- Berichten: 267
Bekrachtiging op de koppeling b18b
- 11654-dummy
- 
            
				  
- Elite lid
- 
              
- Amazon 1968, Puch 1957, Solex 62, yamaha fs1 77
Ik heb wat last van de linker knie. Het ontkoppelen gaat wat opspelen omdat het zwaar gaat.
Is er iemand die al eens een rembekrachtiging op de koppeling geplaatst zodat het vacuüm help de koppeling te bedienen.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- 
            
				  
- Platinum lid
- 
              
- '66 combi
- Berichten: 1270
Ik denk dat de bekrachtiging van de "losse bekrachtiger" wat veel van het goede is, hierdoor zal je gevoel in het pedaal afnemen vermoed ik.
Misschien kan je dat opvangen door het vacuum op de bekrachtiger te reduceren.
Of een aparte elektrische vacuumpomp (is eigenlijk geen vacuum maar onderdruk) welke een tankje onder onderdruk houdt en schakelbaar is met een instelbare vacuumschakelaar. Je kunt dan met die schakelaar de onderdruk varieren en dus ook experimenteren met de mate van bekrachtiging.
Ik heb zelf goede ervaring met deze pomp/schakeling, (mijn diesel had last van rammelende mechanische vacuumpomp) en ik heb mijn rembekrachtiging nu via de elektrische pomp lopen.
Volgens mij is er trouwens ook wel verschil in drukgroepen v.w.b. de benodigde kracht voor het intrappen. Het is daarnaast ook een bekend verschijnsel dat een koppeling steeds zwaarder gaat trappen naarmate de plaat dunner wordt, wellicht even in overweging nemen of dat bij jouw koppeling ook (mee)speelt.
In de bedrijfswagensfeer wordt veel gebruik gemaakt van "clutchmate" dat is een elektrisch aangestuurde koppeling d.m.v. een drukknopje op de pook.Hier vervalt dus de noodzaak om het pedaal zo wie zo nog maar aan te raken.
Autoaanpassers voor mensen met een beperking bieden ook systemen aan die je wellicht kunnen inspireren.
Ik heb wel eens een auto zien aanpassen waarin nóg 2 extra "losse rembekrachtigers" werden gebouwd om nóg minder rempedaalkracht te hoeven uitoefenen. (2 stuks vanwege het gescheiden remsysteem.
groet, Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
 
        Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
- 
              
- Berichten: 3556
Als je die op de plaats van de hoofdkoppelingscilinder zet gaat hij ook soepeler alleen de slag is niet zo groot onder bij de versnellingsbak dus het wordt wat scherper afstellen.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- 
            
				  
- Platinum lid
- 
              
- Berichten: 1424
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 11654-dummy
- 
            
				  
- Elite lid
- 
              
- Amazon 1968, Puch 1957, Solex 62, yamaha fs1 77
- Berichten: 267
denken jullie dat een extra rembekrachtiging niet kan? het helpt de remmerij toch ook.
dat zou de beste oplossing zijn dacht ik zo.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- 
            
				  
- Platinum lid
- 
              
- '66 combi
- Berichten: 1270
"Cees Visser" schreef:
I
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Ik snap niet waarom je benieuwd bent naar reacties als je er toch niet op in gaat en gewoon vast houdt aan je eigen idee.
Niet dat daar wat mis mee is maar het nodigt bepaald niet uit tot verder mee-denken.
 
     Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
 
        Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 11654-dummy
- 
            
				  
- Elite lid
- 
              
- Amazon 1968, Puch 1957, Solex 62, yamaha fs1 77
- Berichten: 267
"Jan van Bochove" schreef:
"Cees Visser" schreef:
I
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Ik snap niet waarom je benieuwd bent naar reacties als je er toch niet op in gaat en gewoon vast houdt aan je eigen idee.
Niet dat daar wat mis mee is maar het nodigt bepaald niet uit tot verder mee-denken.
Ik snap wat je zegt.
Maar een automaat is ook niet wat ik wil.
Natuurlijk ga ik even kijken welke hulpkoppeling ik heb maar ik weet niet of dat het pedaal soepelst kan bedienen.
Ik ben op zoek naar een gemakkelijke oplossing. Enne ik dacht dat op het forum wel een beetje out of The box gedacht werd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- 
            
				  
- Platinum lid
- 
              
- Berichten: 1300
Ik heb een '67-er Amazon (hydraulische koppeling) en een '69-er Amazon (mechanische koppeling).
Het valt mij altijd op dat de mechanische koppeling een stuk lichter gaat dan de hydraulische.
Is dit mogelijk een oplossing voor jouw probleem?
Je hebt wel een ander koppelingshuis nodig voor een dergelijke ombouw.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 11654-dummy
- 
            
				  
- Elite lid
- 
              
- Amazon 1968, Puch 1957, Solex 62, yamaha fs1 77
- Berichten: 267
"Han Misdom" schreef:
Cees, een optie die hier nog niet besproken is.
Ik heb een '67-er Amazon (hydraulische koppeling) en een '69-er Amazon (mechanische koppeling).
Het valt mij altijd op dat de mechanische koppeling een stuk lichter gaat dan de hydraulische.
Is dit mogelijk een oplossing voor jouw probleem?
Je hebt wel een ander koppelingshuis nodig voor een dergelijke ombouw.
Han bedankt,
Ik ga eens rondneuzen of ik eens in een Amazon kan rijden met een mechanische koppeling.
Je hoort de uitslag deze week of volgende week.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
 
				





