een toekomstige klassieker?

  • Wim Huismans
  • Wim Huismans's Profielfoto
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • Lid sinds 2022. Volvo 340DL sedan uit 1987
Lees meer
05-02-2024 00:20 #1043945 door Wim Huismans
een toekomstige klassieker? is gemaakt door Wim Huismans
Ik heb naast mijn Volvo 340 uit 1987 deze auto aangeschaft:
www.autovisie.nl/video/waarom-de-renault...sjoerds-weetjes-377/
Hij is uit 2004,  is puntgaaf en heeft slechts 172000 kilometer op de teller. Waar de 340 totaal geen elektronica heeft, heeft de VelSatis een overdaad aan elektronica die gelukkig wel allemaal werkt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-02-2024 13:02 - 05-02-2024 13:04 #1043949 door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic een toekomstige klassieker?
Vooral de electronica en onderdelenvoorziening zal de grootste uitdaging worden, denk ik.
Als je veel ruimte hebt, en vooral veel blijvende liefde voor het model, zou ik daarom alleen al een tweede exemplaar voor onderdelen aanschaffen, met daarnaast voldoende voorraad modelspecifieke slijtage-onderdelen
als het echt je bedoeling is om deze auto als klassieker in wording wil bewaren. Van Renault zelf hoef je niets meer te verwachten, want het model is al meer dan 10 jaar uit productie.
Zelf heb ik een hele slechte ervaring gehad in de jaren 90 met een Audi 100 coupe uit 1974. Zowat alle onderdelen waren niet uitwisselbaar met andere auto's, want alles was heel modelspecifiek bedacht.
Voor dat model was (en is) helemaal niets te koop. Je zal maar een kapotte voorruit hebben of de remmerij moeten vernieuwen. Van een oude Volvo is dit een stuk gemakkelijker.
Renault Velsatis is niet echt een productiesucces geweest, daarom nu al zeldzaam. Maar de liefde voor een klassieker en hoe ver je wil gaan is natuurlijk iets heel persoonlijks.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Wim Huismans
  • Wim Huismans's Profielfoto
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • Lid sinds 2022. Volvo 340DL sedan uit 1987
Lees meer
08-02-2024 00:00 #1043975 door Wim Huismans
Beantwoord door Wim Huismans in topic een toekomstige klassieker?
Voor het mechanische deel maak ik me geen zorgen, want dat is 1 op 1 inwisselbaar met de Renault Laguna waarvan er nog meer dan voldoende beschikbaar is. Wat de carrosserie betreft heb je uiteraard wel helemaal gelijk en me  ook  meteen op een idee gebracht. Ik heb een demontagebedrijf in de buurt gevonden die veel carrosserieonderdelen in de juiste kleur beschikbaar heeft. Heb voor deze onderdelen een prijsopgaaf aangevraagd. Gelukkig heb ik een garage waarin ik de spullen netjes op kan slaan. Dank voor het meedenken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-02-2024 10:49 - 08-02-2024 10:50 #1043976 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic een toekomstige klassieker?
Volgens mij een toekomstige klassieker, maar zoals met veel klassiekers die nieuw duur waren, is de reden dat er niet veel van zijn gewoon omdat het een slechte auto was voor het geld.
Ik ken iemand die er één nieuw had gekocht en de ellende was niet te overzien, inclusief (als ik me niet vergis) 4 leeglopende banden op de snelweg door een "prachtig" systeem dat de bandenspanning gelijk kon houden.
Maar de kinderziektes zullen er bij jouw exemplaar inmiddels wel uit zijn en dan heb je een comfortabele en aparte auto, die echt wel klassieke status gaat krijgen. Dat gaat echter nog wel een tijd duren!. (Kijk naar mijn geliefde Volvo 780, nog steeds niet veel waard.)

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
08-02-2024 18:13 #1043980 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic een toekomstige klassieker?
Een aparte auto met een eigen karakter is het zeker. Klassieker in wording mogelijk ook. 
Maar wat is eigenlijk de definitie van een klassieker?
Zijn ze dan gewoon oud en hoe oud dan wel? Beetje zoals 'klassieke muziek' dus?
Of zijn het veelgebruikte auto's van weleer, die ieder (her)kent? Beetje als Andre Hazes (sr) of ABBA dus?
Of zijn klassiekers veel waard  (en zijn dus alle Ferrai's af-fabriek klassiekers?
Wie het weet mag het zeggen...
 
Ik ka het wel waarderen, wat eigenzinnigs op de weg. Veel plezier dus met de VelSatis!
Overigens is de AvanTime nog eigenzinnig en nog zeldzamer, werd jaren na productiestop nog steeds nieuwe geleverd. en dat tTerwijl het bij TopGear volgens hunzelf de enige auto was waar de presentatoren alle drie enthousiast over waren. De Avantime was waarschijnlijk zijn tijd te ver vooruit?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Wim Huismans
  • Wim Huismans's Profielfoto
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • Lid sinds 2022. Volvo 340DL sedan uit 1987
Lees meer
08-02-2024 18:39 - 08-02-2024 18:52 #1043981 door Wim Huismans
Beantwoord door Wim Huismans in topic een toekomstige klassieker?
Ik heb inmiddels een prijsopgave binnen. Voor alle onderstaande onderdelen een totaalprijs van 650 Euro. Ik vind het zelf nogal aan de prijs. In Etten Leur staat een nog rijdbare Vel Satis voor 800 Euro, helaas wel in de verkeerde kleur.

Achterbumper
Deur links-achter
Deur rechtsvoor
Deur linksvoor
Linker koplamp
Achterlicht links
Achterlicht rechts
Achterklep van donor
Voorscherm rechts
Voorscherm links.

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-02-2024 18:59 #1043983 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic een toekomstige klassieker?
Aan de prijs, Wim? Lijkt me een koopje.....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
08-02-2024 20:10 - 08-02-2024 20:11 #1043984 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic een toekomstige klassieker?
Als je er inderdaad nog lang mee wilt doen, het allemaal kunt opslaan, en de onderdelen zijn goed in de lak in de juiste kleur dan lijkt het me een mooie stukje gemoedsrust.
Voor dat geld kun je misschien net 1 deel laten vervangen en spuiten. Als je het dan kunt vinden tenminste. Lijkt me een mooie verzekeringspremie.
En misschien werkt het wel als een paraaplu: heb je m mee, dan regent het niet. Laat je m thuis.....

O ja, je kunt natuurlijk ook een tegenbod doen. Hoeveel mensen komen hier nog om vragen, hoe lang blijft het anders op voorraad?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Wim Huismans
  • Wim Huismans's Profielfoto
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • Lid sinds 2022. Volvo 340DL sedan uit 1987
Lees meer
08-02-2024 20:31 - 08-02-2024 20:32 #1043985 door Wim Huismans
Beantwoord door Wim Huismans in topic een toekomstige klassieker?
Kijk, dat zijn adviezen waar ik iets aan heb! Ik ga komende week maar eens kijken en meteen goedkoop tanken in Belgie. Heb nog een tweede donor gevonden in Noord-Limburg, maar die auto staat al ruim 4 jaar buiten. Maar als ik daar nog het voorfront en de motorkap kan scoren heb ik een complete donor qua carrosserie. Ik heb een garage in Breda waar ik alles droog kan stallen. Nogmaals bedankt voor het meedenken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-02-2024 20:39 - 08-02-2024 20:45 #1043986 door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic een toekomstige klassieker?
Voor 650 euro zou ik niet twijfelen.
Een extra stel koplampen en achterlichten is nooit verkeerd, want die zijn ook heel modelspecifiek.
Zelf zou ik ook nog een fabrieksnieuwe voorruit met bijhorende omlijsting/rubber bestellen als het nog kan, daar is vaak ook heel moeilijk aan te komen en je hebt het onverwacht toch eens nodig, vroeg of laat.
(ik rij nu bijna 36 met mijn dagelijkse wagen, een Saab 900, ik wou dat ik nog een nieuwe voorruitrubber kon bestellen. ik zit nu aan de 4e voorruit met een rubber van 36 jaar)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.