Op welke zekering zitten de RAW van een Amazon van 1967

• Toon Boelens (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
21-10-2008 15:10 #50110 door Toon Boelens (GAST)
Op welke zekering zitten de RAW van een Amazon van 1967 is gemaakt door Toon Boelens (GAST)
<p>Heb in een vorig bericht verteld over problemen met mijn RAW. Bij rechts richting aangeven springt de zekering kapot. Nu heb ik op het forum gezocht op welke zekering de RAW origineel hoort en vindt dat deze op de 25A zekering moeten zitten. Bij mij springt echter de 8A zekering die direct onder de 25A zekering zit kapot. Kan iemand mij vertellen hoe dit nu precies zit.</p><p> </p><p>Bij voorbaat dank & mvr gr, Toon</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-10-2008 15:50 #90218 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Op welke zekering zitten de RAW van een Amazon van 1967
<p>Als ik in het electrisch schema kijk, zit de knipperlichtautomaat (via de wis-was van je ruitenwissers) doorgelusd op de 25 amp&eacute;re zekering. D'r zit dus t&oacute;ch een sluiting, waarschijnlijk in je achterlicht of anders in je richtingschakelaar. Dat hendeltje is ook niet zo sterk, dus misschien??</p><p> </p>

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Toon Boelens (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
21-10-2008 16:07 #90217 door Toon Boelens (GAST)
Beantwoord door Toon Boelens (GAST) in topic Op welke zekering zitten de RAW van een Amazon van 1967
Dat er sluiting is (niet altijd) is duidelijk, maar volgens het schema zou ik dan verwachten dat de 25A zekering kapot zou moeten gaan. De zekering die eronder zit heeft volgens het schema de claxon en de remlichten en niets anders, maar die gaat iedere keer kapot. Alleen maar als ik rechts richting aangeef en soms doet hij het wel even goed???

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-10-2008 16:15 #90216 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Op welke zekering zitten de RAW van een Amazon van 1967
<p>Misschien t&oacute;ch sluiting die optreedt in je achter- of voorlichtje? Met medewerking van het stadslicht?</p><p>Loop in ieder geval alle contacten en draden na! Het is altijd een kwestie van geduld en logisch nadenken. Dat laatste kost bij mij altijd het meeste tijd! (geintje!) </p><p>Die paar zekeringen voor alles is natuurlijk ook een bron van ellende bij onze amazons, maar ja</p><p>Ik heb eens heel lang gezocht naar een rare storing die bleek te worden veroorzaakt door een duplo lamp van 21/5 watt die in mijn richtingaanwijzer zat. waar natuurlijk een enkele 21watt hoort te zitten. Die was er door de vorige eigenaar ingezet.</p>

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)

• Toon Boelens (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
21-10-2008 16:27 #90215 door Toon Boelens (GAST)
Beantwoord door Toon Boelens (GAST) in topic Op welke zekering zitten de RAW van een Amazon van 1967
De sluiting zit niet in de voor- of achterlichten en ook niet in de lampen van de richtingaanwijzers. Dit heb ik gecontroleerd door de stekker onder het dashboard die die de bedrading naar achter verbind en de stekker onder de motorkap die de bedrading naar de vookant verbind los te nemen. De sluiting komt dan nog steeds voor. Het zou de blauwe bedrading van de richtingaanwijzer moeten zijn (Dit is de bedrading voor rechtsaf slaan), of de RAW schakelaar zelf

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-10-2008 17:13 #90214 door Tom Steverink
<p>De RAW schakelaar zelf, zou ik op gokken. </p><p>Het blijft echter een raadsel waarom die 8 amp eruit gaat al kan het best te maken hebben met de grootlicht functie van dezelfde schakelaar.</p>

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-10-2008 19:34 #90213 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Op welke zekering zitten de RAW van een Amazon van 1967
Bij een auto van 41 jaar oud is het maar zeer de vraag of alle aansluitingen op de zekeringenkast nog geheel conform het originele bedradingsschema zijn. Tenzij je de eerste eigenaar bent, dan weet je dat zelf het beste :-) Anders uitzoeken waar de draden van de 8A zekering naar toe lopen.

• Toon Boelens (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
21-10-2008 22:33 #90212 door Toon Boelens (GAST)
<p>Het ziet er naar uit dat het probleem is opgelost. Heb RAW naar links aangezet. (die werkte normaal) Vervolgens bij zekeringkastje bij de 8A zekering de stekkers losgehaald totdat de RAW stopte. Vervolgens deze stekker op een vrije plaats op de 25A zekering aangesloten waar hij ook thuishoort. Tot nu toe werkt alles weer als vanouds, het enige wat ik niet begrijp is dat het vanaf ik de auto 4 jaar geleden heb gekocht fout heeft gezeten, en dat het probleem pas een week geleden is begonnen. Daarvoor is het sporadisch voorgekomen.</p><p>Bedankt allemaal</p><p> </p><p>Mvr gr, Toon</p>

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-10-2008 23:22 #90211 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Op welke zekering zitten de RAW van een Amazon van 1967
<p>Toon,</p><p> </p><p>De aanhouder wint en dat het probleem zich naar 4 jaar pas laat zien kan te maken hebben doordat er toch een licht corrosie op de kabelschoentjes komt te zitten die weer voor een hogere weerstand zorgen en dit geeft problemen. </p><p> </p><p>Ik heb dit zelf ook gehad met een opel admiral, bermlampen aan en bloedheet werd de zekering, zo ook met de kachel ventilator. Bleek een corrosie probleem te zijn op de aarding.</p><p> </p><p>Zo kan ik ook een verhaal van iemand die een traction avant kocht waarvan de accu verkeerd om was aangesloten, maar alles funtioneerde naar behoren. </p>

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-10-2008 10:02 #90210 door Tom Steverink
<p>Mooi Toon! </p><p>Ik vind de electrische problemen altijd het vervelendst bij onze oldtimers! Ik ben bij mijn oude Yamaha motor zelfs van plan de hele bedrading maar opnieuw te maken omdat ik genoeg heb van die rare storingen!</p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD