Velgen

• Ron Linssen (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
27-11-2009 13:41 #49352 door Ron Linssen (GAST)
Velgen is gemaakt door Ron Linssen (GAST)
<p>Halle allemaal,</p><p>kan iemand mij misschien vertellen of 17 inch velgen, steek 5 x 114,3 met een ET waarde van 45 op een Volvo p1800 passen. Breedte van de velgen 8J en 9J.</p><p>Betreft voor een Volvo P1800 uit 1968. </p><p>Met vriendelijke groet,</p><p>R Linssen.</p><p> </p><p> </p><p> </p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-11-2009 15:36 #93861 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Velgen
<p>Beste Ron, je zult adapters moeten laten maken of kopen om de velgen er rond te krijgen ik heb rond mijn Amazone al sinds anderhalf jaar 16" velgen liggen met 205/55 banden en ik heb adapters daarvoor laten maken. Op de website www.allevelgenvan.nl/maat.php word het e.e.a duidelijk gemaakt hoe het gaat met de ET waardes. Kijk wel uit met hoe breed dat je met je velgen gaat want de ET waarde zegt alleen iets over hoever het montage vlak van de velg uit het midden van de vleg staat. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.</p><p>m.vr.gr.</p><p>Johan Geers</p><p> </p><p> </p>

• Rudolf Kleyn
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-11-2009 10:44 #93860 door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic Velgen
Het lijkt me vooral een recept voor ongelukken. Op deze breedte zijn de standaard fusee-, stuurkogels en draagarmen niet berekend. Zie ook de berichten over gescheurde draagarmen.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-11-2009 12:23 #93859 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Velgen
<p>17 inch en 8 of 9 J?????</p><p>Waarom een Sjonnie bak maken als die gewoon te koop zijn? Dan staat er ook al Honda, VW of Calibra op.</p><p>Zonder gekheid: afgezien van het feit dat het er niet uitziet is het ook gewoon gevaarljk zoals Rudolf terecht opmerkt.</p><p>Ik vrees verder dat als je dit soort vragen stelt je daarmee aangeeft geen verstand te hebben van ophanging-techniek in het algemeen: mijn advies is dan afblijven! Op Discovery Channel lijkt alles te kunnen: je kiest je wielen en dat is dat, maar ik verzeker je dat het niet zo eenvoudig is!!</p><p>Ik hoop je niet te hebben beledigd, mijn reactie komt doordat ik me hevig zorgen maak over dit soort vragen!</p>

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Sven Hakbijl (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-11-2009 13:03 #93858 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic Velgen
Afgezien van het naafgat dat ook moet passen zal het op het eerste gezicht best lukken. Er zijn al een heleboel berichtjes op dit forum over geschreven. Zoek maar eens met de zoekfunctie.
Over spacers / verbreders / adapters heb ik een uitgesproken mening: Betrouwbaar is het niet. Zeker als ze daadwerkelijk gebruikt worden om de spoorbreedte groter te malen: Niet doen. Rudolf en Tom waarschuwen ook al.
9 J Velgen op een Amazon? Afgezien van de vraag of je het kwijt kunt: Achter zal het met de slijtage wel loslopen, maar met name de voorwielophanging krijgt flink op z'n donder en is daarvoor niet ontworpen! Rudolf refereert al aan artikelen over gescheurde draagarmen. Geen denkbeeldig scenarielfs als je maar weinig kilometers maakt: Ze gaan per definitie kapot op een moment dat je het niet kunt gebruiken: in een bocht of zo bij 60km/h. En zo snel ben jij niet dat je dan nog de juiste beslissing neemt. Waarschijnlijk ben je ook niet alleen op de weg, en neem je ook nog iemend anders meein je vaart.
Maar: Het blijft jou beslissing. Succes daarmee.

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-11-2009 15:53 #93857 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Velgen
<p>Beste Ron, ik ben het al het bovenstaande eens ik heb met het laten maken van mijn adapters er rekening mee gehouden dat mijn spooorbreedte niet meer werd, het resultaat is dat het spoor iets smaller is geworden doordat ik de wielen precies binnen de wielkast heb laten vallen. Op mijn velgen staat ook geen logo van een ander merk, ik moet er nog steeds een volvo stikker opplakken. De standaart 15"velgen van een brede rand laten voorzien zag ik niet zitten omdat je daarmee ook de spoorbreedte verandert. Met wat ik heb gedaan houdt je de spoorbreedte nagenoeg hetzelfde. Wat ik wil zeggen je moet het niet te gek maken reken goed uit met wat je met velgen doet.</p><p>Als je wil kan ik je wat foto's sturen van hoe het bij mij is geworden het lukt me om een of andere manier niet om foto's in de mail te verwerken.</p><p>Johan Geers</p>

• Ron Linssen (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
30-11-2009 09:47 #93856 door Ron Linssen (GAST)
Beantwoord door Ron Linssen (GAST) in topic Velgen
<p>Bedankt voor jullie waardevolle reacties.</p><p>De spoorbreedte is inderdaad aan de grote kant. Ik wil van de auto ook absoluut geen "Jonny" bak maken. Ik ben wel op zoek naar een mooie velg die heel subtiel de auto iets meer extra uitstraling geeft. Ik had zelf ook al het vermoeden dat het te breed zou worden vandaar mijn vraag. Buiten het feit dat ik jullie waarschuwing serieus neem voor wat betreft de veiligheid. Hiervoor mijn dank. Het punt is ook dat er vaak mooie elegante velgen met een klassieke uitstraling op internet worden aangeboden. Vaak ook nog veel goedkoper dan de Minilite velgen.</p><p>Johan ik hou me uiteraard aanbevolen voor wat foto's.</p><p>Mijn e-mail adres is linssen-linden@scarlet.nl .</p><p>Met dank aan allen die gereageerd hebben.</p><p>Ron.</p><p> </p><p> </p><p> </p><p> </p><p> </p>

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-11-2009 10:57 #93855 door Tom Steverink
<p>Hoi Ron! </p><p>Ik zou persoonlijk zoeken naar velgen uit dezelfde tijd of een namaak daarvan zoals Minilites, GB velgen of eventueel de klassieke Wolfrace. De laatste zijn vaak ook al te breed, maar als je ze in 6inch kunt vinden zou het misschien wel gaan.</p><p>Succes en veel plezier van je auto gewenst!</p>

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)

• Ron Linssen (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
30-11-2009 12:00 #93854 door Ron Linssen (GAST)
Beantwoord door Ron Linssen (GAST) in topic Velgen
<p>Hoi Tom,</p><p>m.a.w. tot 6 inch kan ik gaan. Als iemand de ET waarde weet dan heb ik een indicatie.</p><p> </p><p>Met vriendelijke dank,</p><p>Ron.</p><p> </p>

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-11-2009 13:54 #93853 door Tom Steverink
<p>Ik denk dat 6 inch nog wel veilig zal zijn. al moet je w&eacute;l je ophangingsdelen goed controleren. Er rijden wel wat amazons en P1800's rond met 6inch. Ikzelf vind 5,5 genoeg, maar het verschil is nou ook weer niet zo h&eacute;&eacute;l groot lijkt me. W&eacute;l letten op de spoorverbreding hoor!</p><p> </p><font size="3"><font face="Times New Roman"><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Verdana; mso-bidi-font-weight: normal"><strong><u>De originele bredere stalen velgen van de Volvo Amazon</u></strong></span><o:p><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Verdana"> <o:p></o:p></span></o:p></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Verdana"><o:p> </o:p></span></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><o:p></o:p><strong><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Verdana">Volvo 613014</span><o:p></o:p><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Verdana"><o:p></o:p></span></strong></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Verdana">Dit zijn 15 inch velgen met een breedte van 5,5J.<o:p></o:p></span></p><o:p></o:p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Verdana">De ET waarde is 10mm en de spoorverbreding is 30mm.<o:p></o:p></span></p><o:p></o:p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Verdana">Het is een zogenaamde H1 velg met een glad bed.<o:p></o:p></span></p><o:p></o:p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><o:p><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Verdana"> <o:p></o:p></span></o:p></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><strong><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Verdana">Kronprinz 6134B</span><o:p></o:p><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Verdana"><o:p></o:p></span></strong></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Verdana">Ook dit zijn 15 inch velgen met een breedte van 5,5J.<o:p></o:p></span></p><o:p></o:p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Verdana">De ET waarde is 5mm en de spoorverbreding is 40mm.<o:p></o:p></span></p><o:p></o:p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Verdana">Ook deze velg heeft een volledig glad bed (H1 velg).<o:p></o:p></span></p><o:p></o:p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><o:p><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Verdana"> <o:p></o:p></span></o:p></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><strong><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Verdana">Kronprinz 6136B</span><o:p></o:p><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Verdana"><o:p></o:p></span></strong></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Verdana">Ook dit zijn 15 inch velgen met een breedte van 5,5J.<o:p></o:p></span></p><o:p></o:p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Verdana">De ET waarde is 15mm en de spoorverbreding is 20mm.<o:p></o:p></span></p><o:p></o:p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Verdana">Ook deze velg heeft een volledig glad bed.<o:p></o:p></span></p><o:p></o:p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><o:p><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Verdana"> <o:p></o:p></span></o:p></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><strong><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Verdana">Lemmerz 1538, uitvoering 1</span><o:p></o:p><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Verdana"><o:p></o:p></span></strong></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Verdana">Wederom 15 inch velgen met een breedte van 5,5J.<o:p></o:p></span></p><o:p></o:p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Verdana">Deze velgen hebben een ET waarde van 15mm en een spoorverbreding van 20mm. <o:p></o:p></span></p><o:p></o:p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Verdana">Dit is een zogenaamde H2 velg, dus met een rand aan de binne</span><st1:personname><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Verdana"><st1:personname>nk</st1:personname><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Verdana"></span><st1:personname><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Verdana"><st1:personname>nk</st1:personname><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Verdana"></span></span></st1:personname>ant. <o:p></o:p></span></st1:personname>ant en buite</p><o:p></o:p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Verdana">Daarom zie je in het velgbed een rand.<o:p></o:p></span></p><o:p></o:p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><o:p><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Verdana"> <o:p></o:p></span></o:p></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><strong><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Verdana">Lemmerz 1538, uitvoering 2</span><o:p></o:p><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Verdana"><o:p></o:p></span></strong></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Verdana">Deze zijn qua maten hetzelfde als uitvoering 1. <o:p></o:p></span></p><o:p></o:p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Verdana">Deze velg is echter een H1 velg, dus met een glad bed (net als de Kronprinz velgen).<o:p></o:p></span></p></font></font><p> </p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD