Overdrive '74 145DL

Lees meer
19-08-2018 09:01 #178416 door Joris van Nispen
Overdrive '74 145DL is gemaakt door Joris van Nispen
Ongeveer het enige dat 't niet doet aan m'n kersverse schoonheid is de overdrive - en juist die had ik op de rit uit Noord-Zweden een paar dagen terug graag in werking gehad. Er zit zo'n fijn knopje op de 4-versnellingenpook, maar in z'n 4 doet dat niks en dat zou dacht ik dan wel moeten. Waar kan ik 't best beginnen met de reparatie? Nieuwe schakelaar? Ik vrees dat het wat ingewikkelder is...

Hartelijke groet ~ Joris | 1800E (‘69), V70 (‘97) | v/h 145 DL (‘73), 262C (‘80), 66 (‘73), V70 (‘98 + ‘00)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-08-2018 12:19 - 19-08-2018 12:20 #178425 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Overdrive '74 145DL
Tja, kan van alles zijn.
Er even van uitgaande dat er ook echt een overdrive aanwezig is (gecontroleerd?) en niet alleen het schakelaartje:
- te weinig olie -> aanvullen
- vuile oliefiltertjes -> reinigen
- defecte solenoid -> vervangen
- electrisch probleem
Er zijn een hoop creatieve varianten om een OD aan te sluiten. Het belangrijkste is dat hij alleen in 4e versnelling kan worden ingeschakeld en iig NOOIT in de achteruitstand; dit laatste betekent: einde OD.
Schakelaar op pook klinkt als 240 bak. Maakt voor de werking niet heel veel uit.
De solenoid trekt best aardig wat stroom dus het is wijs deze via een relais te schakelen. Bovenop de versnellingsbak zit een maakcontact dat wordt geschakeld in z'n 4. Dit staat in serie met de aansturing naar de solenoid.
Hoor je wat klikken met contact aan, bak in 4, als je het OD schakelaartje bedient?
En is dat een schakelaar of een drukknop? Als het een drukknop is dan moet er ook een relais aanwezig zijn om het commando vast te houden. Bij terugschakelen uit 4 valt OD dan automatisch af.
Zoals gezegd, er zijn een hoop bedradingsvarianten verzonnen. En er is ook al een hoop over geschreven hier. Met een beetje elektro basiskennis en logisch nadenken moet er wel uit te komen zijn.
Hoprlijk is het iets simpels, reparaties aan OD's kunnen duur uitpakken. Succes.

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-08-2018 14:35 #178434 door Joris van Nispen
Beantwoord door Joris van Nispen in topic Overdrive '74 145DL
Dank, Hans! Dat is dan inderdaad een langere termijn wens. Ik heb van dit soort electro-zaken helaas niet veel kaas gegeten...

Meer in het algemeen vraag ik mij nog af: voor zaken die ik niet zelf op kan lossen, zou ik me graag kunnen wenden tot een goede, betrouwbare 140-specialist in de regio Rotterdam. Wie raden jullie daarvoor aan?

Hartelijke groet ~ Joris | 1800E (‘69), V70 (‘97) | v/h 145 DL (‘73), 262C (‘80), 66 (‘73), V70 (‘98 + ‘00)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-08-2018 18:01 #178441 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Overdrive '74 145DL
Hoi Joris, garagisten beoordelen ligt nog wel eens gevoelig op dit forum. Wie de één goed vindt, die vindt de ander helemaal niets.
Ik stuur je een PB.

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
19-08-2018 20:46 - 10-01-2022 00:18 #178443 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Overdrive '74 145DL
Joris, ik heb je ook een Persoonlijk Bericht gestuurd. Leuk dat er weer een goede 145 bijkomt; inmiddels redelijk zeldzaam geworden. Die van mij berijd ik sedert 1976, technisch geen enkel probleem na 650000 afgelegde km; maar het plaatwerk is behoorlijk roestgevoelig gebleken. De techniek is simpel en gemakkelijk zelf te onderhouden, onder begeleiding wellicht, maar vereist wel kennis van zaken. Zie daarom mijn PB maar je mag mij ook bellen.

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-08-2018 23:20 #178449 door Joris van Nispen
Beantwoord door Joris van Nispen in topic Overdrive '74 145DL
Dank heren - ik wil ook geen oordeel over professionele garages, alleen een goeie in de buurt vinden. De lijst in het clubblad zegt mij wat dat betreft nog niet zoveel ;-). Komt in orde!

Hartelijke groet ~ Joris | 1800E (‘69), V70 (‘97) | v/h 145 DL (‘73), 262C (‘80), 66 (‘73), V70 (‘98 + ‘00)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-08-2018 17:35 #178504 door Joris van Nispen
Beantwoord door Joris van Nispen in topic Overdrive '74 145DL
Zo ziet de pook eruit.

Hartelijke groet ~ Joris | 1800E (‘69), V70 (‘97) | v/h 145 DL (‘73), 262C (‘80), 66 (‘73), V70 (‘98 + ‘00)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
21-08-2018 21:31 #178510 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Overdrive '74 145DL
Is inderdaad de pook van een 240 bak. Hoeft niet verkeerd te zijn maar is toch een ombouw op een 140.

gr.. Cor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-08-2018 07:16 #178516 door Joris van Nispen
Beantwoord door Joris van Nispen in topic Overdrive '74 145DL
Thnx. Ach - mensen krijgen ook wel eens een nieuwe knie, van een latere serie. Misschien word ik nog wel puristischer, maar voorlopig vind ik het wel bij het volle leven van zo'n auto horen. In Lapland moet je repareren met wat je hebt ;-)...

Hartelijke groet ~ Joris | 1800E (‘69), V70 (‘97) | v/h 145 DL (‘73), 262C (‘80), 66 (‘73), V70 (‘98 + ‘00)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-08-2018 10:09 - 22-08-2018 10:17 #178521 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Overdrive '74 145DL
Het hoeft geen ombouw te zijn, bij de latere modellen in '74 is een kleine serie uit België van de 142GL die fabriek af een B20B motor had met een origineel Bellhouse waar
de M46 met J-type OD aan is gemonteerd, dit is de eerste 145 die ik tegen kom met deze bak.
Wil je een foto maken van je typeplaatje ? dan kan je originele setup van de wagen identificeren
Overigens heb ik de Green manual van deze bak, als je een kopie wil om met name het demonteren van de versnellingspook goed te kunnen zien … geef een berichtje.
Ik zou simpel beginnen ; check olie nivo van de bak, luister of je een klik hoort als je - met contact aan - de OD in de 4e versnelling ingeschakeld.
Ze willen nogal eens lekken door de achterste oliekeerring, kortom dat zijn storingen die je met de bak gemonteerd kan checken/fixen

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.