Fietscomputer als budget tripmaster

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-05-2013 14:50 #127942 door Jeroen Visser (GAST)
Fietscomputer als budget tripmaster is gemaakt door Jeroen Visser (GAST)
Nu de behoefte aan het ontstaan is om wat meer rallys te gaan rijden ben ik opzoek naar (voor de eerste ritten) een budget tripmaster. Op het forum staat het eea over een fietscomputer, nu lijkt me dit een ok oplossing.

Alleen kom ik niet tegen welke ik hier het beste voor kan gebruiken. Zijn er mensen met een fietscomputer ingebouwd? Ik kom oa deze op het web tegen:


www.conrad.nl/ce/nl/product/868013/

Vooral de uitgespaarde co-uitstoot functie is natuurlijk briljant :D Evenals de verbruikte calorie teller hahaaa


Alleen de dagteller op nul zetten is niet heel handig lijkt me, de knop dien je dan even ingedrukt te houden. Zijn er types waar dit met een korte drukmop de knop kan?

Tripmaster op de telefoon of tomtom gaat hem niet worden gezien je deze apparatuur niet mag gebruiken helaas.

Groet Jeroen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-05-2013 21:00 #127958 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic Fietscomputer als budget tripmaster
Op mijn Mini heb ik een Sigma 800 laten monteren.
Het merk maakt denk ik niets uit, het belangrijkste waar je op moet letten, is dat de snelheidsmeter snelheden aan kan van hoger dan 99 km/h.

The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
26-05-2013 21:28 #127960 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Fietscomputer als budget tripmaster
even uit nieuwsgierigheid.

Wat moet een goede tripmaster kunnen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-05-2013 06:26 #127967 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Fietscomputer als budget tripmaster

"Ronald Damme" schreef:
even uit nieuwsgierigheid.

Wat moet een goede tripmaster kunnen?


Vooral precies de geredenafstand meten, liefst twee tellers. Eentje kun je dan als totaalteller gebruiken en eentje welke je na elke situatie weer op nul kunt zetten.
Gemiddelde snelheid is ook wel makkelijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
27-05-2013 12:20 #127971 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Fietscomputer als budget tripmaster
Met tijd? Of is dat niet belangrijk?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-05-2013 13:26 #127973 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic Fietscomputer als budget tripmaster
voor bijhouden van de tijd per etappe gebruik ik een keukenwekker (bv Blokker) van een paar Euro.
Met de magneetvoet vind je wel een plekje op het dashboard.

The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-05-2013 22:40 #128036 door Steven Bleeker
Beantwoord door Steven Bleeker in topic Fietscomputer als budget tripmaster
Hoi Jeroen,

Een goede vraag die ik enkele jaren gelden ook graag beantwoord wou hebben.
Ik ben student en vindt de aanschafprijs van zo'n tripmaster een beetje buiten het budget vallen.
Ik rij nu met grote regelmaat mee met de AMAC. En daar heb je zeker een goed instrumentje nodig voor afstanden.

Ik rij daarom meestal met een gps. Daar heb ik een mooi overzicht gemaakt van handige parameters (snelheid, gemiddelde, tijd, afgelegde afstand, enz).

Maar laatst las ik over deze app voor je mobiel "GPS Tripmeter". Deze heb ik nu regelmatig op staan in mijn p1800 (kilometer teller buiten werking). En dat werkt geweldig optellen en ook aftrekken van afstanden (voorals je verkeerd rijdt). Heel simpel, maar wel effectief.

Het nadeel van deze app is dat het niet werkt als je door een tunnel rijdt. En het is niet in alle classic rally's toegestaan.

Met een fietsteller heb ik ook wel rondgereden. Maar veel rally's die ik rij vinden vooral 's nachts plaats. En dan kon ik nooit de fietsteller aflezen. Ook gingen de batterij vrij snel leeg (ik had de kabel moeten verlegen, vermoed dat er iets niet helemaal lekker zat). Maar het werkte wel. En inderdaad wat Siang poa zegt de teller moet meer dan 99 km/h kunnen aangeven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-11-2013 15:19 #133998 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Fietscomputer als budget tripmaster
Afgelopen weekend de 8 uren van Hellendoorn gereden ( www.8urenvanhellendoorn.nl/ ), onze eerste 'echte' rally. Genoten!
Mijn eerste plan was om een fietscomputer te gebruiken, dus gekocht en ge-installeerd.. maar ik dacht slim te zijn en het magneetje aan de aandrijfas te bevestigen zodat de sensor eenvoudig aan de binnenkant van de tunnel te monteren was. Dat werkt dus niet.. je aandrijfas draait (afhankelijk van je achteras) zo'n 4x sneller dan je wiel en de 'virtuele' omtrek van het wiel moet je dus in de fietscomputer diezelfde factor kleiner zetten.

Ten eerste gaat de fietscomputer er niet vanuit dat je met zulke kleine wielen rondrijdt, en ten tweede draait de magneet blijkbaar te snel langs de sensor, waardoor de snelheid boven de ca. 40km/uur niet meer klopt (ondanks dat de fietscomputer normaal gesproken tot 199km/u gaat). Eentje om rekening mee te houden dus!

Daarna besloten om te zoeken naar een geschikte app, de door Steven ook al genoemde GPS Tripmeter (gratis) geinstalleerd op m'n telefoon en die app is ontzettend eenvoudig en precies wat je nodig hebt. Twee, op de 10m nauwkeurige, dagtellers, gemiddelde snelheid in beeld, zeer makkelijk resetten per dagteller, en de mogelijkheid om terug te tellen (bij verkeerd rijden).

De volgende keer sloop ik de fietscomputer eruit en zorg ik voor een betere telefoonhouder (nu een stukje geplastificeerd ijzerdraad.. effectief maar het ziet er niet uit). GPS Tripmeter aan en gaan! Oh ja, dan heb je ook meteen een verlicht display, in tegenstelling tot de fietscomputer die slecht af te lezen is, ook met kaartleeslampje aan..

Screenshot:




Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arjan Vrielink (GAST)
  • Arjan Vrielink (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
14-11-2013 17:24 #133999 door Arjan Vrielink (GAST)
Beantwoord door Arjan Vrielink (GAST) in topic Fietscomputer als budget tripmaster

"Erik Ciesluk" schreef:
(ondanks dat de fietscomputer normaal gesproken tot 199km/u gaat).

Dat verschilt erg van de fietscomputer, er zijn er bij die bij 50 km/u er al mee ophouden...

Maar de GPS Tripmeter werkt inderdaad er makkelijk.
Ik had me er nog niet echt in verdiept maar er kan meer mee dan ik in eerste instantie dacht.
Zo zat mijn foon in de P1800 van Rob tijdens de najaarsrit in de Ardennen.


Hieronder nog een paar mogelijkheden voor Android, zelf niet getest maar misschien heb je er wat aan.
play.google.com/store/apps/deta ... lotemaster
play.google.com/store/apps/deta ... om.gpstrip

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-11-2013 21:25 #134001 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Fietscomputer als budget tripmaster
De Sigma fietscomputer die ik heb, gaat tot 199 km/uur, gemeten..

De fietsenmaker keek wel wat raar op toen ik m vroeg of de teller wel boven de 100km/uur aan kon..

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.