Bekrachtiging op de koppeling b18b

• 11654-dummy
  • Elite lid
  • Elite lid
  • Amazon 1968, Puch 1957, Solex 62, yamaha fs1 77
Meer
29-09-2013 12:39 #132486 door 11654-dummy
Bekrachtiging op de koppeling b18b is gemaakt door 11654-dummy
Vraagje.

Ik heb wat last van de linker knie. Het ontkoppelen gaat wat opspelen omdat het zwaar gaat.
Is er iemand die al eens een rembekrachtiging op de koppeling geplaatst zodat het vacuüm help de koppeling te bedienen.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
29-09-2013 13:27 #132488 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Bekrachtiging op de koppeling b18b
Grappig, ik heb ook al eens met deze gedachte gespeeld.
Ik denk dat de bekrachtiging van de "losse bekrachtiger" wat veel van het goede is, hierdoor zal je gevoel in het pedaal afnemen vermoed ik.
Misschien kan je dat opvangen door het vacuum op de bekrachtiger te reduceren.

Of een aparte elektrische vacuumpomp (is eigenlijk geen vacuum maar onderdruk) welke een tankje onder onderdruk houdt en schakelbaar is met een instelbare vacuumschakelaar. Je kunt dan met die schakelaar de onderdruk varieren en dus ook experimenteren met de mate van bekrachtiging.
Ik heb zelf goede ervaring met deze pomp/schakeling, (mijn diesel had last van rammelende mechanische vacuumpomp) en ik heb mijn rembekrachtiging nu via de elektrische pomp lopen.

Volgens mij is er trouwens ook wel verschil in drukgroepen v.w.b. de benodigde kracht voor het intrappen. Het is daarnaast ook een bekend verschijnsel dat een koppeling steeds zwaarder gaat trappen naarmate de plaat dunner wordt, wellicht even in overweging nemen of dat bij jouw koppeling ook (mee)speelt.

In de bedrijfswagensfeer wordt veel gebruik gemaakt van "clutchmate" dat is een elektrisch aangestuurde koppeling d.m.v. een drukknopje op de pook.Hier vervalt dus de noodzaak om het pedaal zo wie zo nog maar aan te raken.
Autoaanpassers voor mensen met een beperking bieden ook systemen aan die je wellicht kunnen inspireren.
Ik heb wel eens een auto zien aanpassen waarin nóg 2 extra "losse rembekrachtigers" werden gebouwd om nóg minder rempedaalkracht te hoeven uitoefenen. (2 stuks vanwege het gescheiden remsysteem.

groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-09-2013 23:10 #132507 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Bekrachtiging op de koppeling b18b
De mooiste oplossing is een automatische versnellingsbak...

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-09-2013 13:09 #132518 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Bekrachtiging op de koppeling b18b
Beste Cees, heb je geen oude hoofdremcilinder? volgens mij is de diameter van zo een cilinder kleiner als een hoofdkoppelings cilinder. (even checken)
Als je die op de plaats van de hoofdkoppelingscilinder zet gaat hij ook soepeler alleen de slag is niet zo groot onder bij de versnellingsbak dus het wordt wat scherper afstellen.

succes

Johan Geers

• Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-09-2013 14:00 #132520 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Bekrachtiging op de koppeling b18b
Cees, je kunt misschien eens kijken naar je "slave" cylinder op de bak. Tot 1966 had de zuiger een diameter van 3/4 inch daarna is Volvo overgestapt op een 13/16" zuiger waardoor de koppeling lichter werd. Meet even na welke jij hebt, misschien heb je wel de kleine zuiger ik moet zeggen dat het verschil goed merkbaar is. Wie weet is deze aanpassing al voldoende voor je knie.

• 11654-dummy
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
30-09-2013 20:31 #132541 door 11654-dummy
Beantwoord door 11654-dummy in topic Bekrachtiging op de koppeling b18b
hoi,

denken jullie dat een extra rembekrachtiging niet kan? het helpt de remmerij toch ook.
dat zou de beste oplossing zijn dacht ik zo.

• Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
30-09-2013 22:52 #132556 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Bekrachtiging op de koppeling b18b

"Cees Visser" schreef:

I

Ik snap niet waarom je benieuwd bent naar reacties als je er toch niet op in gaat en gewoon vast houdt aan je eigen idee.
Niet dat daar wat mis mee is maar het nodigt bepaald niet uit tot verder mee-denken. ;)

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

• 11654-dummy
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
30-09-2013 23:55 #132557 door 11654-dummy

"Jan van Bochove" schreef:

"Cees Visser" schreef:

I

Ik snap niet waarom je benieuwd bent naar reacties als je er toch niet op in gaat en gewoon vast houdt aan je eigen idee.
Niet dat daar wat mis mee is maar het nodigt bepaald niet uit tot verder mee-denken. ;)

Ik snap wat je zegt.
Maar een automaat is ook niet wat ik wil.
Natuurlijk ga ik even kijken welke hulpkoppeling ik heb maar ik weet niet of dat het pedaal soepelst kan bedienen.
Ik ben op zoek naar een gemakkelijke oplossing. Enne ik dacht dat op het forum wel een beetje out of The box gedacht werd.

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-10-2013 09:22 #132561 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Bekrachtiging op de koppeling b18b
Cees, een optie die hier nog niet besproken is.
Ik heb een '67-er Amazon (hydraulische koppeling) en een '69-er Amazon (mechanische koppeling).
Het valt mij altijd op dat de mechanische koppeling een stuk lichter gaat dan de hydraulische.
Is dit mogelijk een oplossing voor jouw probleem?
Je hebt wel een ander koppelingshuis nodig voor een dergelijke ombouw.

• 11654-dummy
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
01-10-2013 09:30 #132562 door 11654-dummy

"Han Misdom" schreef:
Cees, een optie die hier nog niet besproken is.
Ik heb een '67-er Amazon (hydraulische koppeling) en een '69-er Amazon (mechanische koppeling).
Het valt mij altijd op dat de mechanische koppeling een stuk lichter gaat dan de hydraulische.
Is dit mogelijk een oplossing voor jouw probleem?
Je hebt wel een ander koppelingshuis nodig voor een dergelijke ombouw.

Han bedankt,

Ik ga eens rondneuzen of ik eens in een Amazon kan rijden met een mechanische koppeling.
Je hoort de uitslag deze week of volgende week.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD