ze ook weleens bij kevers, waarvoor plaatwerk goedkoper beschikbaar is). Maar dan had je misschien toch beter kunnen beginnen met een 444.
Een uitdaging voor de lange winteravonden?
succes,
Rudolf