- Berichten: 2280
Restauratie amazon combi van 1966
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
28-10-2007 19:06 #50821
door René Minnebo (GAST)
Restauratie amazon combi van 1966 is gemaakt door René Minnebo (GAST)
<p>Hallo ik ben Rene Minnebo uit Krommenie en ben in het bezit van een amazon combi uit 1966, de auto komt oorspronkelijk uit Amerika (California) hij is California Green. De auto is in Nederland voorzien van gas onderbouw en hij heeft een dinitrol behandeling bij Jan van Egmond gehad. Ik heb de auto gekocht bij Bas de Koning in Wognum (Veteran Cars). De auto is in goede staat alleen behoeft hij een grondige cosmetische restauratie.</p><p> </p><p>Ik ga niet alles opschrijven, mocht je iets te vragen hebben over iets hoe ik dat opgelost heb dan kun je dat in dit topic vragen, anders wordt het een gigantisch verhaal en dan typ ik me de kolere.</p><p> </p><p>Wat heb ik gedaan:</p><p>Remmen voor en achter, voor 1 stofhoes vervangen, remtrommels gespoten voor de rest was alles nog in orde, nadat de roest was verwijdert, lagers waren voorzien van nieuw vet bewoog alles weer soepel.</p><p>Vangbanden vervangen.</p><p>Voorschermen vervangen en veel andacht besteed aan de roestpreventie tussen scherm en balk.</p><p>
i43.photobucket.com/albums/e390/weergalo...20combi/A201EC83.jpg
</p><p>
i43.photobucket.com/albums/e390/weergalo...20combi/AB06F87F.jpg
</p><p>
i43.photobucket.com/albums/e390/weergalo...20combi/954C5AA2.jpg
</p><p>
i43.photobucket.com/albums/e390/weergalo...i/amazoncombi045.jpg
</p><p>
i43.photobucket.com/albums/e390/weergalo...20combi/P5060012.jpg
</p><p>
i43.photobucket.com/albums/e390/weergalo...20combi/P5060013.jpg
</p><p> </p><p>De bodem had geen antidreun materiaal meer en zat vol met roest, mogelijk lekkage via het voorraam.</p><p>
i43.photobucket.com/albums/e390/weergalo.../Afbeelding006-1.jpg
</p><p>
i43.photobucket.com/albums/e390/weergalo...20combi/P5230020.jpg
</p><p>
i43.photobucket.com/albums/e390/weergalo...20combi/P5240026.jpg
</p><p>
i43.photobucket.com/albums/e390/weergalo...i/amazoncombi006.jpg
</p><p> </p><p>Zoals ik al vermeld had moet de auto voorzien worden van een nieuw laklaagje, dus het ontdoen van alles wat los kan is voltrokken.</p><p>
i43.photobucket.com/albums/e390/weergalo.../totaalgestript1.jpg
</p><p>
i43.photobucket.com/albums/e390/weergalo.../totaalgestript2.jpg
</p><p>
i43.photobucket.com/albums/e390/weergalo...20combi/potieren.jpg
</p><p>
i43.photobucket.com/albums/e390/weergalo...i/blikopdedeuren.jpg
</p><p>
i43.photobucket.com/albums/e390/weergalo...sboardverwijdert.jpg
</p><p> </p><p>Het oude front had al zijn vorm verloren na een aanvaring met een grote vogel, dus bij de buurman een goede tweede hands gekocht, gestraald en in de zinkspray en primer gezet. Toen ook gelijk maar alles aan de voorkant geschuurd en ook in de zinkspray en primer gezet.</p><p>
i43.photobucket.com/albums/e390/weergalo...20combi/P4150032.jpg
</p><p>
i43.photobucket.com/albums/e390/weergalo...20combi/P4150031.jpg
</p><p>
i43.photobucket.com/albums/e390/weergalo.../vanalleswat2012.jpg
</p><p> </p><p>Ook heb ik me bezig gehouden met het veranderen van de voorbumper, dit wordt ook met de achterbumper gedaan. bumper bestaat nu uit 1 stuk en de boutkoppen worden ook nog weggewerkt, resultaat een mooie strakke bumper.</p><p>
i43.photobucket.com/albums/e390/weergalo...i/amazoncombi002.jpg
</p><p> </p><p>Omdat ik al vermelde dat de auto een grote cosmetische ingreep nodig had ontkomt ie dus ook niet aan een nieuwe laklaag. Dus het strippen is begonnen en op de schermen na, deze zijn al klaar is alles gedomteerd.</p><p>
i43.photobucket.com/albums/e390/weergalo.../totaalgestript1.jpg
</p><p>
i43.photobucket.com/albums/e390/weergalo.../totaalgestript2.jpg
</p><p>
i43.photobucket.com/albums/e390/weergalo...20combi/potieren.jpg
</p><p>
i43.photobucket.com/albums/e390/weergalo...penachterkleppen.jpg
</p><p> </p><p>Ik zit alleen met het volgende: </p><p>Ik heb al is geopperd om mijn auto te gaan rollen, niet zo maar ffu nee wel kwaliteit alleen kost dit meer tijd maar is goedkoper dan spuiten.</p><p> </p><p>Ik wil hem ook graag gauw klaar hebben dus kan ik hem laten spuiten alleen kost dit veel geld, dus schuur en plamuur ik hem zelf en wil hem dan ook zelf spuiten. Is ook geen probleem voor mij alleen hoe doe ik dat met de spuitnevel en de stank van de verf (stinkt waterdragende verf eigenlijk).</p><p> </p><p>Nevel is een kwestie van afzuigen, heb een afzuiger van 90 m3/h mijn garage is 50 m3. Is dit voldoende.</p><p>De stank, als waterdragende verf stinkt en wat dan ook slecht is voor de gezondheid moet daar dus een beschermmiddel voor zijn. Een stofkapje helpt niet want dit is tegen de stof maar wat dan wel?.</p><p>Als ik mijn auto gespoten heb dan zal ik hem ongetwijfeld enigzins moeten polijsten ik ben tenslotte geen spuitbedrijf, doe ik dit dan met een polijst machine en polijstmiddel of met korrel 4000 of 5000. En kan ik dan voor de hoogglans en bescherming een transparante lak aanbrengen die waarschijnlijk ook weer gepolijst dient te worden met een machine of korrel 4 à 5000.</p><p> </p><p>Voldoet opschuren van oude lak of moet deze helemaal tot op de eerste grondlaag weggeschuurd worden. Ik heb gelezen beginnen bij korrel 150 en terugwerken naar 400. Met water neem ik aan. De rede dat ik dit vraag is omdat ik niet weet wat voor lak er op mijn auto zit, ik vermoed dat ie voor de verkoop naar nederland in Amerika is overgespoten en dus met de oude verf die hier in Nederland verboden is, maar kan onze waterdragende verf wel op de oude verf van mijn wagen, dat is dus mijn vraag.</p><p> </p><p>Ik zal is op dit forum gaan neuzen of er iets omschreven staat over het spuiten van je auto.</p><p> </p><p>Tot zover het verslag, ik hoop dat ik de volgende keer de onderwerpen wat verder kan uitlichten want na 3 keer een foutmelding op het forum te krijgen waardoor alle tekst en foto's verdwenen waren had ik er ff de pé in dus bij deze tot de volgende keer.</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ton van Schilt (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
- Berichten: 135
28-10-2007 19:31 #87160
door Ton van Schilt (GAST)
Beantwoord door Ton van Schilt (GAST) in topic Restauratie amazon combi van 1966
Kijk ook bij je vorige topic "waarom'ik heb nl een van jou foto's daar geplaatst het Kan dus wel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2280
28-10-2007 19:59 #87159
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Restauratie amazon combi van 1966
Ton zie mijn reactie in mijn topic "waarom"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bernard Piek
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 445
29-10-2007 06:17 #87158
door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic Restauratie amazon combi van 1966
Watergedragen verf is minder toegeeflijk en veel moeilijker te spuiten dan oplosmiddel gedragen verf en is dus voor de amateur minder geschikt. Echt stinken doet het niet maar de verfnevel inademen is hoe dan ook niet gezond. Hou er rekening mee dat professionele spuiters een masker gebruiken met luchttoevoer van buitenaf. Een standaard verfmasker met filterpatroon zit snel vol (soms 10-15 minuten) en moet dan vervangen worden. Ik heb ooit eens een deur gespoten zonder afzuiging en met oplosmiddelverf, en na 10 minuten werd ik al benauwd.
Overigens mag je voor restauratie nog gewoon oplosmiddelverf een twee-komponenten gebruiken. Da's makkelijker te verwerken en geeft een beter resultaat.
90 m3/uur afzuiging lijkt me weinig. Reken er ook op dat de aangezogen lucht ergens vandaan moet komen. Van buiten hoogstwaarschijnlijk. Met deze lucht komt ook weer stof mee die op je lak gaat zitten.
Algemeen: Verschillende verfsystemen verdragen elkaar slecht. Dit kan na jaren alsnog problemen geven.
In amerika is waarschijnlijk verf op cellulosebasis gebruikt. Die is ook al slecht verenigbaar met iets anders.
De enige echt betrouwbare oplossing is het volledig kaalschuren van de auto en het opnieuw opbouwen van het hele systeem waarin alle componenten opelkaar zijn afgestemd.
Ik weet dat er mensen zijn die wonderen verrichten in schuurtjes, maar ik blijf van mening dat er voor een echt mooi resultaat toch een goede professionele spuiter aan te pas moet komen. Veel zijn ook bereid jou het voorwerk te laten doen om zo wat te besparen.
Overigens mag je voor restauratie nog gewoon oplosmiddelverf een twee-komponenten gebruiken. Da's makkelijker te verwerken en geeft een beter resultaat.
90 m3/uur afzuiging lijkt me weinig. Reken er ook op dat de aangezogen lucht ergens vandaan moet komen. Van buiten hoogstwaarschijnlijk. Met deze lucht komt ook weer stof mee die op je lak gaat zitten.
Algemeen: Verschillende verfsystemen verdragen elkaar slecht. Dit kan na jaren alsnog problemen geven.
In amerika is waarschijnlijk verf op cellulosebasis gebruikt. Die is ook al slecht verenigbaar met iets anders.
De enige echt betrouwbare oplossing is het volledig kaalschuren van de auto en het opnieuw opbouwen van het hele systeem waarin alle componenten opelkaar zijn afgestemd.
Ik weet dat er mensen zijn die wonderen verrichten in schuurtjes, maar ik blijf van mening dat er voor een echt mooi resultaat toch een goede professionele spuiter aan te pas moet komen. Veel zijn ook bereid jou het voorwerk te laten doen om zo wat te besparen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2280
29-10-2007 12:28 #87157
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Restauratie amazon combi van 1966
Piek, je hebt het over oplosmiddelverf is dit nog steeds verkrijgbaar bij de verfwinkel. En dat ik hem helemaal tot op de eerste grondlaag moet kaal maken is minder maar oke het is niet anders. Wat betreft mijn gezondheid gaat dit toch wel ff voor dus ik neem nog het 1 en ander in overweging.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bernard Piek
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 445
29-10-2007 14:46 #87156
door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic Restauratie amazon combi van 1966
Oplosmiddelverf is inderdaad nog gewoon te koop bij de verhandel (gespecialiseerd in autolakken). Ik heb mijn combi laten spuiten omdat die problemen begon te vertonen met de lak, waarschijnlijk ook door overspuiten. Hij/zij is toen helemaal kaalgeschuurd tot op de blanke plaat. Het is wel een beetje drastisch, maar je bent dan zeker.
Dit gezegd hebbende is het natuurllijk geen zekerheid dat je problemen krijgt bij gewoon overspuiten. Dat is een afweging die je zelf moet maken. Misschien kan een spuiter je een beter advies geven.
Dit gezegd hebbende is het natuurllijk geen zekerheid dat je problemen krijgt bij gewoon overspuiten. Dat is een afweging die je zelf moet maken. Misschien kan een spuiter je een beter advies geven.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2280
29-10-2007 20:31 #87155
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Restauratie amazon combi van 1966
<p>Piek, die info heb is destijds ook is ingewonnen toen ik mijn opel admiral wilde laten spuiten, dit koste me 1500 euro. maar dan moest ik hem gestript, geschuurd tot op de eerst laklaag en strak gemaakt opleveren. en dat is al weer bijna 3 jaar terug. Maar goed ik ga gewoon er een nachtje over slapen. Jullie horen het wel.</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 464
10-11-2007 10:11 #87154
door Marcel Smelter (GAST)
Amazon Combi '66
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic Restauratie amazon combi van 1966
<p>Tjonge, de ene zet zijn Amazon noodgedwongen in de achtertuin en de ander is gezegend met een ruime garage. Wat is het soms oneerlijk verdeeld in de wereld.</p><p>Het is wel fantastisch dat je alles op deze manier wil en kan aanpakken, knap hoor.</p><p>Laat je de motor zitten dan?</p><p>succes, marcel</p>
Amazon Combi '66
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2280
11-11-2007 19:54 #87153
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Restauratie amazon combi van 1966
<p>Marcel, </p><p> </p><p>Bedankt voor het compliment, de garage lijkt groter dan ie is maar ik kan me goed redden en ben er ook zeer blij mee. </p><p> </p><p>De motor blijft voorlopig zitten tenzij deze toch te slecht is, heb er nl nog geen meter mee gereden. Tijdens het bekijken was dit ook niet mogelijk, niet verzekerd, geschorst en geen druk op het hydraulisch kopp systeem. Ik vindt dat de carroserie hard moet zijn de techniek is voor mij makkelijker, laswerk kan ik niet. Maar ik ga ervan uit dat ie het goed doet, heb is een opel admiral gehad en die stond 12 jaar stil en deze startte met een goede voorbereiding ook en rijd tot op heden nog steeds. De volvo staat sinds 2004 stil.</p><p> </p><p>De rede dat de motor blijft zitten is omdat ik nog wat van plan ben, wil er zo ie zo een andere bak in hebben (5bak) en misschien wel een 4 traps automaat. En de motor wordt mogelijkerwijs een V6, maar moet het e.e.a. uit gaan spitten omtrent de wetjes. Maar dit is toekomst muziek eerst maar is gaan rijden en dan rustig verder bouwen.</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2280
05-03-2008 00:10 #87152
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Restauratie amazon combi van 1966
<p>.</p><p> </p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





