H6 naar M40

Lees meer
07-04-2021 16:33 #193364 door Ben Bergmans
H6 naar M40 is gemaakt door Ben Bergmans
Mijn Volvo Katterug van 1960 is, als het nog allemaal origineel is, uitgerust met een H6 versnellingsbak. Kan ik deze verwisselen met en M40 bak? De motor is een B16a. Of loop ik dan tegen problemen aan? Op het eerste gezicht zien ze er hetzelfde uit, hoewel volgens de documentatie verschil is in olieinhoud.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-04-2021 18:49 #193368 door Rudi Haentjens
Beantwoord door Rudi Haentjens in topic H6 naar M40
Beste ik ben ook juist overgestapt met mijn pv444  B16A  van 1957 van H6 naar M40 versnellingak en ja er 'komt wat bij kijken zoals je M40 is groter ook moest een andere draagsteun plaatsen, van een M4, alsook de aansluiting van de KMkabel is totaal anders, aan de boite als aan de meter, hier zijn wel passtukken voor en de cardanas heb ik 6,5 cm moeten laten inkorten en balanceren, ook de vitessepook is ook anders de abriage, en drukgroep en butee e'n het rollement in het vliegwiel heb ik ook vervangen  dit is het beste als de boit er toch af is, en ja de olie is ook veel meer, bijna een liter, bij de H6 was dat 400 ml 
Grtjs Rudi

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-04-2021 18:57 #193371 door Rudi Haentjens
Beantwoord door Rudi Haentjens in topic H6 naar M40
Ik was nog iets vergeten, mijn gereviseerde M40 maakt meer lawaai, als mijn H6
Grtjs Rudi 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-04-2021 20:04 - 07-04-2021 20:05 #193376 door Rik Tuin
Beantwoord door Rik Tuin in topic H6 naar M40
Ik heb deze wissel vorig jaar uitgevoerd. Heb een M40 bak van een Amazon geplaatst. Heb de bak eerst gedemonteerd en alle pakkingen en keerringen vervangen, de rest was in uitstekende conditie. Wat een verademing zeg vgl. met de oude driebak. Mijn  M40 is stil en schakelt als het spreekwoordelijke mes in de boter.

Een aanvulling op reeds genoemde werkzaamheden is dat de ingaande as van de M40 bak, dus de kant waar ie aan het vliegwielhuis zit, ingekort dient te worden, ik dacht zo'n 2 cm. Veruit het lastigst is dat je van een M40 bak de boutgaten aan dient te passen op het vliegwielhuis van de B16a motor. Die corresponderen geen van vieren met de M40 bak. Verder dient aan de bovenzijde van het vliegwielhuis materiaal weggehaald te worden, Een en ander is in deze link goed beschreven; www.sure-vent.com/M40Trans.htm

De link bevat ook een mal waarvan de maten niet helemaal kloppen. Als je die mal gebruikt, dien je echt heel goed op de oude bak na te meten waar de gaten horen te komen,

Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-04-2021 21:47 #193379 door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic H6 naar M40
Rudi, Rick,

bedankt voor de reactie. Dat wordt een hele klus. De H6 is een vierbak. Alleen een M40 is een oudovergrootvader te krijgen. Maar voorlopig laat ik het zoals het is. De H6 schakelt nog prima. Ik dacht dat het een eenvoudige wissel zou worden.
Nogmaals dank, ik weet weer genoeg.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-04-2021 22:18 #193380 door Rudi Haentjens
Beantwoord door Rudi Haentjens in topic H6 naar M40
Beste mijn M40 boit kwam ook uit een Amazon, maar ik heb al die aanpassingen niet moeten doen, ook de as naar het vliegwiel was OK en het deksel ook, ik heb niets moeten herboren, enkel het genoemde dat ik zij in vorige mail  en de boit is volledig gereviseerd met een jaar garantie
​​​​​​raar hoe dat het kan verschillen , heb je degelijk een M40 of is het een M4 boite, zal ik ook maar eens nazien  grtjs Rudi 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-04-2021 22:24 #193381 door Rik Tuin
Beantwoord door Rik Tuin in topic H6 naar M40
Beste Rudi, ik vermoed dat je dan een M4 hebt gemonteerd ipv M40.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-04-2021 22:27 #193382 door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic H6 naar M40
Rudi,

Op het eerste gezicht lijken ze veel op elkaar. Nu kan ik op geen van de bakken een typenummer zien. Op dit forum kwam ik laatst tegen dat het op een typeplaatje voor onder aan de bak zou moeten zitten. Helaas kan ik dit op mijn bakken niet vinden.
Voorlopig is er geen noodzaak om de bak te verwisselen. Ik. Heb alleen nog een reserveband liggen van mijn Amazon en vroeg mij af of ik die nog voor mijn Katterug kon gebruiken. Ik zal hem bewaren.
Dank voor de moeite.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-04-2021 19:59 #193410 door Rudi Haentjens
Beantwoord door Rudi Haentjens in topic H6 naar M40
beste ik heb vandaag mijn plaatje gecontroleerd dat van achter op het huis is geplaatst  daar staat: Type M 40  fabrieks nr 179123 en dan in het midden staat er ook nog iets , maar kan ik niet lezen , ik zie wel dat begint met 25 en op het einde een 7 
  van vooraf aan  : staat eerst het  type, dan weet ik niet kan het niet lezen , en als laatste fabrieksnr 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-04-2021 14:14 - 09-04-2021 18:23 #193429 door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic H6 naar M40
Rudi,

Bij mijn losse bakken, 1 defecte en een goede, heb ik de typeplaatjes gevonden. Beide M 40. Typenummer is goed te lezen, lijkt dat er nog een G achter staat. Ook bij mijn goede bak is de rest van de cijfers goed leesbaar. Binnenkort ineens onder mijn Katterug kijken.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.