kleine roestplekjes
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-02-2005 18:17 #53702
door
kleine roestplekjes is gemaakt door
Op de lak van mijn amazon zie ik een klein roestplekje terug komen. Voorheen had ik die plek naar eer en geweten tot op het blankemetaal schoongemaakt en met roestwerend middel behandeld. Vervolgens plamuur er op en strak geschuurd en hierna afgelakt. Kennelijk is dit niet de methode en ben ik op zoek naar hoe zo'n klein plekje wel bijgewerkt moet worden voordat het dadelijk een groetere plek is. Is een een link/site waar wat tips te vinden zijn (waar ook de benodigde middelen duidelijk genoemd worden) ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-02-2005 18:25 #73478
door
Beantwoord door in topic kleine roestplekjes
Wellicht is het roest wat van binnenuit komt, een methode om dit te verwijderen is met een fijn boortje uitboren en aan beide kanten goed antiroest behandelen.
GAat het om groetere delen dan een nieuw stukje inlassen
GAat het om groetere delen dan een nieuw stukje inlassen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-02-2005 18:31 #73477
door
En plamuur om het gaatje te vullen...? Lak (moet er nog zoiets als primer/grondlak aan te pas komen?)
Als je nat het plamuur schuurt, houdt het plamuur dan niet het vocht bijv. vast ?
Als je nat het plamuur schuurt, houdt het plamuur dan niet het vocht bijv. vast ?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-02-2005 18:55 #73476
door
Eerst roest weg, dan heb je de optie; lassen/vertinnen, opbouwen met 2K epoxy primer en aflak, binnenzijde tectyl/PVC
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-02-2005 20:10 #73475
door
Zo weinig mogelijk plamuur gebruiken en zeker niet op blank metaal, werkt als een spons en trekt vocht aan waardoor je dat vaak ziet.
(zgn.plamuureilanden)
(zgn.plamuureilanden)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-02-2005 20:14 #73474
door
dus eerst roestomvormer erop dan de plamuur erop?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-02-2005 22:13 #73473
door
Roest voor 100% verwijderen! Desnoods totdat er een gat ontstaat. Als de roest van binnenuit komt dan moet ook daar alle roest verwijderd worden.
Zo niet dan blijft het terugkomen.
Roestomvormer is een lapmiddel dat vaak reageert met plamuur. Roest dat ondanks verwijderen steeds terugkomt komt bijna altijd van binnenuit. Vaak is het topje van de ijsberg en zit aan de achterkant een veel grotere plek. Beste maar ook meest ingrijpende en arbeidsintensieve is royaal uitzagen en nieuw erin. Kijk ook waar de roest zit. Zijn het de bekende plekken (rond koplamp bijvoorbeeld) dan is het zeker dat het van binnenuit komt. Hier rest niets anders dan uitzagen en nieuw erin.
Als tijdelijk oplossing kan je natuurlijk knoeien met allerlei middeltjes. Maar duurzaam is het niet. Roest ten gevolge van steenslag (op de motorkap bijvoorbeeld) is echter wel prima te behandelen met schuren / krabben en opnieuw lakken. Primer is daarbij niet eens zo nodig. Mooi blank maken en met een aantipkwastje afsluiten met lak van de buitenlucht
Zo niet dan blijft het terugkomen.
Roestomvormer is een lapmiddel dat vaak reageert met plamuur. Roest dat ondanks verwijderen steeds terugkomt komt bijna altijd van binnenuit. Vaak is het topje van de ijsberg en zit aan de achterkant een veel grotere plek. Beste maar ook meest ingrijpende en arbeidsintensieve is royaal uitzagen en nieuw erin. Kijk ook waar de roest zit. Zijn het de bekende plekken (rond koplamp bijvoorbeeld) dan is het zeker dat het van binnenuit komt. Hier rest niets anders dan uitzagen en nieuw erin.
Als tijdelijk oplossing kan je natuurlijk knoeien met allerlei middeltjes. Maar duurzaam is het niet. Roest ten gevolge van steenslag (op de motorkap bijvoorbeeld) is echter wel prima te behandelen met schuren / krabben en opnieuw lakken. Primer is daarbij niet eens zo nodig. Mooi blank maken en met een aantipkwastje afsluiten met lak van de buitenlucht
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-02-2005 20:04 #73472
door
Kijk ook eens op "
www.motip.nl/video_lang_2.php
" voor handige filmpjes!
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-02-2005 20:23 #73471
door
Bas, heel erg illustratief...en motiverend...
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-02-2005 22:24 #73470
door
Het filmpje over een gat repareren is inderdaad heel illustratief en lijkt het ei van Columbus. Toch is deze wijze van repareren niet duurzaam.
Het is een wijze van oplappen die iedere restaurateur (en ook serieuze amateur) zal afraden. Het is ook niet minder werk of goedkoper dan een plaatje ijzer inlasssen. Ik heb het vroeger vaak genoeg gedaan maar echt geloof me, uiteindelijk ontstaan er toch weer bubbeltjes. De boel gaat verder met roesten, je blijft bezig. Zoek iemand die er een plaatje inlast en werk zelf de boel af. Het meeste werk is het strak maken, plamuren en spuiten en dat moet met zo'n glasfibermatje ook.
Het is een wijze van oplappen die iedere restaurateur (en ook serieuze amateur) zal afraden. Het is ook niet minder werk of goedkoper dan een plaatje ijzer inlasssen. Ik heb het vroeger vaak genoeg gedaan maar echt geloof me, uiteindelijk ontstaan er toch weer bubbeltjes. De boel gaat verder met roesten, je blijft bezig. Zoek iemand die er een plaatje inlast en werk zelf de boel af. Het meeste werk is het strak maken, plamuren en spuiten en dat moet met zo'n glasfibermatje ook.