pingelen b20 motor
- Antoon Broeders
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-08-2009 21:25 #49527
door Antoon Broeders
pingelen b20 motor is gemaakt door Antoon Broeders
Ik heb een gereviseerde b20 motor in mijn amazone geplaatst .De motor draait goed alleen als de ontsteking op tijd staat en ik sluit de vacuumvervroeging aan gaat de motor ontzettend pingelen.De bougies zijn nieuw,de kleppen zijn goed gesteld Als ik de ontsteking zover terug draai dat de motor niet meer pingelt start de motor niet meer.De compressie is 12 atm per cilnder.Ik gebruik benzine met een octaan getal van 98 Wie heeft enig idee wat hier de oorzaak van is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
22-08-2009 22:23 #92965
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic pingelen b20 motor
Mijn eerste inschatting is dat het tandwiel die de ontsteking aandrijft misschien net een tandje niet goed zit.
Zie www.sw-em.com/Volvo%20Ignition%20from%20Scratch.htm voor een overzicht van hoe hij moet staan.
Zie www.sw-em.com/Volvo%20Ignition%20from%20Scratch.htm voor een overzicht van hoe hij moet staan.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Sven Hakbijl (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
22-08-2009 22:44 #92964
door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic pingelen b20 motor
Lars heeft wel gelijk. Als je de ontsteking met een foute stand van de aandrijving van de ontsteking gaat afstellen en dan toch de merktekens op de krukaspoelie gebruikt, zal hij altijd óf veel te vroeg óf veel te laat staan!
Wat mij opviel, is: Antoon schrijft dat wanneer hij de vacuumvervroeger <span style="font-weight: bold;">aansluit</span> de motor gaat pingelen. Het zou kunnen zijn, dat hij een verkeerd werkende vervroeger heeft. Of: hij moet een verlater hebben, maar er zit een vervroeger ingebouwd. Dan gaat het ook fout. Dit is natuurlijk een theorie. Dit kan gebeuren als de ontsteking ook gereviseerd is, en er is een type grondplaat gemonteerd dat niet bij de draairichting van de ontsteking past.
Zonder vacuum doet dit mechaniekje niets. Pas als het vacuum erop gezet wordt en de vacuum'doos' gaat de grondplaat verdraaien, zie je het.
Er zijn natuurlijk nog legio oorzaken te bedenken. Maar ik zou het ook zoeken in een fout in de montage van de ontsteking, en dan meer in het mechaniek, of de montage van een verkeerd type ontsteking.
Wat voor bougies gebruik je?
Is het altijd, of juist als de motor koud is of alleen als hij warm is?
Laat nog wat weten, dan kunnen we meedenken!
Sven
Wat mij opviel, is: Antoon schrijft dat wanneer hij de vacuumvervroeger <span style="font-weight: bold;">aansluit</span> de motor gaat pingelen. Het zou kunnen zijn, dat hij een verkeerd werkende vervroeger heeft. Of: hij moet een verlater hebben, maar er zit een vervroeger ingebouwd. Dan gaat het ook fout. Dit is natuurlijk een theorie. Dit kan gebeuren als de ontsteking ook gereviseerd is, en er is een type grondplaat gemonteerd dat niet bij de draairichting van de ontsteking past.
Zonder vacuum doet dit mechaniekje niets. Pas als het vacuum erop gezet wordt en de vacuum'doos' gaat de grondplaat verdraaien, zie je het.
Er zijn natuurlijk nog legio oorzaken te bedenken. Maar ik zou het ook zoeken in een fout in de montage van de ontsteking, en dan meer in het mechaniek, of de montage van een verkeerd type ontsteking.
Wat voor bougies gebruik je?
Is het altijd, of juist als de motor koud is of alleen als hij warm is?
Laat nog wat weten, dan kunnen we meedenken!
Sven
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
23-08-2009 10:20 #92963
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic pingelen b20 motor
<p>hallo Antoon, heb je een B20A of een B20B?</p><p>op de B20A hoort vervroeging, op de B20B hoort verlating.</p><p>klinkt vreemd, maar is echt zo. vacuumslang van de verschillende types wordt op een andere plaats op de carburateur aangesloten; namelijk voor, respectievelijk na, de gasklep, waardoor uiteindelijk weer (min-of-meer) hetzelfde resultaat ontstaat..</p><p>over het type met verlating lopen de meningen uiteen. over het algemeen wordt afgeraden deze te gebruiken, komt de prestaties niet ten goede en is ooit hoofdzakelijk uit milieu-oogpunt bedacht.</p><p> </p><p>pingelen duidt normaliter overigens op een ontsteking die te vroeg staat. is de ontsteking nog goed? heb je de karakteristiek laten controleren? </p><p>de meeste onstekingen zijn inmiddels niet zo fris meer, om zeker te zijn zou je een 123 ignition kunnen aanschaffen. kost wel weer geld, maar je weet zeker dat je een optimaal functionerende ontsteking hebt! </p><p> </p><p>de stand van het tandwieltje dat de ontsteking aandrijft maakt in principe niet uit. als de ontsteking "op tijd" staat, dan moet 't goed zijn!</p><p> </p><p>Succes, Hans.</p>
Groet, Hans
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
23-08-2009 20:00 #92962
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic pingelen b20 motor
<p>helemaal mee eens , zo stond er een clublid met pech op het landelijk campeerweekend met een keurige gerestaureerde amazon , compleet gereviseerde motor met een slecht werkende en versleten originele ontsteking , zeker een sluitpost voor de garage ? .</p><p>na montage van een 123 ignition liep de auto als nieuw.</p><p> </p>
24-08-2009 09:19 #92961
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic pingelen b20 motor
<p>In theorie is het zo, dat pingelen alleen veroorzaakt kan worden door te hoge compressie bij een bepaald octaangetal óf een te vroeg ontstekingstijdstip?. </p><p>In dit geval het laatste dus.?</p><p> </p><p>Eventueel verkeerde kleptiming?</p>
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
24-08-2009 21:17 #92960
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic pingelen b20 motor
<p>@tom</p><p>verkeerde kleptiming zou veroorzaakt kunnen worden door distributietandwielen die 1 tandje verschoven zitten; lijkt me zeer onwaarschijnlijk in een revisieblok dat bovendien wel goed loopt als de vacuumslang niet is aangesloten.</p><p> </p><p>@antoon</p><p><em>"Als ik de ontsteking zover terug draai dat de motor niet meer pingelt start de motor niet meer" </em>terugdraaien klinkt bij mij als vroeger zetten; als daar ook nog de vacuumvervroeging bijkomt staat de ontsteking te vroeg. of bedoel je met terugdraaien: later zetten???</p><p>heb je al met een stroboscoop bekeken wat de ontsteking werkelijk doet? vervroegen of verlaten? eenvoudig te testen door bij draaiende motor aan de vervroegingsslang te zuigen en de merktekens op de poelie met de stroboscoop in de gaten houden. </p><p> </p><p>nogmaals, ik verdenk nog steeds je onsteking!</p>
Groet, Hans
- Antoon Broeders
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-08-2009 15:30 #92959
door Antoon Broeders
Beantwoord door Antoon Broeders in topic pingelen b20 motor
Ik weet niet of er een b20a of een b20b in mijn amazone ligt.Het pingelen stopt zodra de ontsteking verlaat wordt maar dan start ie niet meer .Ik heb er verschillende ontsekingen op gehad maar geen verschil.De motot trekt zeer goed .De auto loopt vlot naar 150kmh.Of de motor koud of warm is maakt geen verschil .Zou de nokkenas het probleem kunnen zijn ?De distibutie wielen zijn op tijd gemonteerd .
25-08-2009 17:41 #92958
door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic pingelen b20 motor
<p>@Hans: ik bedoel ook dat de distributiewielen verzet kunnen zijn. Dan klopt de kleptiming niet en je ontstekingstijdstip óók niet!</p><p>Dan kun je wel zeggen dat dat niet hoort bij een gereviseerd blok, maar iedereen maakt fouten. Ook revisiebedrijven.</p>
- Antoon Broeders
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-08-2009 16:14 #92957
door Antoon Broeders
Beantwoord door Antoon Broeders in topic pingelen b20 motor
Beste hans ik neem aan dat de spiebaan in krukas nog orgineel op de juiste plaats is gefreest dus staan de distributie wielen gewoon op tyd .Ikkreeg alleen het advies om een ontsteking met een verlaat mechanisme te monteren ipveen met vervroeging. ik denk dat ik dat eens ga proberen alleen ik weet niet waar die te koop is.Alsnog bedankt voor de reactie mvg Ton