Olie bijvullen via versnellingspook M40
- Rens Winnubst
-
- Senior lid
-
Hoor graag wat tips voordat ik de boel sloof of nutteloos bezig ben.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
-
- Platinum lid
-
Als je voor de vulplug geen goede sleutel hebt kun je ook een 1/2 inch dop van een doppenset gebruiken, die past er ook op. Evt kun je daar een grote moer oplassen.
Hans
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Waarom wil je je versnellingsbak olie bijvullen via de bovenkant ? Het nadeel hiervan is,dat je dan niet weet hoe veel er uiteindelijk in zit. Wanneer je aan de onderkant (rechterzijkant) bijvult doe je er net zo lang olie bij totdat de olie uit het vulgat loopt.Het nadeel is natuurlijk dat je dan over een brug moet beschikken of de auto horizontaal stevig op bokken moet zetten.Te veel olie is niet goed ,gevolg lekkage en te weinig olie veroorzaakt slijtage.
- Paul Schaap
- Platinum lid
-
Als aanvulling: als je de grote moer los hebt gedraaid, neem je de hele pook plus moer weg en na het vullen plaats je het hele zaakje eenvoudig ook zo weer terug.
Zelf gebruik ik wat vloeibare pakking bij het terugschroeven van de moer (heel weinig).
Het komt namelijk ooit voor dat de bak via de pook heel licht wil lekken, gooit dan wat olie naar boven toe eruit, dus.
Succes!
- Rens Winnubst
-
- Senior lid
-
Niek de Boer schreef : Hallo Rens,
Waarom wil je je versnellingsbak olie bijvullen via de bovenkant ? Het nadeel hiervan is,dat je dan niet weet hoe veel er uiteindelijk in zit. Wanneer je aan de onderkant (rechterzijkant) bijvult doe je er net zo lang olie bij totdat de olie uit het vulgat loopt.Het nadeel is natuurlijk dat je dan over een brug moet beschikken of de auto horizontaal stevig op bokken moet zetten.Te veel olie is niet goed ,gevolg lekkage en te weinig olie veroorzaakt slijtage.
Ik heb nog een beetje olie in een kannetje zonder tuutje. Daarnaast heb ik geen brug om er makkelijk bij te kunnen. Ik weet dat het ook van boven kan, dus waarom niet proberen? Binnenkort gaat alles er toch onderuit, dus tot die tijd wil ik het zo even oplossen.
- Rens Winnubst
-
- Senior lid
-
Hans Wassink schreef : Rens, als je een Amazon hebt met warme lucht uitstroom naar beneden is het makkelijk om de paar parkers los te draaien waarmee het kunstofhuis ( waar de twee "papieren" luchtslangen aan zitten) vastzit aan het kachelhuis. Dan kun je voorzichtig het rubber pook manchet omhoogschuivwn langs de pook. Kijk goed hoe hij zit..
Mijn auto is van 1969, ik heb het idee dat je een vroeger type beschrijft? Bij mij zit er om de pook een rubber manchet, welke onder het kunststoffen deel zit wat de warmte naar de achterbank stuurt. Dus om het manchet omhoog te kunnen schuiven, moet ik (denk ik) dat verwarmingsdeel los halen. Ik krijg daar alleen geen beweging in. Zit dat vastgelijmd? Anders moet ik het manchet maar losvroeten.
Dat element zit onder de bekleding, die moet dus ook verwijderd worden.
Alles bij elkaar, steun ik de visie van Niek en adviseer ik om een brug op te zoeken en met een klein flesje met uitschuifbare tuut heb je de olie er zo in.
Je ziet wanneer hij vol is, dan stroom de olie door de inlaatopening eruit.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- Rens Winnubst
-
- Senior lid
-
Ed van der Zee schreef : Dat zwarte element, wat bij de B20 warme lucht naar achteren geleid, zit vast met een schroef in het achterste deel (dat zit tussen de stoelen).
Dat element zit onder de bekleding, die moet dus ook verwijderd worden.
De schroef heb ik al los gehaald, maar krijg met geen mogelijkheid beweging in het stuk plastic. Zit het niet standaard vastgekit? (Al zou daardoor de schroef geen functie hebben gehad). Ik ga het nog een keer proberen en anders toch eronder kruipen.
Toch kom ik het probleem ook tegen als ik de bak eronder vandaan wil halen, zien we dan wel weer...
- S.P.H Simon
-
- Platinum lid
-
Maar zo'n ding lijkt me niet erg kostbaar
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
- Ruud Klok (GAST)
-
- Platinum lid
-
In Hillegom zit een zelfsleutelgarage met 4 bruggen en dat kost de hoofdprijs niet.
Google = www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&s...m=bv.140496471,d.bGg
Succes,
Ruud
Volvo... Drive it like You hate it