kilometerteller aandrijving aanpasbaar
- Rolf Ludeke
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
07-02-2026 18:07 #1479871
door Rolf Ludeke
kilometerteller aandrijving aanpasbaar is gemaakt door Rolf Ludeke
Ik ben met mijn P1800 bezig om de kilometerteller aan te passen. Hij geeft nu 100 aan als ik 80 rij. Er zit nu een ford t9 bak onder en ik dacht dat de overbrenging in de t9 bak door mij goed aangepast was maar het tegendeel blijkt waar
Nu heb ik geen zin om de bak er onderuit te halen omhet wormwiel in de bak aan te passen en dan kom ik wel dichterbij de werkelijkheid maar niet helemaal.
Nu dacht ik ergens gezien te hebben dat er een overbrenging bestaat die je kan aanpassen zodat de stand weer klopt, maar ik kan het niet meer vinden.
Weet iemand of ik dit gedroomd heb of dat zoiets bestaat en te koop is? Anders stuur ik de kilometerteller op naar engeland en daar zal het wel lukken
Maar een aanpasbaar tussenstuk is makkelijker.
Groeten Rolf
Nu heb ik geen zin om de bak er onderuit te halen omhet wormwiel in de bak aan te passen en dan kom ik wel dichterbij de werkelijkheid maar niet helemaal.
Nu dacht ik ergens gezien te hebben dat er een overbrenging bestaat die je kan aanpassen zodat de stand weer klopt, maar ik kan het niet meer vinden.
Weet iemand of ik dit gedroomd heb of dat zoiets bestaat en te koop is? Anders stuur ik de kilometerteller op naar engeland en daar zal het wel lukken
Maar een aanpasbaar tussenstuk is makkelijker.
Groeten Rolf
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Fred Kok
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
07-02-2026 19:12 - 07-02-2026 19:14 #1479872
door Fred Kok
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer IEn opnieuw lid PV544 (1963 helaas verkocht)verder gehad 2x Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Beantwoord door Fred Kok in topic kilometerteller aandrijving aanpasbaar
Beste Rolf,
Je droom gaat denk ik niet uitkomen. Op de M40 en M41 is die mogelijkheid er inderdaad wel, Maar Ford heeft denk een ander type uitgaande as en daar zal niet een wormwiel van de de M40/41 op passen
Succes Fred
Je droom gaat denk ik niet uitkomen. Op de M40 en M41 is die mogelijkheid er inderdaad wel, Maar Ford heeft denk een ander type uitgaande as en daar zal niet een wormwiel van de de M40/41 op passen
Succes Fred
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer IEn opnieuw lid PV544 (1963 helaas verkocht)verder gehad 2x Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Laatst bewerkt 07-02-2026 19:14 door Fred Kok.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
07-02-2026 19:23 #1479873
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic kilometerteller aandrijving aanpasbaar
Hallo Rolf,
de originele haakse overbrenging die bij een P1800 op de kilometertelleruitgang gemonteerd zit heeft een overbrengingsverhouding van 1:1 maar er zijn ook vergelijkbare haakse overbrengingen met een andere overbrengingsverhouding, maar ik weet geen automerk en dan zul je waarschijnlijk ook de schroefdraden ervan moeten aanpassen. Ook heb ik eens "overbrengingsblokjes" voor kilometertellerkabels aangeboden gezien (op ebay, maar al een tijd niet meer op gelet) met diverse tandwielen om zelf je overbrenging in te kunnen bouwen.
Succes,
Rudi
de originele haakse overbrenging die bij een P1800 op de kilometertelleruitgang gemonteerd zit heeft een overbrengingsverhouding van 1:1 maar er zijn ook vergelijkbare haakse overbrengingen met een andere overbrengingsverhouding, maar ik weet geen automerk en dan zul je waarschijnlijk ook de schroefdraden ervan moeten aanpassen. Ook heb ik eens "overbrengingsblokjes" voor kilometertellerkabels aangeboden gezien (op ebay, maar al een tijd niet meer op gelet) met diverse tandwielen om zelf je overbrenging in te kunnen bouwen.
Succes,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
- Rolf Ludeke
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
07-02-2026 20:39 #1479875
door Rolf Ludeke
Beantwoord door Rolf Ludeke in topic kilometerteller aandrijving aanpasbaar
Beste Rolf,
Succes Fred
Hoi Fred, de ford heeft ook dit soort mogelijkheden. Het wormwiel met 6,7,of 8 tanden en de asjes met 22 t/m 25 tanden. maar ik zou blijkt nu het 6 gangs wormwiel moeten hebben, kom dan met het asje met 25 tanden in de buurt. Maar ik heb er nu het 7 gangs wormwiel op zitten. Heb geen zin om hiervoor de bak er onderuit te halen. Als het niet lukt met de haakse overbrenging stuur ik de teller op naar engeland, daar kunnen ze hem calibreren.
- Rolf Ludeke
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
07-02-2026 20:41 #1479876
door Rolf Ludeke
Groeten Rolf
Ga nog even zoeken, wie weet vind ik er een.Hallo Rolf,
Succes,
Rudi
Groeten Rolf
- BartJu
-
- Platinum lid
-
- 245DL 1976 B21a AW71
Minder
Meer
08-02-2026 17:13 #1479882
door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic kilometerteller aandrijving aanpasbaar
Of zoiets?
www.hukebasart.nl/huke/?Elektrische_snelheidsmeter
Is natuurlijk wel minder qua originaliteit, maar dat is de Ford bak ook al ...
www.hukebasart.nl/huke/?Elektrische_snelheidsmeter
Is natuurlijk wel minder qua originaliteit, maar dat is de Ford bak ook al ...
- Rolf Ludeke
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
08-02-2026 18:06 #1479883
door Rolf Ludeke
Dat zou zeker een mogelijkheid zijn, maar ik heb net vandaag iemand gevonden die in duitsland zit en adapters maakt voor achterop de snelheidsmeter in veel verschillende ratio's
Ik moet alleen even weten wat de draad is achterop de kilometerteller. Het gaat om de oude kilometerteller (lichtblauw), is er iemand die dit zo weet?
Groeten Rolf
Ik moet alleen even weten wat de draad is achterop de kilometerteller. Het gaat om de oude kilometerteller (lichtblauw), is er iemand die dit zo weet?
Groeten Rolf
- BartJu
-
- Platinum lid
-
- 245DL 1976 B21a AW71
Minder
Meer
08-02-2026 21:47 - 08-02-2026 21:48 #1479887
door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic kilometerteller aandrijving aanpasbaar
Klinkt goed!
Helaas weet ik niet wat de draad is, niet van mijn 245, laat staan van de 1800(ES)...
Als de genoemde 'iemand in Duitsland' een succes blijkt, is het dan mogelijk om de (bedrijfs)gegevens hier te delen? Kan voor meer leden relevant zijn of worden. (PS deel niet privegegevens, zeker niet zonder toestemming en niet op een publieke manier als dit forum)
Helaas weet ik niet wat de draad is, niet van mijn 245, laat staan van de 1800(ES)...
Als de genoemde 'iemand in Duitsland' een succes blijkt, is het dan mogelijk om de (bedrijfs)gegevens hier te delen? Kan voor meer leden relevant zijn of worden. (PS deel niet privegegevens, zeker niet zonder toestemming en niet op een publieke manier als dit forum)
Laatst bewerkt 08-02-2026 21:48 door BartJu.
- Rolf Ludeke
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
08-02-2026 21:55 #1479888
door Rolf Ludeke
Was ik al van plan, wil eerst ff kijken hoe het verloopt. Hij maakt dus een adapter die achterop de kilometerteller geschroefd wordt en daar de kabel weer op.
Laat het weten, groeten
Laat het weten, groeten
- Rolf Ludeke
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
09-02-2026 13:52 #1479898
door Rolf Ludeke
M16 x 1,5Dat zou zeker een mogelijkheid zijn, maar ik heb net vandaag iemand gevonden die in duitsland zit en adapters maakt voor achterop de snelheidsmeter in veel verschillende ratio's
Groeten Rolf