losse overdrive achter bw35 of een aw71 op amazon?

Lees meer
21-07-2014 13:16 #142146 door Frans Lotty
Ik wil graag een automaat op de amazon sedan, wel zo relaxed in filerijk nederland. Maar ik ben, zeker bij 120km, niet blij met de BW35! Nu heb ik gehoord dat er ook losse overdives te koop waren die je gewoon achter de bak kon monteren. Maar deze zijn zeer zeldzaam. Ook heb ik gekeken naar een AW71, maar deze heeft echter veel aanpassingen nodig op de b20.
Zoals: hoe monteer je de koppel converter, past dat überhaupt op het vliegwiel van de b20? En jee moet een dure tussen ring kopen bij Huke.

Of zijn er andere oplossingen is bijv de overdrive van de aw71 af te halen en over te zetten op de BW35?

enige input/ideeën?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-07-2014 20:43 #142196 door Ronald Sluijter
Beantwoord door Ronald Sluijter in topic losse overdrive achter bw35 of een aw71 op amazon?
Hallo,

Hoe je het ook bekijkt je zal behoorlijk moeten sleutelen wil je het toerental omlaag brengen.

Ik zou geen stand alone overdrive in cominatie gebruiken met een .
Ze zijn idd zeldzaam maar alles is zelf te maken natuurlijk.

Een AW bak is goed goede oplossing en zeer robuust.

Ik zou eerder de achter as aanpassen.
Denk aan een ander kroon en pionwiel die zijn vrij goedkoop te vinden in USA.

Het makkelijkste is geen 120 rijden haha

Succes met je project.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
24-07-2014 13:54 #142215 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic losse overdrive achter bw35 of een aw71 op amazon?
Daar ben ik in gedachten ook al vaak mee bezig geweest :D

Deze bijvoorbeeld; www.nostalgiacars.co.uk/overdrive.html is geen kinderachtige prijs, zal dus wel bij gedachten blijven.

Op Ebay ook wel eens een stand-alone OD gevonden rond de 1000,- splinternieuw, italiaans fabrikaat.

Wat Ronald suggereert (achterasverhouding aanpassen) heb ik al eens uitgevoerd met mijn 240-diesel, nadeel daarvan is dat auto in z'n geheel slomer wordt.
Vóór het aanpassen van die achteras heb ik ook grotere diameter banden gemonteerd achter, dat scheelt ook al iets.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-07-2014 14:38 #142216 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic losse overdrive achter bw35 of een aw71 op amazon?
Je kunt geen OD achter je BW35 hangen, de AW71 is een veel betere optie.
Deze heeft exact dezelfde schakelmomenten als de BW35, let op de AW72 heeft andere schakelmomenten.
Heb dit net gedaan bij een 142, is een aardige klus, dit is wat je nodig hebt.
- AW71 bak ( laten checken op slijtage, werking OD en olielekkage)
- Aangepast Bellhouse en dikker ring te verkrijgen bij Huke
- Ingekorte tussenas, meteen nieuw lager, kruiskoppeling en laten uitbalanceren
- Passende flenzen, een cardan van de 164 past, wij hebben deze inclusief een 164 achteras van een automaat overgezet
- Let op achteras verhouding !
- Kickdown mechanisme met kabel ( let op is lastig waar je deze neerzet, kwam erachter dat met wat aanpassingen de Kickdown van de originele BW35 prima is aan te passen)
- schakelpook met relais en lampje met de kabelboom
- Oliepeilstok moet bovenste steun vanaf worden gehaald en dan kan hij geplaatst worden.
- Oliekoelsysteem van de 240/940 past met wat buigen en goede wil op de radiator van de 142 ' 73, met de aansluiting rechts aan de zijkant van de radiator, de eerdere modellen hebben de koeling onder de radiator en dat is wat lastiger.
- aangepaste km teller unit van Huke
- Elektrisch systeem schema om aan te sluiten
- Koppelomvormer schoonmaken en bak identificeren, sommige hebben nog oude ATF-F nodig, de latere ATF met dexron
- Brug, geduld en tijd....

Ik heb documentatie voor mensen die dit wensen.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-07-2014 19:05 #142219 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic losse overdrive achter bw35 of een aw71 op amazon?

"Ed van der Zee" schreef:
Je kunt geen OD achter je BW35 hangen

Het kan wel, maar dan zul je je tunnel flink moeten vergroten en volgens mij diep in de buidel tasten.
Dan is 100 ipv 120 rijden een stuk goedkoper ;)


Bron www.odspares.com/phdi/p1.nsf/sup ... ent&part=4

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-07-2014 10:14 #142236 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic losse overdrive achter bw35 of een aw71 op amazon?
Ik zou het niet doen, de BW35 is al niet zo sterk en dan krijgt hij het extra te verduren.
Wellicht dat het qua ruimte past bij een 140, maar ook as moet ingekort worden.
Je moet dan zelf de hele bedrading maken en integreren, problemen zijn dan; hoe krijgt de OD het signaal om in te schakelen, je mist een trap in je pook en om bv te voorkomen dat hij bij kick-down/achteruit rijden in de OD stand blijft staan.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-07-2014 12:32 #142241 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic losse overdrive achter bw35 of een aw71 op amazon?
Wanneer men een OD bedient moet men de koppeling gebruiken (altans dat doe ik wanneer ik mijn overdrive in of uitschakel) hoe doe je dat bij een automaat?

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-07-2014 13:06 #142243 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic losse overdrive achter bw35 of een aw71 op amazon?

"Ed van der Zee" schreef:
Ik zou het niet doen

Ik zou het ook niet doen en daar zijn legio redenen voor, maar het kan dus op zich wel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-07-2014 13:23 #142245 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic losse overdrive achter bw35 of een aw71 op amazon?
Frans, ben je aan een bak van een Volvo gebonden? Past iets van een ander merk ook niet b.v. BMW, Mercedes?
Ik zou eens op een sloop gaan kijken hoe die bakken er uitzien qwa grootte.
Misschien is dit een makkelijkere optie. je weet maar nooit.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-07-2014 21:39 #142259 door Ronald Sluijter
Beantwoord door Ronald Sluijter in topic losse overdrive achter bw35 of een aw71 op amazon?
Op zich is het wel haalbaar om een losse od te gebruiken kies dan voor een p type.
Je kunt de schakelaar van de bw35 gebruiken (achteruit gedeelte) om te zorgen dat je hem niet kunt gebruiken in de achteruit.
Maar het zal idd wel kostbaar worden .

Idd als je de ratio van de achteras veranderd zal de auto wat trager worden.
Maar of dit heel hinderlijk is ligt natuurlijk aan de ratio die je kiest.

Als je dan toch voor een AW bak gaat doe het dan goed en neem een aw72le.
De schakel moment zijn Idd iets anders maar deze bak heeft wel een lock-up waardoor de toeren nog 300 toeren verder zakken.
En ze zijn natuurlijk Brere sterk.

Kwa koeling kan het makelijker er zijn externe stand alone transmissie koelers kun je gewoon voor de rad plaatsen.
En dan werk je met slangen en nippels.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.