144 apk perikelen
- Nieuw lid
 - 

Minder
        Meer

17-10-2005 15:46                #52880
        door 

144 apk perikelen is gemaakt door             

Vanochtend heb ik mijn 144 laten (af)keuren. Beetje jammer allemaal. Ik heb een enorme waslijst meegekregen. Maar er staan een aantal dingen op die ik niet begrijp. Zo zegt de keurmeester dat de leuning van de achterbank los zit. Tsja, is dat niet altijd zo? Hij zit toch alleen vast aan de onderkant(haken/ogen)? Ook zegt hij dat het groot licht blijft 'hangen'. Maar als je het dimlicht aan doet en je haal de hendel bij het stuur over, dan hoort hij gewoon groot licht te geven? Als je dan weer de hendel om doet, gaan hij weer op dimlicht. Toch? Of word ik gek! Behalve dit soort rare dingentjes is hij ook afgekeurd op ongeldige kentekenplaten (waar ik geen weet van had) en corrosie op de remleidingen. Die moeten allemaal vervangen worden. Kortom: niet leuk. Sander    
    Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
 - 

Minder
        Meer

17-10-2005 16:47                #77276
        door 

Beantwoord door  in topic 144 apk perikelen            

Sander, check goed of alle afkeurpunten daadwerkelijk correct zijn. Ook ik heb meerdere keren mijn amazon door de keuring gepraat vanwege onkunde van de keurmeester. Een keer zelfs gezamenlijk de RDW gebeld die mij gelijk gaven. Daarnaast willen sommige garages graag nog doen geloven dat er dingen mis zijn, omdat ze wat geld willen verdienen aan de reparatie.    
- Nieuw lid
 - 

Minder
        Meer

17-10-2005 18:29                #77275
        door 

volgens de apk-regelgeving moeten de zitplaatsen van een auto deugdelijk bevestigd zijn, dus als je remt is het niet de bedoeling dat de (rug)leuniningen naar voren vallen; verstelbare rugleuningen moeten (vanaf sept/'71) vergrendelbaar zijn.
Kentekenplaten moeten van bepaalde afmetingen, materiaal en kleur zijn en zijn voorzien van een ingeslagen goedkeuringskenmerk.
Er mag corrosie op remleidingen zitten, maar als je de corrosie hebt verwijderd en er nog putjes (putcorrosie) overblijven, dan wordt dat afgekeurd; de vereiste dikte van de remleiding is op die plaatsen dan nl. aangetast.
Het verhaal over de verlichting snap ik niet; wat bedoel je met "groot licht blijft hangen"?. Als je, met behulp van een schakelaar, achtereenvolgens geen licht, dimlicht en grootlicht kan inschakelen, is er niets aan de hand, mits het dimlicht aan bepaalde eisen voldoet m.b.t. het lichtbeeld. Laat de keurmeester dat maar eens a.d.h.v. het apk-boek duidelijk maken.
Hoe moet je nu een apk aanpakken: koop in ieder geval het apk handboek, daar staat alles in, verkrijgbaar bij RDW, met jaarlijkse updates. Zoek een garage met "gevoel" voor Volvo's en laat die de apk uitvoeren. Ik laat mijn Amazon altijd onderhouden door een garage die niet zelf apk keurt, maar naar een apk-station in de buurt gaat en dat werkt prima. Zij doen altijd even een snelle voorkeuring en dan gaat de rest vlekkeloos.

Kentekenplaten moeten van bepaalde afmetingen, materiaal en kleur zijn en zijn voorzien van een ingeslagen goedkeuringskenmerk.
Er mag corrosie op remleidingen zitten, maar als je de corrosie hebt verwijderd en er nog putjes (putcorrosie) overblijven, dan wordt dat afgekeurd; de vereiste dikte van de remleiding is op die plaatsen dan nl. aangetast.
Het verhaal over de verlichting snap ik niet; wat bedoel je met "groot licht blijft hangen"?. Als je, met behulp van een schakelaar, achtereenvolgens geen licht, dimlicht en grootlicht kan inschakelen, is er niets aan de hand, mits het dimlicht aan bepaalde eisen voldoet m.b.t. het lichtbeeld. Laat de keurmeester dat maar eens a.d.h.v. het apk-boek duidelijk maken.
Hoe moet je nu een apk aanpakken: koop in ieder geval het apk handboek, daar staat alles in, verkrijgbaar bij RDW, met jaarlijkse updates. Zoek een garage met "gevoel" voor Volvo's en laat die de apk uitvoeren. Ik laat mijn Amazon altijd onderhouden door een garage die niet zelf apk keurt, maar naar een apk-station in de buurt gaat en dat werkt prima. Zij doen altijd even een snelle voorkeuring en dan gaat de rest vlekkeloos.
- Nieuw lid
 - 

Minder
        Meer

17-10-2005 21:02                #77274
        door 

Dat is een erg oplettende maar ook arogante keurmeester, bij de 140 blijft inderdaad het groot licht aanstaan. Een 2e tikje en hij schakelt weer naar dimlicht.
Bij de Amazon werkt dit ook zo via de voetschakelaar.
Dat van de achterbank is simpel op te lossen door de metalen clips van de achterzitting goed aan te duwen en het zitgedeelte met wat afplaktape de passing van de metalenbeugel stroever te maken.
Trek deze er maar eens uit en kijk hoe dit bevestigd zit.
Op www.rdw.nl zie je alle info mbt APK.
Zoek iemand die een Volvo op waarde weet te schatten en niet pietluttig is.
    Bij de Amazon werkt dit ook zo via de voetschakelaar.
Dat van de achterbank is simpel op te lossen door de metalen clips van de achterzitting goed aan te duwen en het zitgedeelte met wat afplaktape de passing van de metalenbeugel stroever te maken.
Trek deze er maar eens uit en kijk hoe dit bevestigd zit.
Op www.rdw.nl zie je alle info mbt APK.
Zoek iemand die een Volvo op waarde weet te schatten en niet pietluttig is.
- Nieuw lid
 - 

Minder
        Meer

17-10-2005 23:29                #77273
        door 

Die achterbank kan ik niet veel van zeggen. Ik heb een 144 gehad, en daar zat de leuning wel degelijk vast. Kan me ook voorstellen dat dat moet. Dat verhaal van het dim/groot licht is onzin: het werkt zo te zien precies zoals het hoort: bij licht uit is de hendel een lichtknipper met groot licht, bij licht aan schakelt hij om tussen groot en dimlicht. Zo werkte dat gewoon bij 140's (en latere modellen ook nog). Ik zou een APK-er zoeken die affiniteit met oude Volvo's heeft.    
- Nieuw lid
 - 

Minder
        Meer

17-10-2005 23:40                #77272
        door 

waarop is de wagen nog meer afgekeurd=Ik weet niet waar je woont,maar ik kom veel bij een onafhankelijk apk station,dat alleen maar keurt en naar mijn idee niet flauw is.Vooral die remleidingen die allemaal slecht zijn lijkt me wel overdreven.Je kunt me bellen op 06 24231515 of 013 5288749

- Nieuw lid
 - 

Minder
        Meer

18-10-2005 12:57                #77271
        door 

De auto is behalve op genoemde punten ook afgekeurd op vast remmen, maar dat is een kwestie van remklauwen gangbaar maken. En de remschijf rechts achter had meer dan 50% roest. Ik zit er aan te denken om de gehele schijf te vevangen (is niet zo extreem duur). Verder was de handrem niet goed genoeg, kwestie van spannen. De linker gordel deed het niet goed. Heb het geprobeerd, maar hij blokkeerd wel (?!). Ik heb onder de bestuurdersstoel een verstelknop (tussen stoel en bodem). Die is volgens hem losgescheurd. Dat zal ik straks eens controleren, anders verwijder ik die gewoon. Dan was er nog een glaasje van de richtingaanwijzer LV kapot. Is ook niet ernstig. Tsja en dan die remleidingen. Ik ga straks even onder mn auto liggen, want ik wil wel eens zien hoe het is gesteld met die leidingen. Hij zei ook dat er een gat zit in de voorste dwarsbalk (nog nooit eerder gezien) en dat er iets is met de rubbers van de voorste ophanging. Ik ga straks een goed kijken allemaal. Vreemd is ook dat het APK keuringsrapport van vorig jaar geen enkele opmerking bevat. Niet over remleidingen, niet over rubbers of iets... (ik was toen nog niet de eigenaar van de auto). Maar goed, ik ga maar aan de slag! Sander    
- Nieuw lid
 - 

Minder
        Meer

18-10-2005 22:02                #77270
        door 

Bij mijn 145 was de laatste twee keuringen, 2004 en 2005 NIETS aan te merken volgens het rapport,(toen was ik nog geen eigenaar) en bij mijn eerste apk opeens een aardige waslijst, oa remleidingen, -slangen, ongelijke remkracht voor/achter. Het bestaat m.i. niet dat er INEENS iets met de remmen/leidingen/slangen is. Met iemand die al wat meer ervaring heeft met keuringen nog eens even goed naar de laatste twee rapporten gekeken: in 2003 afgemeld om 15.47 u. en in 2004 om 15.45 u. Vorige eigenaar had het telkens over "bevriende garage" waar onderhoud en keuringen plaatsvonden. Mijn kennis zei: "Die garage weet precies hoe laat hij moet afmelden, nl op het tijdstip dat  ze op het afmeldadres op het punt staan om naar huis te gaan en geen zin meer hebben in gedoe. Wel een aanrader dus om naar een onafhankelijk station te gaan. Vroeger kon je hier in Apeldoorn ook de ANWB laten keuren. Weet niet of dat nog zo is. Overigens: zorg dat als je remklauwen voor vervangt, de ontluchtingsventielen aan de binnenkant: boven en in het midden zitten. En niet zoals bij mij midden en onder. Anders duurt het ontluchten weeeken. Al doende leert men. Groet, Alex. Ik kruip er nog maar eens onder...(de wol)    
- Nieuw lid
 - 

Minder
        Meer

18-10-2005 23:20                #77269
        door 

Heb vanmiddag even onder de auto gelegen en ik kon 1 plek vinden waar de tectyl en corrosie was weggeschraapd. Deze plek was ongeveer 10 cm lang. Wel raar om het hele remsysyteem af te keuren op basis van 10 cm. Verder is mijn handrem inderdaad bar slecht... nooit geweten.    
- Nieuw lid
 - 

Minder
        Meer

19-10-2005 10:20                #77268
        door 

De handrem van een 144 zal nooit goed worden.
Heeft de keurmeester gezegd dat de remleidingen vervangen moeten worden of alleen corrosie verwijderen?
Je mag gewoon alleen de slechte stukken vernieuwen zolang alles "deugdelijk" blijft.
Dat is op dat moment dan weer te beoordeling van de keurmeester.

Heeft de keurmeester gezegd dat de remleidingen vervangen moeten worden of alleen corrosie verwijderen?
Je mag gewoon alleen de slechte stukken vernieuwen zolang alles "deugdelijk" blijft.
Dat is op dat moment dan weer te beoordeling van de keurmeester.