- Berichten: 3
Met een volvo doorrijden in de winter
- Marinus Hoekman (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Ik heb ben lid van de volvo club sedert 28-08-2010 en nu is mijn vraag moet ik nog extra maatregelen treffen om met mijn volvo amazone in de winter door te rijden.
mijn volvo is van 1966 en ziet er nog bijzonder mooi uit.
Alle informatie/tips zijn welkom.
Met vriendelijke groet,
Marinus Hoekman
G. Bomansstraat 20
7442 TH Nijverdal
tel. 06-11131279
mail. rianhoekman@hotmail.com
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1953
- goede koelvloeistof vooromt bevriezing/kapotvriezen motorblok,
- antivries in de ruitensproeier,
- rubbers insmeren met vaseline of een speciale "rubberstick" voorkomt vastvriezen hiervan,
- sloten inspuiten met antivries,
- goede accu (met lage temperatuur neemt de capaciteit behoorlijk af),
- ontsteking in goede conditie en goed afgesteld voorkomt startproblemen ook als het koud is,
- is de onderkant goed beschermd tegen de winter/pekel etc.; geeft geen directe problemen maar kan op den duur erg vervelend zijn...
- datzelfde geldt voor de lak en met name ook het chroomwerk,
- zorg dat de auto droog blijft van binnen, ruiten van vochtige auto's beslaan of vriezen ook aan de binnenkant dicht hetgeen uiteraard gevaarlijk is,
- zorg in verband hiermee ook voor een goed functionerende verwarming/ventilatie en indien aanwezig een werkende achterruitverwarming,
- tot slot: neem startkabels en een sleepkabel mee; uiteraard heb je die zelf niet nodig, het is meer bedoeld om anderen te helpen
veel plezier met je Ama!
groet, Hans.
Groet, Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Marinus Hoekman (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 3
Bedankt voor het berichtje'.
Ik zal er voorzorgen dat de punten die u aangeeft in orde komen.
M.v.g,
Marinus
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Deels zijn het zaken waar je bij restauratie ook aan kunt denken.
Bij de P1800 zijn er een aantal flensnaden, waar twee delen tegen elkaar aan komen, of holle ruimtes, waar vocht, nattiheid en zand zich ophoopt.
Achter het voorwiel is zo'n ruimte, en de binnenzijde van de schermmontage rand, dit kun je met kit vullen en schuin laten lopen zodat het spatwater gemakkelijk naar beneden loopt.
Net zoals er diverse afwateringsopeningen in de bodem, en deuren, zitten om water af te voeren kun je dit verbeteren of beschermen.
Bij de restauratie heb ik de afwatering van het front en achterwielkuip van de 1800 verbeterd, zal hiervan foto's plaatsen.
Tevens is bij de achterklep het midden het laagste punt, terwijl de afwateringsopeningen aan de zijkant zitten, dus een gat met nippel en afvoerende slang gemaakt.
Bij oldtimers die de winter doorrijden, inspecteer ik voor de winter de bodem op beschadigingen en werk deze bij met grondverf en aflak, dantectyl,
Ik ben misschien wat overdreven bezig, maar door (restauratie) ervaring wijs geworden.
Tenslotte gebruik ik waxoil (opgewarmd prima verspuitbaar) om de bewegende delen, veren, ophanging en bouten van extra bescherming te voorzien voor de winter, dit gaat er deels vanaf gedurende gebruik en in het voorjaar stoom/clean ik het eraf.
Over binnenschermen zal ik het hier niet hebben, loopt al een draadje over.
Hoop dat jullie hier wat aan hebben en ben benieuwd naar de inzichten/ervaringen van anderen
Ed
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Koen Meesters (GAST)
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 46
Zorg dat je slotontdooier hebt.
Want ondanks voorzorgsmaatregelen willen de sloten toch wel eens vastvriezen.
Heb je geen slotontdooier en wel bevroren sloten: Vul een plastic zakje met warm water en houdt het een tijdje tegen het slot.
Verder heb ik in de winter nooit problemen gehad.
Mocht je op LPG rijden, dan kan de verdamper bij heel koud weer bevriezen (ik heb afgelopen winter maar 2 keer problemen hiermee gehad, en het was toch wel erg koud...). Dan starten op benzine of weer een plastic zakje vullen met warm water. Zorg ook dat je thermostaat goed werkt, anders duurt het eeuwig voor de motor (en dus je kachel) op temperatuur zijn.
Rijdt wel voorzichtig, want met sneeuw en ijs heb je al snel veel overstuur. En op een rustige weg is dat leuk, maar in het NL verkeer toch eigenlijk best wel gevaarlijk (ben met de achterkant wel eens op de andere weghelft beland (gelukkig reed daar niemand)).
Succes!
Koen Meesters.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Marinus Hoekman (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 3
ik heb er een volvo 240 polar bij gekocht om de winter door te komen.
wij bezitten op dit moment dus drie volvo's
1x volvo amazon 1x volvo 850 1x volvo polar
Met vriendelijke groet,
Marinus Hoekman.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Pieter Singelenberg (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 303
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Oscar Corsten
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 92
De binnenspatborden kunnen ook altijd nog een aardige aanvulling zijn, niet alleen in de winter ivm pekel maar ook gedurende de andere jaargetijden om modder en ander vuil te weren.
Mocht je de onderkant willen beschermen met tectyl of bitumen raad ik wel aan om de onderkant eerst geheel te ontdoen van alle vuiligheid en natuurlijk roest! Dit roest namelijk hard door onder de beschermlaag.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
En het geeft brandblaren hoor!
Verstandiger is het om je sleutel te verwarmen, bijvoorbeeld in je mond!
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Oscar Corsten
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 92
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.