Tip

• Marijn Hendrikx
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
11-01-2007 21:07 #51582 door Marijn Hendrikx
Tip is gemaakt door Marijn Hendrikx
<p>Na mijn ontsteking zelf statisch te hebben gesteld met voelermaatje en veiltje voor mijn ietwat ingebrande contactpuntjes, leek het me toch leuk om zelf ook de ontsteking op tijd te kunnen zetten. Dus heb ik hier wat zitten browsen en kwam ik verschillende malen de perikelen rondom een goede stroboscooplamp tegen...</p><p>Ook zag ik Lennard Weekers een lamp aanraden van Hella. Was weliswaar een wat ouder berichtje, maar ik ben er toch eens achteraan gegaan en wat blijkt? Die lamp is nog gewoon te bestellen! Ook had ik hem al in actie gezien bij Scandcar, en buiten in de zon, zag je nog prima de markering op je krukaspoelie! Ik denk: das een goeie ;-)! Voor een kleine 75 euro is ie nog te bestellen bij Hella. Naast de stroboscooplamp, dus ook contacthoekmeter en toerenteller, analoog, zodat je geen knipperende cijfertjes hebt! </p><p>Groet Marijn</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Vincent Kroese (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-01-2007 23:08 #83669 door Vincent Kroese (GAST)
Beantwoord door Vincent Kroese (GAST) in topic Tip
Marijn: overigens is een stroboscooplamp een veelgebruikte oplossing, maar niet noodzakelijk. De laatste keer dat ik mijn ontsteking op tijd heb laten zetten (bij 'volvo klassiekers' aka Dries Bakkenes) deed de monteur het op een andere manier, die naar mijn idee veel gemakkelijker oogde dan het gebeuren met de strobo en de markering op de krukaspolie.. Hoe precies weet ik niet, maar dat kan iemand anders vast wel uitleggen ;)

• Han Beker (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-01-2007 08:24 #83668 door Han Beker (GAST)
Beantwoord door Han Beker (GAST) in topic Tip
Die zogenaamde gemakkelijke manier is met een 12v lampje. Het lampje moet uitgaan op het juiste moment.
Het werkt, zeker, maar met de stroboscoop is het veel preciezer en absoluut niet moeilijker.
Het voordeel van de stroboscoop is dat je het tijdstip heel precies kunt waarnemen met een lopende motor.
Men noemt dat het dynamisch stellen van de ontsteking (in tegenstelling tot het statisch stellen van de ontsteking bij een motor die niet loopt).
Het is zelfs mogelijk om tijdens het lopen van de motor enige correcties te doen maar dat zou ik willen afraden in verband met de kansen op ongelukken. Met name een schok is geen pretje vooral niet omdat je dan in een reflex je steeksleutel loslaat die zich dan, geholpen door een extra zwieperd van de ventilator, in je linkeroogkas zal boren.

• Marijn Hendrikx
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
12-01-2007 12:38 #83667 door Marijn Hendrikx
Beantwoord door Marijn Hendrikx in topic Tip
Oei! Nee precies! @ Vincent: ik had hem op mijn gehoor al erg goed gesteld, na het vervangen van de contactpuntjes. De ontsteking had ik laten staan zoals ie stond. Kost wel even wat moeite maar gaat wel! Bleek op de graad nauwkeurig te kloppen (beetje geluk moet je wel hebben uiteraard!) Het is alleen wel handig dat je meteen kunt checken hoe en wat. (en je moet ietwat een pietlut zijn wat betreft het mooi lopen van je motor..:-), maar ja als het kan..:-) )

• 11236-dummy
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
12-01-2007 12:53 #83666 door 11236-dummy
Beantwoord door 11236-dummy in topic Tip
<p> </p><p> </p><p>Bij Tinus Techniek (aka Ben Flierman) kun je voor 39,95 een stroboscoop / afstellamp kopen. Zie hier:</p><p> </p><p> www.tinustechniek.nl/1-onderdelen-overig.html </p><p> </p><p>Heb 'm zelf nog niet, maar dit lijkt mij niet duur.</p>

• Han Beker (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-01-2007 13:09 #83665 door Han Beker (GAST)
Beantwoord door Han Beker (GAST) in topic Tip
Deze stroboscoop heeft geen toerentalmeter en die heb je nodig.
Afstellen moet op 1500 toeren.

• Marijn Hendrikx
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
12-01-2007 14:00 #83664 door Marijn Hendrikx
Beantwoord door Marijn Hendrikx in topic Tip
en geen contacthoekmeter, zo te zien. Vind ik toch ook wel handig, als extra check...

• 11236-dummy
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
12-01-2007 14:33 #83663 door 11236-dummy
Beantwoord door 11236-dummy in topic Tip
Oh ja, daar zeggen jullie wat... hmm

• Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-01-2007 15:24 #83662 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Tip
als forum al lang had bestaan, dan had ik maar 1 (goede) str.l., heb
er nu ook 2, en dus 1 te veel (betaald). Er is trouwens ook maar 1
100% betrouwbare manier om motor af te stellen, namelijk met (goede)
str.l. en volgens (Volvo) voorschrift (= inclusief contacthoek).
Andere methodes kn echter wel goede indicatie geven.

Nu forum wel bestaat , en indien men lang met oldtimer plant te rijden,
kan vermeden worden veel in dubbel te kopen!

• Karel De Groot (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2007 15:32 #83661 door Karel De Groot (GAST)
Beantwoord door Karel De Groot (GAST) in topic Tip
<p>Bij Conrad, www.conrad.nl , koop je voor 69,95 een hele motor-tester set.</p><p>OK, geen topkwaliteit, maar wel voor weinig geld een stroboscoop, contacthoekmeter, toerenteller, compressiemeter en nog wat meer.</p><p>Functioneert prima bij mij.</p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD