- Berichten: 115
Overdrive '74 145DL
- Joris van Nispen
- Offline
- Expert lid
Hartelijke groet ~ Joris | 1800E (‘69), V70 (‘97) | v/h 145 DL (‘73), 262C (‘80), 66 (‘73), V70 (‘98 + ‘00)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1953
Er even van uitgaande dat er ook echt een overdrive aanwezig is (gecontroleerd?) en niet alleen het schakelaartje:
- te weinig olie -> aanvullen
- vuile oliefiltertjes -> reinigen
- defecte solenoid -> vervangen
- electrisch probleem
Er zijn een hoop creatieve varianten om een OD aan te sluiten. Het belangrijkste is dat hij alleen in 4e versnelling kan worden ingeschakeld en iig NOOIT in de achteruitstand; dit laatste betekent: einde OD.
Schakelaar op pook klinkt als 240 bak. Maakt voor de werking niet heel veel uit.
De solenoid trekt best aardig wat stroom dus het is wijs deze via een relais te schakelen. Bovenop de versnellingsbak zit een maakcontact dat wordt geschakeld in z'n 4. Dit staat in serie met de aansturing naar de solenoid.
Hoor je wat klikken met contact aan, bak in 4, als je het OD schakelaartje bedient?
En is dat een schakelaar of een drukknop? Als het een drukknop is dan moet er ook een relais aanwezig zijn om het commando vast te houden. Bij terugschakelen uit 4 valt OD dan automatisch af.
Zoals gezegd, er zijn een hoop bedradingsvarianten verzonnen. En er is ook al een hoop over geschreven hier. Met een beetje elektro basiskennis en logisch nadenken moet er wel uit te komen zijn.
Hoprlijk is het iets simpels, reparaties aan OD's kunnen duur uitpakken. Succes.
Groet, Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Joris van Nispen
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 115
Meer in het algemeen vraag ik mij nog af: voor zaken die ik niet zelf op kan lossen, zou ik me graag kunnen wenden tot een goede, betrouwbare 140-specialist in de regio Rotterdam. Wie raden jullie daarvoor aan?
Hartelijke groet ~ Joris | 1800E (‘69), V70 (‘97) | v/h 145 DL (‘73), 262C (‘80), 66 (‘73), V70 (‘98 + ‘00)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1953
Ik stuur je een PB.
Groet, Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Offline
- Platinum-lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 782
gr. Cor.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Joris van Nispen
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 115
Hartelijke groet ~ Joris | 1800E (‘69), V70 (‘97) | v/h 145 DL (‘73), 262C (‘80), 66 (‘73), V70 (‘98 + ‘00)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Joris van Nispen
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 115
Hartelijke groet ~ Joris | 1800E (‘69), V70 (‘97) | v/h 145 DL (‘73), 262C (‘80), 66 (‘73), V70 (‘98 + ‘00)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Offline
- Platinum-lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 782
gr.. Cor
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Joris van Nispen
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 115
Hartelijke groet ~ Joris | 1800E (‘69), V70 (‘97) | v/h 145 DL (‘73), 262C (‘80), 66 (‘73), V70 (‘98 + ‘00)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
de M46 met J-type OD aan is gemonteerd, dit is de eerste 145 die ik tegen kom met deze bak.
Wil je een foto maken van je typeplaatje ? dan kan je originele setup van de wagen identificeren
Overigens heb ik de Green manual van deze bak, als je een kopie wil om met name het demonteren van de versnellingspook goed te kunnen zien … geef een berichtje.
Ik zou simpel beginnen ; check olie nivo van de bak, luister of je een klik hoort als je - met contact aan - de OD in de 4e versnelling ingeschakeld.
Ze willen nogal eens lekken door de achterste oliekeerring, kortom dat zijn storingen die je met de bak gemonteerd kan checken/fixen
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.