Missende interlock spring

  • Marlo van den Maagdenberg
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
24-05-2022 19:14 #199111 door Marlo van den Maagdenberg
Missende interlock spring is gemaakt door Marlo van den Maagdenberg
Goedeavond allen,

Ik heb zojuist bij de lokale versnellingsbakkenzaak de overdrive van mijn amazone laten reviseren en tot mijn verassing kreeg ik bij de factuur een veer ( zoals deze ) meegeleverd die met de olie eruit zou zijn gevallen.
Ik ben ondertussen naar huis gereden en heb er een slecht gevoel bij.
Het vroegst dat ik dit opgelost kan krijgen zal waarschijnlijk binnen een week of 2 zijn.
Is het veilig om in die tussentijd te blijven rijden of kan dit grote gevolgen hebben?

m.v.g. Marlo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-05-2022 22:50 #199113 door Paul Franse
Beantwoord door Paul Franse in topic Missende interlock spring
Dat is zoals ik het kan beoordelen een veer die een kogel in een uitsparing op de shakelassen drukt om de gekozen versnelling vast te houden. Als jouw bak in alle versnellingen blijft staan ga ik er van uit dat deze veer ooit in de bak is gevallen en vervangen door een andere. Mocht jouw bak één of meerdere versnellingen niet vasthouden, dan weet je waar je het moet zoeken. Succes in ieder geval!

Life is what you make it!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-05-2022 13:39 #199117 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Missende interlock spring
Mario,
als je zeker weet dat het een interlock veer van je versnellingbak is, zla de bak+ OD er uit moeten deksel eraf etc.
 Maar als je het niet zeker weet , maak er een foto van, dan kan ik je met 95% zekerheid aangeven waarvan het veertje is,
succes Fred
nb, Ik begreep uit je bericht dat je alleen de overdrive had laten doen???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-05-2022 13:52 #199118 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Missende interlock spring
Mario,
 Excuses, plaatje zat verscholen (zoals deze), Leer er ook steeds wat bij,
Maar ik denk dat veer toch ergens anders vandaan komt. Die interlock kun je makkelijk in drukken, maar ik denk deze niet. Tevens vermoed ik dat de diam. groter is. (doet je overdrive het nu goed/beter?)
Groet fred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marlo van den Maagdenberg
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
25-05-2022 14:25 #199119 door Marlo van den Maagdenberg
Beantwoord door Marlo van den Maagdenberg in topic Missende interlock spring
Hey Fred,

Het veertje is inderdaad best stug.
Ik heb een foto ervan toegevoegd.

Het klopt dat ik enkel de overdrive heb laten doen, de versnellingsbak zelf was in goed werkende staat en ik zag verder geen aanleiding om meer werk te laten doen dan nodig was.
De overdrive werkt nu goed, daar verder geen klachten over.

Ik heb vannochted nog een paar ritten gemaakt om verder te testen, het lijkt dat Paul's vermoedens kloppen.
De versnellingsbak zelf blijft goed in de versnelling staan.

Mijn zorgen over de versnellingsbak zelf zijn inmiddels opgelost, er blijft alleen nog een nieuw klapperend geluid achter wat ik niet kan plaatsen.
Zo rond 1100-1200 toeren begint het geluid en het is ook lichtelijk aanwezig wanneer ik de koppeling heb ingedrukt.
Tijdens hellingkje trekken is het extra hoorbaar.
Het lijkt van achter te komen.
Toen ik vanochtend een paar kilo aan boodschappen in de achterbak legde leek het minder,  in achterbak ligt verder niks wat kan bewegen of trillen.
Ik heb een vermoeden dat het in mijn uitlaat zit of iets te lost is vastgebout en resoneert op de motor.

Groet,
Marlo
 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marlo van den Maagdenberg
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
01-06-2022 12:24 #199209 door Marlo van den Maagdenberg
Beantwoord door Marlo van den Maagdenberg in topic Missende interlock spring
Goedemiddag allen,

Ik heb de auto vandaag op de brug gehad en heb de oorzaak van de trilling weten te vinden.
De auto schakelt goed, dus de veer is hoogstwaarschijnlijk vals alarm.

Een van de ophangingen van mijn uitlaat was vervangen door tie-rips en te strak aangetrokken waardoor de laatste demper tegen het frame aan kon trillen.
Ik heb dit tijdelijjk opgelost door de laatste demper te draaien waardoor deze nu goed vrij blijft.
Nu nog het juiste rubber zien te vinden en dan hoop ik dit binnenkort goed opgelost te hebben.
 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-06-2022 17:51 #199211 door Bob Marcelis
Beantwoord door Bob Marcelis in topic Missende interlock spring
Deze ophangrubbers scheuren (bij mij) om de haverklap...
Ik heb het juist opgelost met tiewraps, waardoor hij nu al een hele tijd goed onder de auto blijft hangen

www.mostardyvonneregister.nl
instagram : @mostardyvonne
Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-06-2022 01:29 #199218 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Missende interlock spring
Ik zie dat het een Simons demper is.
Deze dempers zijn behoorljk zwaar en maken geen gebruik van een steun in het midden alleen aan het einde.
Ik heb het opgelost door in de lengte richting een hoekprofiel te lassen met een sleuf en heb een constructie gemaakt dat ik met fletband een steun in het midden kon afsteuen gebruik makende van de bestaande steun aan de bodem.
Ik heb nu even geen camara bij de hand maar als ik vandaag tijd heb maak ik even een foto.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-06-2022 09:58 #199222 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Missende interlock spring
Hier nog wat fotos het is geen superconstructie maar het werkt wel.
Als je een beetje handig ben krijg je het beter voor elkaar dan ik, maar het gaat om het principe.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-06-2022 15:25 #199224 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Missende interlock spring
Ik heb net een Simons uitlaat bij een Amazon gemonteerd (die van Stijn), is inderdaad geen steun bij de bak en dat stukje band achteraan wat marginaal ... ik denk dat hij bij het bandje scheurt en dat er veel spanning van voor naar achter wordt overgedragen, ik overweeg na de 1e uitlaatpijp een stuk flexibele uitlaat te monteren, zodat =de trillingen en bewegen van de motor wordt opgevangen. Tevens aan de achterste pijp een beugel van metaal ( zoals de 900 serie heeft) te monteren aan het originele ophangpunt met dikke rubbers.
(Stijn wat vind je hiervan ?)
 

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.