544 cabrio bouwen

• Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-08-2007 20:10 #50979 door Rob Baeten
544 cabrio bouwen is gemaakt door Rob Baeten
<p>Hallo Alemaal,</p><p>Ik wil voor een keer van m'n geloof afstappen en een wagen restauren die niet helemaal 100% orgineel blijft. Een tijdje geleden heb ik een redelijk 544 kunnen kopen. Ik heb nu het plan om hier een Cabrio van te bouwen. Van de Amazone rijden er al een aantal hele mooie rond, de katterug heb ik nog niet gezien. Volgens mij is het verstevigen van de deur constructie heel goed mogelijk aan de onderzijde van de wagen. Verder heb ik gedacht aan het plaatsen van dwars balkjes, zoals de Amazone heeft, tussen het deel van de "snip"dat onder de wagen zit op de bodem plaat en de deur balk. Is er iemand die ervaring heeft met het verstevigen van het casco. </p><p>Groeten, Rob</p><p>Lidnummer: 1634</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Leo Staats
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
30-08-2007 13:02 #86358 door Leo Staats
Beantwoord door Leo Staats in topic 544 cabrio bouwen
<p>Rob,</p><p>Een mooi plan!</p><p>Er bestaan wel degelijk 544 cabrio's gebouwd door carrosserie bouwers. Tijdens de VROM in Gotenburg er pas nog een gezien. Ik heb er 2 foto's van. Als je jouw e-mail adres geeft kan ik die sturen.</p><p>Het zelf ombouwen van een 544 is een grote klus. Ik dacht dat de meeste 544 cabrio's gebaseerd zijn op de Duett, omdat deze al een chassis heeft. Ik denk dat er op internet wel het een en ander te vinden is.</p><p>Voor dat je aan zo'n project begint, lijkt het mij goed om met de RDW contact op te nemen. Grote wijzigingen aan auto's worden niet zondermeer toegestaan. Het zou zonde zijn als je er na een modificatie niet mee mag rijden, of grote kosten moeten maken voor goedkeuring!</p><p>Success! Laat via het forum weten hoe het vordert.</p><p>groeten</p><p> </p><p>leo</p>

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-08-2007 20:23 #86357 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic 544 cabrio bouwen
<p>Het is inderdaad een mooi plan en zowel technisch als qua pocedures een uitdaging.</p><p>Onlangs heb ik er in Zweden een te koop zien staan voor omgerekend circa 15.000 euro.</p><p>Ik heb wat foto's staan op www.rengersen.nl/nl/amazon_cabrio/katterug_cabrio.html </p><p> </p><p>Enige jaren geleden ben ik bezig geweest om uit te zoeken of het opbouwen en op kenteken zetten van een Amazon te doen was. </p><p>Zie amazon cabrio maken? </p><p>Met name de info die ik toen van RDW kreeg maakte het erg moeilijk. Omdat er geen typegoedkeuring is voor de cabrio uitvoering van deze modellen en hij nu al als gewone 544 een Nederlands kenteken heeft, moet hij een individuele keuring doorstaan. De kosten hiervan waren toen ongeveer 16000 euro en voor mij dus een reden om de zoektocht te stoppen.</p><p>Totdat ik leerde dat er een interessante optie is, namelijk als de auto in een ander land (binnen de EEG) al op het kenteken staan. Zie bijv. het volgende topic Eindelijk weer een Amazon!! Cabrio zelfs! </p><p>De route om een auto die als cabrio geregistreerd is in Zweden invoeren in Nederland is goed te doen. Er moet dan iets van oppet of ombyggd op het Zweedse kenteken staan. Er zijn in Zweden nogal wat (dramatische) ombouwprojecten, maar hebben vaak wel deze vermelding op het kenteken. Er zit dan meestal nog heel wat werk aan om er een goede en mooie auto van te maken, maar dan zit het qua kenteken al goed en is het dus een hele inspanning waard. Je kunt een auto mamelijk al ter invoer (en dus kenteken aanvraag) aanbieden zodra hij op eigen kracht de RWD garage in kan rijden maar nog lang niet APK waardig is.</p><p>Een voorbeeld is bijv. deze Duett cabrio zie Een wel hele speciale Duett! </p><p>Die Duett is zelfs nog te koop www.blocket.se/vi/12638215.htm?ca=11_s voor circa 1000 euro.</p><p>Succes verder met je orientatie. Mocht je willen komen kijken hoe mijn Amazon verstevigd is, ben je altijd welkom. Samengevat zit er een dik hoekprofiel als buitendorpel op en is de tunnel verstevigd.</p><p> </p><p>Groeten Lars</p>

• Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-08-2007 21:35 #86356 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic 544 cabrio bouwen
<p>Hallo Leo,</p><p>Ik heb net een reactie gescheven maar die is waarschijnlijk verdwaald op de digitale highway. Misschien dat hij nog boven water komt via de Webmaster. Zou graag de foto's zien waar je het over had. robbaeten@hotmail.com

Groeten, Rob

• Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-08-2007 22:09 #86355 door Rob Baeten
<p>Hoi Lars,</p><p>Wat je schijft is wel even een domper. K'ben al begonnen, hoop dat de RDW ook wilt werken. Een tijdje terug vond ik via Google een foto van een hele mooie Nederlandse Amazone Cabrio. Via het kenteken kun je de technische gegeven bekijken op de RDW site. Deze wagen was keurig APK gekeurd maar stond gewoon als een 120 geboekt zonder het "Cabrio" stempel. Misschien is er toch nog ergens een mogelijkheid om het zonder de RDW te doen, toch eens kijken of ik niet met deze eigenaar in kontact kan komen. Bedankt voor alle links en foto's in jouw reactie.</p><p>Groeten, Rob</p>

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-08-2007 11:40 #86354 door Lars Rengersen
<p>De kenteken regels zitten nog wel wat dieper dan te zien is in de APK gegevens bij de RDW online en zelfs dan te zien is op het kentekenbewijs.</p><p>Kijk maar eens naar de volgende kentekens AM-27-73, AM-39-33, DR-54-64</p><p>Het is een cabrio en er staat een code op het kentekenbewijs die aangeeft dat er een uitzondering is op de typegoedkeuring. Ik heb de RDW nog gevraagd of er ergens cabriolet op het kenteken kon staan, maar dat kon niet:</p><p>"De bijzonderheden op uw kentekenbewijs hebben niks te maken met het feit dat uw voertuig een cabriolet is. In het register staat bij de inrichtingscode van uw voertuig dat het een cabriolet is. Dit wordt verder niet op het kentekenbewijs vermeld."</p><p>Maar het is maar net hoe de RDW er mee omgaat. Bij die van Paul Bos (AM-23-45) staat er wel ombyggd in het type.</p><p>Wat nog een redding kan zijn is het volgende. De auto's waar we het over hebben stammen uit de tijd dat er nog geen typegoedkeuring bestond. Wellicht dat ik het bouwjaar niet goed genoeg vermeld heb en dat dat nog veel verschil gaat maken.</p><p>Heb je al foto's van je voortgang?</p>

• Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-09-2007 04:00 #86353 door Rob Baeten
Wouw Lars, je hebt al heel wat graaf werk gedaan. Ik ga in elk geval eens heel voorzichtig naar het RDW met een duidelijke vermelding van het bouwjaar. Ik heb nog geen foto's van mijn project omdat het nog heel pril is. Ben eerst begonnen aan de gebruikelijke plekken, deurporpels, randen boven de achterschermen en de geheime plekken achter de voorschermen. Als dat allemaal gedaan is begin ik aan het echte Cabrio werk, daar komen dan ook de foto's van. Ik hoop dat ik dan ook wat reacties krijg over wat in het verleden is verstevigd. Ik loop nu met het plan om het dieper gelegen deel voor de achterbank eruit te slijpen en vervangen door een vlakke plaat. Dit geeft me dan de mogelijkheid om de "snippen" te verlengen tot aan de achterwielkasten. Verder vraag ik me af of het deel tot de veerschotel van de achteras, of misschien zelf tot de bumpersteun, ook nog verstevigd moet worden. Zou graag een reactie hebben....misschien is dit niet nodig en is de versteviging bij de deuren van krikpunt naar krikpunt al voldoende.

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-09-2007 20:39 #86352 door Lars Rengersen
<p>Rob,</p><p> </p><p>Ik ben erg benieuwd wat jij van de RDW te horen krijgt. Zelf heb ik geen verstand van de wiskunde en werktuigbouwkunde over wat afdoende mechanische verstevigingen zijn. Wel weet ik dat de volgende zaken (al dan niet in combinatie) worden toegepast (althans bij de Amazon, wellicht ook toepasbaar op de Katterug):</p><p>- Balk aan de binnenkant van de dorpel over de vloer, van voor tot achterwielbak</p><p>- Plaat op dezelfde plek als de balk van hierboven, maar platter en hoger</p><p>- Schuin naar boven aflopende versteviging tegen de stijl waar de deurscharnieren aan zitten aan de binnenkant</p><p>- Dwarsbalk van links naar rechts onder het dashboard</p><p>- Dwarsbalk onder de hoedenplank in de kofferbak</p><p>- Schuine balken van vloer bij achterpassagier naar bovenkant achterbank</p><p>- Buitendorpel van dik L-profiel</p><p>- Versteviging tunnel</p><p>Wellicht dat "van Bussel" je nog verder kan helpen. Hij heeft in het topic ' Cabrio uitvoering ' geschreven dat hij contact heeft gehad met de verkoper van de Katterug cabrio die ik eerder mailde en dat die was omgebouwd door mensen van Volvo. Misschien kun je via hem te weten komen hoe die Katterug precies verstevigd was of misschien kun je via de verkoper in contact komen met de nieuwe eigenaar. Ook wil Vagverket ( www.vv.se ) nog wel eens gegevens verstrekken op basis van een Zweeds kenteken. Al weet ik in de eerste plaats niet of ze dat in dit geval doen. Verder denk ik dat het kenteken op die Katterug cabrio (M73799) niet Zweeds is, maar Noors.</p><p> </p><p>Uit eigen ervaring weet ik dat het maken van een goed cabriodak pas echt een uitdaging is. (Ik ben er nog steeds mee bezig.) In de eerste plaats vind ik het belangrijk dat er een softtop op komt die de oorspronkelijke daklijn goed evenaart. Dat zal voor een Kattenrug denk ik nog moeilijker zijn dan voor een Amazon. Verder is een "tent" als dak zo gemaakt, maar dan geeft er erg veel herrie als je dicht rijdt en is het net een trommel. Daarom ben ik nu bezig op basis van een frame van een Volkswagen Golf 1 cabrio. Dan heb je in elk geval een goed mechaniek. Wat ik doe is het frame verbreden en wat stangen een andere vorm geven. Daardoor moet het goed gaan aansluiten op de ramen. Verder is het nog een uitdaging om het frame in opengeklapte stand goed weg te laten zinken. Dit door de plaats van de achterklepscharnieren.</p><p> </p><p>Succes!</p><p>Ik ben benieuwd naar je voortgang (zowel technisch als qua RDW procedures). Mocht je nog wat meer willen weten of willen komen kijken kun je evt ook rechtstreeks mailen (lars(at)rengersen.nl).</p><p>Groeten Lars</p>

• H.J. van Bussel
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
04-09-2007 15:52 #86351 door H.J. van Bussel
Beantwoord door H.J. van Bussel in topic 544 cabrio bouwen
Ik had Rob graag aan het e-mailadres van de verkoper geholpen, maar ik heb ontzettend veel emailberichten verwijderd waarvan ik dacht dat ik er niets meer aan zou hebben en daar was deze, zie ik nu, helaas ook bij!

• H.J. van Bussel
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
04-09-2007 15:52 #86350 door H.J. van Bussel
Beantwoord door H.J. van Bussel in topic 544 cabrio bouwen
Ik had Rob graag aan het e-mailadres van de verkoper geholpen, maar ik heb ontzettend veel emailberichten verwijderd waarvan ik dacht dat ik er niets meer aan zou hebben en daar was deze, zie ik nu, helaas ook bij!

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD