Met moeite in z'n achteruit

Lees meer
17-04-2010 11:31 #49091 door Ama Zon (GAST)
Met moeite in z'n achteruit is gemaakt door Ama Zon (GAST)
De laatste tijd heb ik soms moeite om mijn Amazon in de achteruit verscnelling te krijgen.

Ik hoor dan een hoop geknars en schrik me natuurlijk rot. Na een paar keer ontkoppelen, lukt het wel. (ik las hier op het forum de tip om hem eerst in z'n 3 te zetten). Noemen ze dat trouwens 'tandenpoetsen'?

Is dit alleen een kwestie van de koppeling afstellen?

(of is dit het begin van het einde en kan ik beter op zoek naar een nieuwe bak?)

Ik heb het hydraulisch systeem. Ik zag in Haynes (fig 5.3) wel een goede beschrijving.

De vloeistof in de koppelingscylinder is nog op niveau.

Alvast bedankt voor de moeite.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-04-2010 16:29 #95278 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Met moeite in z'n achteruit
<p>Het kan zijn dat er lucht in je koppelingscilinder zit al is dat niet zo waarschijnlijk als je reservoir echt helemaal op peil is. Verder kun je proberen om de koppeling op te stellen aan de gaffel onder je auto, misschien dat de koppeling t&oacute;ch niet helemaal los komt?</p><p>Doen alle andere versnellingen het helemaal goed?</p><p>en ja, tandenpoetsen moet je zelf vaak doen, en je auto zo weinig mogelijk!</p>

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-04-2010 19:55 #95277 door Ama Zon (GAST)
Beantwoord door Ama Zon (GAST) in topic Met moeite in z'n achteruit
Bedankt voor je reactie.

De andere versnellingen doen het wel goed.
Ik zal eens kijken naar de gaffel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-04-2010 21:04 #95276 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Met moeite in z'n achteruit
hoe snel draait de motor stationair? als dat te snel staat heb je hier ook eerder last van.

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-04-2010 10:18 #95275 door Ama Zon (GAST)
Beantwoord door Ama Zon (GAST) in topic Met moeite in z'n achteruit
Hoi Hans, bedankt voor je suggestie.

Stationair draait ie inderdaad iets te snel momenteel: zo rond 1200.

Ik zal hem eens iets lager zetten.

Alhoewel ik het niet echt begrijp: je zou zeggen: tandwielen raken elkaar of niet; of de motor nu snel of langzaam draait...?!

(Als je nog kleppen gaat stellen, dan hoor ik het graag, ik kijk graag een keertje mee :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-04-2010 13:07 #95274 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Met moeite in z'n achteruit
<p>Een versleten toplager kan ook tot dit soort problemen lijden.</p><p>Maar een koppeling de niet goed vrij komt is natuurlijk de hoofdverdachte</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sven Hakbijl (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
20-04-2010 18:50 #95273 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic Met moeite in z'n achteruit
Inderdaad, Han, lijkt mij ook. Blijft de vraag waarom de plaat niet helemaal vrij komt. Kan door slijtage in de overbrenging van pedaal naar cilinder komen; als daar speling in zit, wordt mogelijk niet de volledige slag gehaald. Kan ook door inwendig lekken van de hoofd- en werkcilinder komen. En het zou ook nog kunnen komen door slijtage in de arm die tegen het druklager de koppeling vrij zou moeten drukken. E.e.a is tot op zekere hoogte goed te stellen; maar versleten cilinders zul je moeten vervangen &oacute;f reviseren.
Dat de andere versnellingen het wel goed doen is te verklaren: Vooral in stilstand is het belangrijk dat de plaat goed vrij komt. Als de oto eenmaal rolt, draait de prise as van de versnellingsbak al mee, en dan is het verschil in toerental tussen motor en bak niet zo groot. En dan hebben de synchromeshes het makkelijker om in elkaar te grijpen.
Heb je overigens geen moeite met terugschakelen? Dat wil ook wel zwaarder gaan wanneer de plaat niet helemaal vrij komt. En achteruit zal met niet geheel vrijkomende platen ook niet altijd vlekkeloos gaan.
Overigens kan het ook voorkomen dat bij wat olielekkage uit de achterste krukaskeerring de plaat wat vet is geworden, hetgeen tot gevolg kan hebben dat hij blijft kleven. Hoe is het met optrekken als de motor koud is? Lijkt het alsof de koppeling "stuitert" als je wegrijdt ? Dat duidt vaak op een wat vette koppelingsplaat.
Succes met zoeken!
Sven

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-04-2010 10:49 #95272 door Ama Zon (GAST)
Beantwoord door Ama Zon (GAST) in topic Met moeite in z'n achteruit
Bedankt voor alle reacties!

Nu is me nog iets opgevallen; wellicht dat dit er mee te maken heeft. Als ik in z'n 4 bij 3500 toeren flink wat gas geeft, gaan de toeren meteen naar 4000. Maar de snelheid neemt niet evenredig toe.

Voor zover ik begrijp kan dit ik op een versleten koppeling duiden (de platen of ook andere onderdelen?).

Of kan het ook zijn dat de olie en vettigheid die Sven noemde een rol speelt? Door de olie slippen de platen een beetje over elkaar heen? (of zeg ik nu hele rare dingen :-)

Nu zag ik dat er a.s. weekend een sleuteldag is in Goes. Meestal worden op zo'n dag alleen wat kleinere dingen gedaan. Nu weet ik niet hoe ingewikkeld het is om de koppeling open te leggen: dan kan ik tenminste zien wat er aan de hand is. Is dat te doen op zo'n dag?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sven Hakbijl (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-04-2010 19:24 #95271 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic Met moeite in z'n achteruit
Beste Ama Zon

Je zegt geen rare dingen.
Wanneer de koppeling slipt van een beetje vet, kan dat toch al een indicatie zijn dat de plaat aardig versleten is. Van heel v&eacute;&eacute;l olie gaat elke plaat slippen, maar dan moet je toch ook olie onder de oto terugvinden. Maar de sterkste indicatie van slijtage is toch wel wat jij beschrijft wat er bij 4000 toeren gebeurt. In alle gevallen moet er gesleuteld worden.

Ik tip op een versleten koppeling.

Logischerwijze zijn dan alle onderdelen die met de koppeling te maken hebben een beetje verdacht. Dit omdat ze er al een respectabel leven op hebben zitten. Omdat het veel werk is alles los te halen, de versnellingsbak moet van de motor losgekoppeld worden, vervangt men doorgaans ook de meeste andere delen die aan slijtage onderhevig zijn, zoals drukgroep, druklager, misschien de ophanging van de arm die de koppeling vrijdrukt. Als er veel oliesporen in het vliegwielhuis te zien zijn, loont het ook de moeite om het vliegwiel los te halen en de achterste keerring van de krukas te inspecteren/verangen.
Het hangt een beetje van de insteek van de sleuteldag af en van de ervaring van de mensen, maar voor een sleuteldag lijkt het wel een zware klus. Het mooiste is als je een brug tot je beschikking hebt, maar ik heb de klus ook wel eens voor de deur op straat geklaard. Andere motor, koppeling compleet, in twee dagen stevig doorsleutelen in mijn eentje. Maar ik had dan wel enige ervaring.

Het lijkt toch zinvol om naar de sleuteldag te gaan; in ieder geval kunnen mensen je van informatie en goede tips voorzien, en dat is belangrijk als je het nog nooit hebt gedaan. Echt moeilijk is het niet, gewoon opletten wat je uitelkaar haalt en hoe het weer in elkaar moet. Maar het is gewoon veel werk, en het is het mooiste als iemand je wat kan helpen. Een goed werkplaatshandboek tenslottee kan ook goud waard zijn!

Sterkte;

Sven

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.