kilometertelleraandrijing
- Teun van Popta
- 

- Platinum lid
- 

Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
- 

- Platinum lid
- 

tevens groene boek laatste pagina
volvokv.nl/index.php?option=com_docman&t...&format=raw&Itemid=6
- Teun van Popta
- 

- Platinum lid
- 

De rest van de rekensom was simpel,
Teun
- Boele Braaksma
- 

- Platinum lid
- 

"Teun van Popta" schreef:
Merci Ronald,
De rest van de rekensom was simpel,
Teun
Teun, ik ben wel nieuwsgierig waarvoor je dit wilt weten?
- Teun van Popta
- 

- Platinum lid
- 

Ik zal het je zeggen: omdat tijdens het rally-rijden het vaak mis gaat met gebroken tellerkabels en omdat bij het aansturen van de eigen snelheidsmeter, de Twinmaster én nog eens een Speedpilot er meer kracht dan goed is op de tellerkabel komt te staan, heb ik wat anders bedacht.
De hoofdtellerkabel blijft gewoon de VDO-teller aandrijven, maar de Twinmaster en Speedpilot krijgen elk een stappenmotor die direct op het apparaat komen te zitten. Ik heb achter de versnellingsbakflens een pulsgever gemonteerd. Een elektrotechnisch begaafde vriend maakt op dit moment een besturingskaart voor mij (vrij programmeerbaar) waarvoor ik bij benadering het toerental moest weten wat de tellerkabels maakt. Het wordt héééél mooi en er is voor getunede motoren geen limiet.
Je kan dit natuurlijk ook op de gewone snelheidsmeter zetten, maar daar heeft Huke al iets voor gemaakt.
Teun
PS gaaf dat je doordenkt!
- Ronald Damme (GAST)
- 

- Platinum lid
- 

ik hoop dat je er rekening mee houdt dat niet alle rallye organisaties een elektrisch aangedreven tripmeter goedkeuren.
Voor de amazones heb je ook een hallsensor die in de kabel wordt gebouwd, van brantz en terratrip. Heb van horen zeggen dat ze die om de 1 of andere reden wel goedkeuren.
Een hallsensor geeft geen belasting aan de tellerkabel, alleen het stukje wrijving van het 10cm tussenstuk.
voor een ander project (verbruikmeter direct, verbruik gemiddeld, rangemeter) ga ik die van brantz gebruiken (VDO maakt ze ook) bijkomend voordeel is dat de kabels al in de kabine liggen en je niet met sensoren en magneten moet werken rondom de aandrijfas. Die bij die positie nogal bloot staan invloeden van buitenaf (takken onder de auto, kabelbreuk)
Voor de (beginnende) programmeurs onder ons, met de genoemde sensor een arduino en een voorbereid lcd scherm maak je voor 140 euro een zelf te calibreren volledig functioneerde tripmaster.
- Boele Braaksma
- 

- Platinum lid
- 

Ik ben me ook aan het orienteren voor een Brantz, digitale aandrijving lijkt mij minder storingsgevoelig. Wellicht heeft dat met de generatie te maken.

Ik weet dat het inderdaad niet bij alle rallies is toegestaan, maar dan heb je het voornamelijk over de grote jongens voor zover ik weet.
- Steven Bleeker
- 

- Elite lid
- 

Ik hoor er graag meer van.
Zelf zou ik ook graag een tripmeter erin zetten. Tot nu toe werkt een tripmeter op mijn mobiel behoorlijk goed, maar eigenlijk wil ik wel iets wat mooier is (maar dan niet voor 700 euro en meer).
140 euro is meer de orde waar ik aan zat te denken. Daar moet ik maar eens wat meer research in stoppen.
- Jeroen Visser (GAST)
- 

- Verbannen
- 

"Steven Bleeker" schreef:
Klinkt erg interessant Teun en Ronald,
Ik hoor er graag meer van.
Zelf zou ik ook graag een tripmeter erin zetten. Tot nu toe werkt een tripmeter op mijn mobiel behoorlijk goed, maar eigenlijk wil ik wel iets wat mooier is (maar dan niet voor 700 euro en meer).
140 euro is meer de orde waar ik aan zat te denken. Daar moet ik maar eens wat meer research in stoppen.
Grappig, ik had Ronald al even ge-pb't. Misschien is er een how-to te fabriceren? Er zijn vast meer mensen die een tripmaster in mekaar willen knutselen.
- Steven Bleeker
- 

- Elite lid
- 

Rally rijden is al duur genoeg, en het zou juist leuk zijn om het een beetje goedkoop te houden.