Ervaring eerste Amazon

Lees meer
13-10-2021 12:23 #196118 door 17507-dummy
Ervaring eerste Amazon is gemaakt door 17507-dummy
Sinds kort ben ik de trotse bezitter van een Amazon uit 1967. De auto is door de vorige eigenaar in de afgelopen 30 jaar geheel gerestaureerd. Taxatie grotendeels klasse 2.
Aangezien ik nooit eerder een Amazon gereden heb vraag ik mij af of volgende bevindingen normaal zijn of verdere aandacht vragen.
1. Het stuur heeft een vrije slag / speling.
2. Ondanks rembekrachtiging moet ik behoorlijk trappen en is doseren moeilijk.
3. Als ik (te hard) over een verkeersdrempel rijd hoor ik allerhande geluiden.
4. De auto veert, deint en helt als een 'Amerikaan'.
Is er een ervaren amazon-rijder bereid de auto te beoordelen?
Regio Z-Limburg.

René
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-10-2021 13:15 #196119 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Ervaring eerste Amazon
Een Amazon is geen moderne Kia, je maakt dus een tijdreis wat betreft comfort, prestaties etc.
Als het stuur recht staat behoort hij geen vrije slag te hebben, zodra je instuurt heb je per definitie een vrije slag. Is inherent aan de constructie van het stuurhuis. V.w.b. je remmen en wegligging is het denk ik goed dat een kenner er een keer naar kijkt. Waar woon je in Limburg? Zelf woon ik in Weert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-10-2021 13:27 #196120 door 17507-dummy
Beantwoord door 17507-dummy in topic Ervaring eerste Amazon
Dank voor de snelle reactie.

Tijdreis begrijp ik.
Maar als amazon-rookie maak ik me wat zorgen....
Woonplaats is Hoensbroek.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-10-2021 13:28 #196121 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Ervaring eerste Amazon
Hallo René,
hier alvast een beoordeling op afstand, maar het bekijken van de auto zal nodig zijn als er niet genoeg eigen ervaring aanwezig is:
1. In de middenstand mag het stuur nauwelijks speling hebben, in de links en rechts stand wel (als alles goed is, is er dan speling). Mogelijke oorzaken speling: stuurhuis (deels afstelling mogelijk) hulpstuurhuis (revisie) stuurkogels (vervangen) wiellagers (afstelling/vervangen).
2. Rembekrachtiger niet goed aangesloten, lek of defect (al naar gelang type vaker het geval), altijd ook remmen goed afstellen, bijvoorbeeld de achterremmen te ruim en het hele systeem werkt niet goed.
3. Geen losse spullen in de auto, ook reservewiel en gereedschap? Verder alleen met rijproef te bepalen. Niet te hard over een drempel gaan is trouwens beter voor een auto (maar lukt mij ook niet altijd, er is een plek waar het contact van mijn vooras met het asfalt na de drempel nog te zien is).
4. Zeer waarschijnlijk slechte schokdempers, ik heb zeer goede ervaringen (ook bij Amerikaanse auto's) met dubbelwerkende Koni, ook alle stabilisatierubbers controleren en indien nodig vervangen, alle draagkogels en vooral ook de rubbers van de bovenste triangels kunnen versleten zijn (geef geen onnodig geld uit aan zwaardere stabilisatorstangen enz. uit voordat alles voor de rest in orde is, dus oorzaken oplossen en geen symptomen, als iedereen dat zou doen zou IPD veel minder verkopen).
succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-10-2021 14:00 #196123 door 17507-dummy
Beantwoord door 17507-dummy in topic Ervaring eerste Amazon
uit facturen blijkt:
remklauwen -blokken vernieuwd 2011.
hoofdremcilinder, rembekrachtiger, leidingen en slangen vernieuwd 2015.
stuurstangen en kogels, spoorstang, lagers, schokdempers en veren vernieuwd 2011.
2018 uit de schorsing; daarna ca. 25000km.
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-10-2021 14:05 #196124 door 17507-dummy
Beantwoord door 17507-dummy in topic Ervaring eerste Amazon
enkele foto's

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-10-2021 14:43 - 13-10-2021 14:44 #196125 door Kevin de Graan
Beantwoord door Kevin de Graan in topic Ervaring eerste Amazon
Inderdaad is zoals hierboven genoemd, de stuurinrichting nakijken wel een goede. Bij mij was het hulpstuurhuis versleten. Dit gaf ook wat meer geklapper met het op en neergaan van de uitgaande as met hobbeltjes. 
De auto ziet er netjes uit. Roest en laswerk lijkt me erger dan kleine technische dingen vervangen. 
Het remmen is wennen. Ik heb zelf ook een rembekrachtiger van lockheed. Hiervoor had ik een namaak. De namaak die had een grotere remdrukreductie dan de huidige lockheed, maar doseren zou wel goed moeten kunnen als hij heel is.
Wat betreft de geluiden bij drempels kan je wellicht kijken of het de spatlappen zijn die over de grond slepen. Dat had ik namelijk. Mijn veren waren nogal op na 50 jaar. Ik hebprogressieve veren geplaats en ook de wegligging werd gelijk 10x beter dan daardoor. 
Ook al zien de veren er op de foto's netjes uit, het kan zijn dat deze gewoon een likje verf hebben gehad.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-10-2021 15:24 #196126 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Ervaring eerste Amazon
Dat ziet er allemaal heel mooi uit, als alles zo gedaan is zou ik eigenlijk geen problemen verwachten.
Monroe schokdempers hebben weliswaar niet mijn voorkeur, maar als ze nieuw zijn moeten die bij redelijk normaal rijgedrag toch goed genoeg werken.
Het is natuurlijk zoals Han al aangaf ook de vraag wat men als auto gewend is, het weggedrag van een oldtimer is vanwege de constructie al anders dan de meeste moderne auto's.
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-10-2021 16:40 #196128 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Ervaring eerste Amazon
Heb een PB gestuurd

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-10-2021 17:33 #196131 door 11019-dummy
Beantwoord door 11019-dummy in topic Ervaring eerste Amazon
Rene ik heb je ook een PB gestuurd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.