Vibratie bij gas geven vooral in 2 en 3

  • Rolf Ludeke
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
12-11-2025 16:00 - 12-11-2025 16:31 #1479029 door Rolf Ludeke
Vibratie bij gas geven vooral in 2 en 3 is gemaakt door Rolf Ludeke
Ik heb vandaag voor het eerst gereden met mijn P1800S en onder last vibreert hij behoorlijk. Ben er gelijk onder gedoken en er lijkt mij teveel speling te zitten op de verbinding net achter het tussenas lager. De steekas die in de voorste as schuift. Je kan hem heen en weer bewegen.
Weet iemand of dit onderdeel (het stukje van de voorste as naar de kruiskoppeling)  nog ergens te krijgen is of misschien een andere manier om dit op te lossen?
 
Het gaat om nummer 10, of de ingang van de voorste buis is uit gelubberd. Ik ga hem er morgen onderuit halen.
Groeten Rolf
Laatst bewerkt 12-11-2025 16:31 door Rolf Ludeke.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
12-11-2025 16:57 #1479030 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Vibratie bij gas geven vooral in 2 en 3
Uitgelubberd is niet goed, maar trilling is ook vaak de schijf halverwege, of de uitlijning, de montagevolgorde en montagerichting of het balanceren van de as. Daar staat genoeg van op dit forum.

Succes!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rolf Ludeke
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
12-11-2025 17:02 #1479031 door Rolf Ludeke
Beantwoord door Rolf Ludeke in topic Vibratie bij gas geven vooral in 2 en 3
KLopt, maar je voelde binnen de vibratie en hoorde hem ook. Bij onderzoek daarna was duidelijk dat er veel speling op de verbinding tussen de 2 assen zat. Hop dat iemand dit bij de hand heeft gehad, anders maar een complete nieuwe as, moet dan ook nog ingekort worden voor de ford t9 die eronder zit. Hoop op een goedkopere oplossing

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-11-2025 23:14 #1479038 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Vibratie bij gas geven vooral in 2 en 3
Hallo Rolf,
waarschijnlijk is het niet mogelijk 10 los cq nieuw te kopen, maar dat kan van een andere gebruikte cardanas genomen worden in de hoop dat het hiermee opgelost is, helaas zijn gebruikte vaak ook met speling. Natuurlijk ligt het in de verwachting, dat het deel waarin het schuift ook versleten is, en dat is helaas een vastgelast deel van het voorste kardanasdeel. De ultieme maar duidelijk duurste oplossing is een cardanasbedrijf een cardanas met compleet nieuw schuifgedeelte op te laten bouwen. Maar een poging met een andere 10 is natuurlijk mogelijk. Maar heb je de door je gecombineerde cardanas niet laten balanceren? Als ze het goed doen testen ze eerst of het schuifstuk en de kruisstukken in orde zijn, indien dat niet het geval is heeft balanceren geen zin.
succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
12-11-2025 23:36 #1479039 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Vibratie bij gas geven vooral in 2 en 3
Probeer de as eens een halve slag te draaien misschien is de speling minder.

succes

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rolf Ludeke
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
13-11-2025 09:54 #1479040 door Rolf Ludeke
Beantwoord door Rolf Ludeke in topic Vibratie bij gas geven vooral in 2 en 3
Hallo Rudi, heb jij niet nog een as liggen  Ik moet het voorste gedeelte sowieso inkorten en van het achterste gedeelte heb ik alleen nummer 10 nodig. Dus kan ook van een Amazon denk ik?

Groeten Rolf 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rolf Ludeke
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
13-11-2025 09:57 #1479041 door Rolf Ludeke
Beantwoord door Rolf Ludeke in topic Vibratie bij gas geven vooral in 2 en 3
Hallo Johan, de speling zit in het schuif gedeelte, denk niet dat verdraaien gaat helpen. Zit best veel speling op😊

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-11-2025 11:52 #1479043 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Vibratie bij gas geven vooral in 2 en 3
Hallo Rolf,
ja het schuifstuk is hetzelfde bij een Amazon tov een 1800S, alleen de lengtes van de buizen die ze gebruikt hebben zijn anders, behalve het voorste stuk bij een Amazon met overdrive, dan even lang. Maar een overdrive voorste deel is te duur om om te laten lassen naar je specifieke maat. Dus een gewone M40-Kardanas van een Amazon zou voor jouw doeleinde goed zijn. Een tijdje geleden had een kennis van mij nog een stuk of 10 goede liggen, maar die heeft ondertussen opgeruimd. Of ik zelf nog iets voor jouw doeleinde heb kan ik pas eind volgende week / dat weekend kijken, waarschijnlijk kun je al sneller iets in je buurt vinden. Ik vind het echter nog steeds vreemd dat men dit niet gemerkt heeft voor/bij het balanceren cq beter nog voordat je voorste deel aangepast werd.
succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rolf Ludeke
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
13-11-2025 12:34 #1479044 door Rolf Ludeke
Beantwoord door Rolf Ludeke in topic Vibratie bij gas geven vooral in 2 en 3
Ik heb het voorste stuk zelf ingekort . Balanceren is nog niet gebeurd, hoopte dat het niet nodig was. Maar het schuifstuk nooit op gelet.
Dus hij gaat er onder vandaan en dan ook gelijk maar balanceren als hij klaar is.
Ik ga zoeken naar een as, als ik niks vind neem ik contact op

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-11-2025 13:27 #1479045 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Vibratie bij gas geven vooral in 2 en 3
Zelf inkorten kan natuurlijk, maar er zeker wel goed op letten, dat de gaffel weer recht en vooral in precies de juiste lijn/stand op de buis komt (en weer in de juiste stand samengebouwd wordt met het achterste deel), anders lukt het nooit om de aandrijfas dynamisch te balanceren cq hem zonder vibraties te kunnen rijden. Een korte as zonder balanceren eerst eens proberen kan zeker, hoe korter hoe minder problemen met wel of niet gebalanceerd.

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD