Wat is de beste overdrive/achteras combinatie

Lees meer
05-11-2020 00:10 #190765 door Sjoerd Dijkstra
Wat is de beste overdrive/achteras combinatie is gemaakt door Sjoerd Dijkstra
Ik heb een '67 122s, met een M40 bak met overdrive, de overdrive is niet orgineel. Er zit een 4.1 achteras op de auto, orgineel geleverde overdrive autos lijken standaard een 4.56 as te hebben.
Wat is in de praktijk de beste as voor een overdrive Amazon?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-11-2020 12:06 #190769 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Wat is de beste overdrive/achteras combinatie
beste Sjoerd,
Welke combinatie (OD- achteras reductie) het beste is, is eigenlijk afhankelijk van het gebruik/ van de auto.
aangezien ik in de afgelopen jaren de nodige versnelling bakken en overdrive's gereviseerd heb, heb ik op bijgaand over zicht van de diverse combinaties Bak/OD getracht helderheid te creëren.
Bedenk dat je eigenlijk bij ingeschakelde overdrive niet onder de 2800rpm moet komen anders bestaat de kans op slippen, zeker als hij moet trekken (caravan) heuvel op etc.Bij het lage toerental loopt druk van de olie pomp terug.
In ons vlakke land kun je dus redlijk uit met een 4.1 achteras.
De 4.56 achteras zat standaard op de 123 GT en combi. De laatste combi's kunnen een 4.3 achteras hebben.Ook een enkele amazon heeft die.
( zweedse politie)
Dus algemeen een standaard Amazon heeft een 4.1 achteras.
De 4.56 achteras gaf mede hierdoor de 123GT zijn sportievere gebruik.

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF


Succes Fred
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-11-2020 12:38 #190771 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Wat is de beste overdrive/achteras combinatie
Hallo Sjoerd,
Fred heeft het belangrijkste al in zijn eerste zin geschreven: afhankelijk van het gebruik van de auto.
In principe heeft men met de 4.56 achteras bij de OD een deel van de winst (lagere toeren) van de OD teniet gedaan. De versnellingen zijn daardoor allemaal iets naar "voren" geschoven, dus ook de eerste versnelling heeft dan een lagere gezamenlijke overbrenging, en daardoor bij het optrekken wat makkelijker, maar men moet wel wat sneller doorschakelen.
De eerste vier versnellingen van een M40 (dus zonder OD) en van een M41 (dus met OD) zijn hetzelfde, alleen de OD is extra. Daar de gewone M40 een 4.1 achteras hebben, zou men met behoud van deze bij plaatsing van een M41 OD de OD puur als extra versnelling hebben na de normale. Dus als men de OD als extra ziet voor op de snelweg, hoeft men de achteras niet te veranderen. Zelf rijd ik al vele jaren met tevredenheid met mijn P1800 (B20B met D-OD) en mijn 145 (B18A met J-OD)beide met OD en 4.1 achteras, en meestal schakel ik daarmee al bij ongeveer 80 km/h de OD in. Als het eens motorvermogen mist (beladen berg omhoog) schakel ik de OD gewoon uit en heb de 4e versnelling zoals men met de M40 zonder OD gehad zou hebben.
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-11-2020 13:14 #190772 door Sjoerd Dijkstra
Beantwoord door Sjoerd Dijkstra in topic Wat is de beste overdrive/achteras combinatie
Fred en Rudi,
Bedankt voor de respons!
Voor op de snelweg lijkt mijn huidige combinatie optimaal.
Voorheen heb ik een P1800E gehad maar vanwege gezin is de Amazon veel beter.
Door mijn ervaring met de P1800 was een overdrive op de Amazon wel een must, voor op de snelweg m.i. onmisbaar.
Bedoeling is om in de toekomst ook aanhangers te gaan trekken, er zit een B18D in met een enkele Stromberg, maar heb inmiddels wel weer de onderdelen bij elkaar verzameld voor ombouw naar de orginele configuratie met dubbele SU's. Dat zou al wat meer koppel moeten opleveren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-11-2020 19:24 #190782 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Wat is de beste overdrive/achteras combinatie
Ik heb op onze combi (b20a ) een aantal jaren geleden de 4. 56 achteras gewisseld met een 4.1 as van een hele late combi en heb het eerste type overdrive. Het rijdt veel relaxter en trekt evengoed nog redelijk makkelijk een 1000 kilo caravan. Eerst met een k nokkenas en nu met een TT3. Bergje op of forse tegenwind ( met de caravan erachter) rij ik in zijn vierde versnelling, anders rond de 85 km/h in zijn overdrive zonder problemen.
zoals hierboven ook al staat, vanaf een kilometer of 80 in zijn overdrive rijdt heerlijk.. Ik ben blij dat ik het heb gedaan en kan het je alleen maar aanraden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-11-2020 19:39 #190783 door Sjoerd Dijkstra
Beantwoord door Sjoerd Dijkstra in topic Wat is de beste overdrive/achteras combinatie
Hans,
Mijn OD is ook een “D”, behalve de motor hebben we dezelfde combinatie.
Motorisch ben ik nog in dubio vwb. B18 of B20, weet niet of het praktisch veel uitmaakt, ik begrijp uit dit forum dat de ‘20 meer koppel levert ( logisch) maar de ‘18 iets harmonischer loopt.
De aanhangers die ik wil gaan trekken zijn rond de 850 kg , redelijk licht.
Ik wil eerst zien hoe het gaat met de 18.
Maakt de TT3 veel uit met aanhanger in vergelijking met de K as?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-11-2020 11:34 #190786 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Wat is de beste overdrive/achteras combinatie
Sjoerd een b18 met enkele carburateur, een goede ontsteking en een K nokkenas is een heerlijke combi. Ben Flierman, die de TT3 levert, geeft aan dat een TT3 eigenlijk het best tot zijn recht komt met een dubbele carburateur.
het gewicht van de aanhanger is volgens mij alleen van belang bij het optrekken en verder geen enkel probleem.
. Het frontale oppervlak van de caravan is een grotere factor dus daar zou ik me niet druk om maken.

Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-11-2020 17:02 #190811 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Wat is de beste overdrive/achteras combinatie
Even een aanvulling of correctie op mijn bericht, Cor Mulder merkte terecht op dat een 4. 1 achteras niet geleverd is op een combi maar dat het een 4. 3 achteras is.
... Nooit geweten....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-11-2020 18:18 #190812 door Sjoerd Dijkstra
Beantwoord door Sjoerd Dijkstra in topic Wat is de beste overdrive/achteras combinatie
Net de manuals gechecked, de kombi's hebben idd orgineel 4.56 of 4.3 assen. Lijkt me dat de 4.3 een mooi compromis is, maar redelijk zeldzaam?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-11-2020 19:19 #190814 door Cor Mulder
Beantwoord door Cor Mulder in topic Wat is de beste overdrive/achteras combinatie
De 4.3 achterassen zijn inderdaad vrij zeldzaam. Die zaten alleen op de laatste combi's.
Nog zeldzamer zijn de 4.3 achterassen voor de sedan Amazons. Die zaten op de 123GT (S/T-serie) en op bijzondere uitvoeringen (bijv. politieauto's).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.