Met een volvo doorrijden in de winter

  • Marinus Hoekman (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
15-10-2010 16:41 #96936 door Marinus Hoekman (GAST)
Met een volvo doorrijden in de winter is gemaakt door Marinus Hoekman (GAST)
Goedemiddag,

Ik heb ben lid van de volvo club sedert 28-08-2010 en nu is mijn vraag moet ik nog extra maatregelen treffen om met mijn volvo amazone in de winter door te rijden.
mijn volvo is van 1966 en ziet er nog bijzonder mooi uit.
Alle informatie/tips zijn welkom.

Met vriendelijke groet,

Marinus Hoekman
G. Bomansstraat 20
7442 TH Nijverdal
tel. 06-11131279
mail. rianhoekman@hotmail.com

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-10-2010 10:21 #96942 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Met een volvo doorrijden in de winter
Volvo's hebben dankzij hun geboorteland eigenlijk geen specifieke winterproblemen t.o.v. andere (oude) auto's; onderstaande tips gelden in principe voor elke auto:
- goede koelvloeistof vooromt bevriezing/kapotvriezen motorblok,
- antivries in de ruitensproeier,
- rubbers insmeren met vaseline of een speciale "rubberstick" voorkomt vastvriezen hiervan,
- sloten inspuiten met antivries,
- goede accu (met lage temperatuur neemt de capaciteit behoorlijk af),
- ontsteking in goede conditie en goed afgesteld voorkomt startproblemen ook als het koud is,
- is de onderkant goed beschermd tegen de winter/pekel etc.; geeft geen directe problemen maar kan op den duur erg vervelend zijn...
- datzelfde geldt voor de lak en met name ook het chroomwerk,
- zorg dat de auto droog blijft van binnen, ruiten van vochtige auto's beslaan of vriezen ook aan de binnenkant dicht hetgeen uiteraard gevaarlijk is,
- zorg in verband hiermee ook voor een goed functionerende verwarming/ventilatie en indien aanwezig een werkende achterruitverwarming,
- tot slot: neem startkabels en een sleepkabel mee; uiteraard heb je die zelf niet nodig, het is meer bedoeld om anderen te helpen ;)

veel plezier met je Ama!

groet, Hans.

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marinus Hoekman (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
16-10-2010 13:45 #96945 door Marinus Hoekman (GAST)
Beantwoord door Marinus Hoekman (GAST) in topic Met een volvo doorrijden in de winter
Beste hans,

Bedankt voor het berichtje'.
Ik zal er voorzorgen dat de punten die u aangeeft in orde komen.

M.v.g,

Marinus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-10-2010 13:45 #97048 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Met een volvo doorrijden in de winter
Naast de door Lars gemelde algemene maatregelen kun je het 'pekel monster' het nog moeilijker maken.
Deels zijn het zaken waar je bij restauratie ook aan kunt denken.
Bij de P1800 zijn er een aantal flensnaden, waar twee delen tegen elkaar aan komen, of holle ruimtes, waar vocht, nattiheid en zand zich ophoopt.
Achter het voorwiel is zo'n ruimte, en de binnenzijde van de schermmontage rand, dit kun je met kit vullen en schuin laten lopen zodat het spatwater gemakkelijk naar beneden loopt.
Net zoals er diverse afwateringsopeningen in de bodem, en deuren, zitten om water af te voeren kun je dit verbeteren of beschermen.
Bij de restauratie heb ik de afwatering van het front en achterwielkuip van de 1800 verbeterd, zal hiervan foto's plaatsen.
Tevens is bij de achterklep het midden het laagste punt, terwijl de afwateringsopeningen aan de zijkant zitten, dus een gat met nippel en afvoerende slang gemaakt.
Bij oldtimers die de winter doorrijden, inspecteer ik voor de winter de bodem op beschadigingen en werk deze bij met grondverf en aflak, dantectyl,
Ik ben misschien wat overdreven bezig, maar door (restauratie) ervaring wijs geworden.

Tenslotte gebruik ik waxoil (opgewarmd prima verspuitbaar) om de bewegende delen, veren, ophanging en bouten van extra bescherming te voorzien voor de winter, dit gaat er deels vanaf gedurende gebruik en in het voorjaar stoom/clean ik het eraf.

Over binnenschermen zal ik het hier niet hebben, loopt al een draadje over.
Hoop dat jullie hier wat aan hebben en ben benieuwd naar de inzichten/ervaringen van anderen

Ed

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Koen Meesters (GAST)
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
20-10-2010 12:19 #97082 door Koen Meesters (GAST)
Beantwoord door Koen Meesters (GAST) in topic Met een volvo doorrijden in de winter
Nog één puntje,

Zorg dat je slotontdooier hebt.
Want ondanks voorzorgsmaatregelen willen de sloten toch wel eens vastvriezen.
Heb je geen slotontdooier en wel bevroren sloten: Vul een plastic zakje met warm water en houdt het een tijdje tegen het slot.

Verder heb ik in de winter nooit problemen gehad.
Mocht je op LPG rijden, dan kan de verdamper bij heel koud weer bevriezen (ik heb afgelopen winter maar 2 keer problemen hiermee gehad, en het was toch wel erg koud...). Dan starten op benzine of weer een plastic zakje vullen met warm water. Zorg ook dat je thermostaat goed werkt, anders duurt het eeuwig voor de motor (en dus je kachel) op temperatuur zijn.

Rijdt wel voorzichtig, want met sneeuw en ijs heb je al snel veel overstuur. En op een rustige weg is dat leuk, maar in het NL verkeer toch eigenlijk best wel gevaarlijk (ben met de achterkant wel eens op de andere weghelft beland (gelukkig reed daar niemand)).

Succes!

Koen Meesters.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marinus Hoekman (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-10-2010 17:39 #97211 door Marinus Hoekman (GAST)
Beantwoord door Marinus Hoekman (GAST) in topic Met een volvo doorrijden in de winter
Alle heren bedankt voor de reacties maar ik heb me toch bedacht om met mijn mooie amazone in de winter door te rijden.
ik heb er een volvo 240 polar bij gekocht om de winter door te komen.
wij bezitten op dit moment dus drie volvo's
1x volvo amazon 1x volvo 850 1x volvo polar

Met vriendelijke groet,

Marinus Hoekman.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pieter Singelenberg (GAST)
  • Pieter Singelenberg (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-12-2010 18:41 #98526 door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic Met een volvo doorrijden in de winter
zorg voor goede winterbanden, ongeacht leeftijd van auto

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-12-2010 11:50 #98778 door Oscar Corsten
Beantwoord door Oscar Corsten in topic Met een volvo doorrijden in de winter
Ik gebruik gewoon mijn mond om het slot te ontdooien. 2 of 3 keer even zachtjes blazen en voila uw slot gaat weer open. Het enige nadeel kan zijn dat die door rijden weer bevriest en dat je bij het op slot doen van de auto precies dezelfde stap moet herhalen.

De binnenspatborden kunnen ook altijd nog een aardige aanvulling zijn, niet alleen in de winter ivm pekel maar ook gedurende de andere jaargetijden om modder en ander vuil te weren.

Mocht je de onderkant willen beschermen met tectyl of bitumen raad ik wel aan om de onderkant eerst geheel te ontdoen van alle vuiligheid en natuurlijk roest! Dit roest namelijk hard door onder de beschermlaag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-12-2010 18:12 #98790 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Met een volvo doorrijden in de winter
Nou, met je mond? Metaal is altijd nog enkele graden kouder dan de omgeving, dus voor je het weet, zit je vast!
En het geeft brandblaren hoor!
Verstandiger is het om je sleutel te verwarmen, bijvoorbeeld in je mond!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-12-2010 20:45 #98793 door Oscar Corsten
Beantwoord door Oscar Corsten in topic Met een volvo doorrijden in de winter
Ik was dan ook niet van plan mijn lippen op het metaal te zetten. Wat ik doe is puur even warme lucht in het slot blazen. :?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.