bouten van draagarmen achteras p1800 afgebroken
- Hennie Wolkers
-
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- S.P.H Simon
-
- Platinum lid
-
Wel na vaak afbreken las wss door de hitte van het lassen uiteindelijk los gekregen.
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
WD40 is in principe geschikt als schoonmaak middel en laat een laagje achter, maar is geen kruipolie !.
Om bouten los te weken heb je toch echt penetrerende kruipolie nodig.
Ik denk dat verhitting inderdaad je kan helpen om de vastgeroeste schotel en boutdeel eruit te krijgen, een moer Europalaan en dan wrikken, kloppen, geduld en af en toe een flinke klap met een hamer, moet het eruit krijgen.
Boren zou ook een optie zijn, maar kom je er wel goed bij met een boor ?.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- Bart Dirven
-
- Elite lid
-
"Ed van der Zee" schreef:
een moer Europalaan en dan wrikken, kloppen, geduld en af en toe een flinke klap met een hamer, moet het eruit krijgen.
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
- Hennie Wolkers
-
- Nieuw lid
-
Lopen de bussen helemaal door de kokerbalk heen?
Ed van der Zee, aan de kant waar de bout af is gebroken zie je dat de bus daar aan de kokerbalk gelast is, als je deze lassen los slijp kan je de bus er dan uit krijgen, of is de bus ook aan de binnenkant gelast?
Kan er met de boor niet bij.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
En daarna bussen met een buitendiameter van de gatenzaag er terug in lassen.
Al dat wrikken maakt het er niet beter op.
success
Johan Geers
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
Kan je er ook niet bij met een haakse boormachine? www.boels.nl/huren/boren-breken/ ... oormachine
Beschik je over een lasapparaat?
Welke woonplaats staat de auto?
Heb je een dremel-achtige frees? misschien kan je eens proberen of je daarmee de bout te lijf kunt gaan.
Persoonlijk haal ik heel wat boutresten uit zulke gaten door gebruik te maken van het oplassen van een moer.
Niet gelijk "een moer er voor houden en volplempen" maar het lasapparaat aan de hoge kant instellen qua amperage en eerst een serie hechten op de boutrest geven. Net zo lang tot je een "torentje" hebt van rond 10mm bij 6 hoog.
Dan een moer M12 op het torentje schuiven en die flink proplassen / vastlassen aan het torentje.
Laten afkoelen tot handwarm en dan met een sleutel er op rustig links-rechts-links-rechts etc. etc.
Uiteraard gebruik je hierbij goede kruipolie.
Om je kans van slagen nog wat te verhogen boor je een gaatje 3mm waardoor je ook vanaf de achterkant (blinde kant van chassisbalk) kruipolie op de boutrest kunt spuiten.
Als er geen beweging op de boutrest komt ga je niet steeds meer kracht zetten maar probeer je met een hamer en doorslag de opgelaste moer van zoveel mogelijk kanten te hameren met als doel de roest tussen de schroefdraden uit te jutteren.
Juist de combinatie van alle genoemde technieken én een flinke portie geduld geven de beste resultaten.
Begin met de boutrest die nog iets uit de balk steekt, dan loop je niet direkt kans de bout aan het chassis te lassen.....
succes, groet Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
- Hennie Wolkers
-
- Nieuw lid
-
Ik heb een lasapparaat, en ga jullie suggesties proberen.
Ik ga proberen een moer erop te lassen zoals Jan voorstelt, en inderdaad eerst de bout die nog iets uitsteekt.
Goed idee om een klein gaatje te boren aan de achterkant, om kruipolie in te spuiten.
Jullie horen nog van me.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- S.P.H Simon
-
- Platinum lid
-
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84