snelheidsmeter met stappenmotor
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
de snelheidsmeter/kilometerteller aan stuurde.
Ik kan dit stukje nergens meer vinden en het lijkt mij leuk om mij hier ook eens in gaan verdiepen.
Overigens maakte deze man meer leuke modificatie's.
Weet iemand wat ik bedoel en waar ik dit stukje kan vinden?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudolf Kleyn
- Platinum lid
-
Ik denk dat je Twan Vinders bedoelt. Dat stond in de meest recente VKM 46-2014 op pagina 20 en volgens mij is Rob Spoon hier ook mee aan het knutselen, maar daar kan ik even geen spoor meer van terugvinden.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
"Lars Rengersen" schreef:
Huke gebruikt een gewone elektromotor volgens mij.
Ik denk dat je Twan Vinders bedoelt. Dat stond in de meest recente VKM 46-2014 op pagina 20 en volgens mij is Rob Spoon hier ook mee aan het knutselen, maar daar kan ik even geen spoor meer van terugvinden.
stom stom stom, dus ik heb het gewoon in ons clubblad gelezen! :oops: :oops:
In iedergeval bedankt!
- jo jo (GAST)
- Elite lid
-
"Lars Rengersen" schreef:
aan het knutselen
Klopt, Lars. Ik ben nog aan het knutselen. Tegelijk ook wat andere (dashboard)zaken aan het fatsoeneren. Als vorst en zout weg zijn, komt de praktijktest!
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
"jo jo (GAST)" schreef:
nee heeft ook een stuk van op t forum gestaan
Klopt, bij Jan op pagina 8 kantelbeugels en amazon combi project
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
De persoon die de lpg leidingen door zijn frame heeft laten lopen (kantelbrug?) heeft een printermotor gebruikt
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
kantelbeugels en amazon combi project (en volgende pagina voor filmpje)
Ik gebruik een stappenmotor omdat ik dan ook geen stukje snelheidsmeter-kabel meer toe hoef te plaatsen.
Ook kan ik nog wat makkelijker de niet-lineariteit van de snelheidsmeter compenseren.
Als je de schaalverdeling goed bekijkt zie je dat de afstand in mm's tussen 20-40 anders is dan 100-120.
Het project ligt al weer even stil, de carrosserie heeft het meeste voorrang, het is nl. wel prettig als alles straks droog gemonteerd kan worden
Verder denk ik dat als je een elektromotortje pakt die de kabel aandrijft dat je een closed-loop moet toepassen; een terugkoppeling tussen berekend motortoerental en werkelijk motortoerental.
Ik heb voor een ander projectje eens een PID-regeling toegepast die zo'n terugkoppeling feilloos kan realiseren.
Veel mensen roepen dat PID heel moeilijk is maar ik heb eens een site gevonden die het goed uit legt in Jip-enJanneke-taal die ik begrijp.
De formule is vervolgens goed uit te werken en samen met het hele programma in een microcomputer te laden.
Houd ons op de hoogte Joost, lijkt mij leuk.
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
"Jan van Bochove" schreef:
Klopt, tijdje terug heb ik ook een stukje getikt;
kantelbeugels en amazon combi project (en volgende pagina voor filmpje)
Ik gebruik een stappenmotor omdat ik dan ook geen stukje snelheidsmeter-kabel meer toe hoef te plaatsen.
Ook kan ik nog wat makkelijker de niet-lineariteit van de snelheidsmeter compenseren.
Als je de schaalverdeling goed bekijkt zie je dat de afstand in mm's tussen 20-40 anders is dan 100-120.
Het project ligt al weer even stil, de carrosserie heeft het meeste voorrang, het is nl. wel prettig als alles straks droog gemonteerd kan worden
Verder denk ik dat als je een elektromotortje pakt die de kabel aandrijft dat je een closed-loop moet toepassen; een terugkoppeling tussen berekend motortoerental en werkelijk motortoerental.
Ik heb voor een ander projectje eens een PID-regeling toegepast die zo'n terugkoppeling feilloos kan realiseren.
Veel mensen roepen dat PID heel moeilijk is maar ik heb eens een site gevonden die het goed uit legt in Jip-enJanneke-taal die ik begrijp.
De formule is vervolgens goed uit te werken en samen met het hele programma in een microcomputer te laden.
Houd ons op de hoogte Joost, lijkt mij leuk.
Tja ik wil jullie best op de hoogte houden maar ik ben nog lang niet zo ver dat er al iets op tafel ligt.
Ik zal mij eerst eens in het Arduino gebeuren moeten gaan verdiepen.
Ik heb wel eens een programmaatje voor een Moeller easy geschreven en erin gezet maar dat is bijna mijn enigste ervaring met een PLC.
Ik vind het wel razend interessant, misschien maar eens beginnen om een starters-kid te kopen.