banden amazon
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-01-2002 20:31 #57254
door
banden amazon is gemaakt door
Niet de eerste vraag over banden, maar in mijn zoektocht naar passende banden voor de amazon (165/R15) loop ik tegen heel wat merken aan en vraag ik mij af of er binnen V44 niet (toevallig) een redelijk recent overzicht is van mogelijk bandenmerken, typenummers van de bepaalde fabrikant voor elk van onze klassiekers...Lijkt me handig. Voor mijn amazon zou ik graag weten welke banden er zoal naar tevredenheid gebruikt worden. Geen speciale, maar gewoon de standaard 165/R15. Typenummer/prijsindicatie/garage zou hierbij aardig helpen. Dat de XZX Michelins hoog aangeschreven staan is mij reeds bekend en ik hoop ook andere bandmerken te horen...Ik ben benieuwd..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-01-2002 17:28 #59472
door
Beantwoord door in topic banden amazon
ik geloof niet dat er een (recent) overzicht is. Zelf had ik ook twee nieuwe banden voor mijn Aamazon nodig. Na wat gebel was ik ook enigzins het spoor bijster maar navraag bij mijn eigen Volvo dealer hielp. In principe wilde ik ook weer Michelin, prima ervaring daar mee. Maar Michelin heeft die bad opgenomen in hun Classic-line, ze moeten dan speciaal besteld worden en zijn erg aan de prijs (ik hoorde iets van F270/band). Dat vond ik iets teveel en ook een beetje flauw van Michelin. Nu heb ik dus twee Vredenstein-banden, prijs F160/band, rij-ervaring heb ik er nog niet mee, ze zitten er net onder. Als ik meer weer, wil ik je dat graag laten weten. En mocht je zelf tot een leuk vergelijkend overzicht komen, is dat wellicht leuk te publicere in het Volvo Classic magazine.groet,ineke
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-01-2002 19:34 #59471
door
Firestone F560's zijn niet te duur, maar wel goed. Ik kijk geregeld naar wat andere geparkeerde Amazon's erop hebben en kom daarbij wel vaker Koreaanse 165R15's tegen (Kumhoo of zoiets). Ik heb daar geen ervaring mee, maar het lijkt me niet alles.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-01-2002 11:45 #59470
door
Lennard de Firestones ben ik ook al tegengekomen als een van de kandidaten. De prijs komt overeen met de vredestein.Ik hoop dat er nog meer keuze is dan 3 merken banden (vredestein, firestone, michellin (eigenlijk deze niet meer))Ik kan me niet voorstellen dat de keuze aan banden zeldzamer wordt dan de rest van de volvo onderdelen, waar we eigenlijk niets over te klagen mogen hebben...
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-01-2002 14:00 #59469
door
van mijn dealer begreep ik dat de firestones wat sneller uitdrogen, zeker een nadeel bij een auto die af en toe stil staat.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-01-2002 20:29 #59468
door
Voor mij is dat geen punt, ik rij dagelijks. Maar het is voor minder gebruikte auto's, echter ook voor caravans en aanhangers, verstandig om niet met banden te rijden ouder dan 5 jaar, ongeacht het merk.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-01-2002 23:35 #59467
door
Is het geen idee om bijv. 2 of 3 maal per jaar bij voorinschrijving het VOD banden te laten kopen, ik weet uit ervaring dat ook de "zakkenvullers"van Michelin bereid zijn bij grotere aantallen flink wat aan de prijs te doen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-01-2002 23:45 #59466
door
Ha Arno,inderdaad, ook ik rijd op Vredestein, zij het op dit moment op winterbanden (sneeuwbestendig). Ze kosten incl montage/verwijderingsbijdrage/balanceren 220 gulden per stuk. Ik vond dat ook behoorlijk prijzig, maar goed, het zijn winterbanden. Ik moest de banden overigens laten bestellen, wat een dag of 4 duurde, hetgeen toch wel aangeeft dat ze redelijk schaars worden. Overigens reed de vorige eigenaar van m'n Amazon rond met het reservewiel rechtsvoor en stuurde de auto toen behoorlijk zwaar. Nu ik de banden heb vervangen en de wielen heb laten balanceren is het voorbij met het zware sturen. Zou dat liggen aan het balanceren/uitlijnen of aan de lamellenstructuur van de winterbanden? Het klinkt namelijk wat tegenstrijdig: winterbanden hebben meer grip, maar ze lijken te glijden tijdens het sturen (ten opzichte van de eerdere situatie). Groeten, Niels.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-01-2002 19:36 #59465
door
Een correcte uitlijning zal zeker verschil maken. Als het zware sturen met enige snelheid niet een stuk minder wordt dan bij parkeersnelheden, dan loopt er iets veel te stroef. Ik rij met een bandenspanning van 2 bar (meer vind ik te hard). Als de banden te weinig druk hebben, dan stuurt de auto merkbaar zwaarder.Ik vind vooral verschil in de zwaarte van het sturen bij verschillende snelheden en omstandigheden een bonus. Zwaar bij parkeersnelheden, maar bij dezelfde snelheid aanmerkelijk lichter als de weg glad is - een goede waarschuwing! Ook nat wegdek stuurt bij iets hogere snelheden al lichter. En naderend onderstuur vertaalt zich naar een wat vreemd licht/vaag gevoel in het stuur nog voordat de adhesiegrens daadwerkelijk bereikt is, ook weer een goede waarschuwing om niet verder richting de limiet te gaan. In het tijdschrift "Practical Classics" stond vorig jaar een "Buyers Guide" van de Amazon. Bij de banden werd daarbij vermeld dat (in het Verenigd Konkrijk) de maat 165R15 behoorlijk schaars was. De band die daar (toen) wel goed leverbaar (voor 42 Engelse ponden per band)was, is er eentje van een Zweeds merk: Gislaved. Er werd vermeld dat dat prima banden zijn. Gislaved is ook in Nederland te koop, dus misschien iets om aan het lijstje van merken toe te voegen.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-01-2002 11:09 #59464
door
Bij het zoeken van de juiste banden ben ik ook op de zelfde problemen gestuit. Ik ben zoals altijd weer naar de Egel in Hoorn gegaan en heb daar voor fl180,- michelins gekocht. Het voordeel van de Egel is ook dat ze er uitstekend omgelegd worden. Zoals in het laatste blad beschreven staat slaan zij daar de velgen ook recht als dat moet. Het sturen gaat ook een stuk beter invergelijking met de oude banden. De spanning die de Egel op geeft is 2,3 bar. Als ik mijn oude banden zo hard op pompte dan begon de auto te stuiteren maar deze niet en mijn vrouw kan nu ook in parkeren.