veren en schokbrekers

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-10-2002 00:36 #56395 door
veren en schokbrekers is gemaakt door
Ik ben van plan een LPG tank in mijn Katterug te (laten) bouwen. Nu sleep ie al bijna met de trekhaak over de grond dus jullie kunnen wel nagaan wat er zou gebeuren met de tank ... Bovendien constateerde ik vooraf al, dat wanneer ik de auto van achteren optilde, hij redelijk omhoog kwam ( de wagen ;-) dus) en daarna SNEL weer flink zakte.Wanneer ik op de trekhaak ging staan, zakte hij flink in en kwam heel LANGZAAM weer op. Een aanwijzing voor slechte schokbrekers?Dus bij de Volvo-beurs een paar verzwaarde veren aangeschaft en nu is de tijd om er iets mee te doen. Ik heb de zaak gedemonteerd en constateer nu dat de veren weliswaar de goede hoogte (39cm) cm hebben maar wel er slap zijn. De nieuwe veren hebben een hoogte van 43 cm en zijn uiteraard veel stugger. Na het zoeken op dit Forum (zoekterm vering en schokbrekers) kwam ik een aantal berichten tegen en ook de opmerkingen van Lennard Weekers betreffende de montage van nieuwe schokbrekers (ook bij mijn Amazon zijn ze erg moeilijk toegangkelijk nu er eenmaal een tank in zit) dus een gewaarschuwd mens ....! Voordat ik de zaak weer monteer heb ik nog de volgende vragen:1. Is 4 cm niet erg veel lengte verschil met de officiele Volvo specificaties?2. Hoe test ik of de schokbrekers nog goed zijn? Het indrukken gaat vrij gemakkelijk, het uitrekken gaat heel moeizaam.3. De schokbrekers zijn van KONI (010 263 ) en geven aan dat ze "adjustable" zijn (remove rubber before adjusting) en een pijl die aangeeft welke kant opgedraaid moet worden. Welk rubber wordt bedoeld en hoe stel je zo'n ding af?Johan S.U.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-10-2002 20:00 #62308 door
Beantwoord door in topic veren en schokbrekers
Koni's zijn inderdaad instelbaar. Nu heb ik zelf geen Koni's (voor: Volvo, achter: onbekend), maar het afstellen gaat (meen ik) door de bovenkant los te maken (het rubber dat los moet is dus het rubber waarmee die tegen de auto zit), helemaal in te drukken en dan te draaien. Als je de staaf helemaal indrukt valt die onder in de demper in een stelmechanisme. De ene kant op is stugger, de andere kant op slapper. Hoe ze af-fabriek zijn afgesteld weet ik niet. Slijtage tot een bepaalde grens kan er dus uitgesteld worden, dus de kans dat die van jou versleten zijn is klein. Nieuwe verzwaarde veren zijn erop gemaakt dat de auto met het extra gewicht toch weer zijn originele hoogte krijgt zoals die af-fabriek was. Dat kan overigens wel even duren, want de eerste tijd (maanden) zit de achterkant wel te hoog. Ik heb na de beurs van vorig jaar alle vier de veren vervangen (voor normaal, achter verzwaard). De oude achterveren waren een stuk korter geworden dan de nieuwe, maar 2 cm, geen 4. Heel vreemd was dat de nieuwe voorveren een fractie korter waren dan de nieuwe, maar na montage bleek de voorkant toch iets hoger te zitten. De oude waren dus slapper. Tot slot nog even over de snelheid van omhoog komen: een goede Volvo-demper wordt drie keer zo moeilijk uitgetrokken als dat ie wordt ingedrukt. Dat, en niet meer, is wat nu de schokdemping verzorgt. Als je demper versleten is wordt het uittrekken veel gemakkelijker waardoor de demping dus afneemt. Het fenomeen dat je beschrijft van het langzaam omhoog komen van de achterkant lijkt mij dus te duiden op heel slappe veren, niet op versleten dempers. Normale dempers hebben nl. geen enkele verende werking. Druk een demper in en hij blijft ingedrukt. Trek hem uit en hij blijft uitgetrokken. Load-adjusters hebben wel veren maar dat vind ik enge dingen aangezien de bevestigingspunten aan de achteras niet berekend zijn op de extra kracht die de veren op die punten uitoefenen. Er is meen ik iemand op dit forum die daar ervaring (afgebroken bevestigingspunten) mee had...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-10-2002 20:08 #62307 door
Beantwoord door in topic veren en schokbrekers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-10-2002 20:09 #62306 door
Beantwoord door in topic veren en schokbrekers
Correctie: >>>Heel vreemd was dat de nieuwe voorveren een fractie korter waren dan de nieuwe...<<< dat laatste woordje moest dus "oude" zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-10-2002 00:11 #62305 door
Beantwoord door in topic veren en schokbrekers
Na het antwoord van Lennard heb ik de zaak nog eens opnieuw bekeken en kom tot het volgende:Er blijkt een rubber ring IN de bovenste huls van de schokbreker te zitten. Deze voorkomt dat de bovenste huls helemaal naar beneden gedrukt kan worden. Door dit rubber er uit te halen ( er zitten twee gaatjes boven op de huls) b.v m.b.v een breipen, kan de huls helemaal naar beneden en valt het geheel inderdaad in een mechanisme dat er voor zorgt (althans bij KONI : artikel VCM 1994 op V44 CD) dat er meer of minder gaatjes gesloten worden waardoor de olie kan stromen. Op deze manier is de stugheid te regelen.Voor de bijna alle Volvo's geldt inderdaad de druk/trek-last verhouding van 1 op 3.Alleen volgens de Service Manuals op dezelfde CD geldt voor de PV444/445 en P544/210 dat de trek/druk-last hetzelfde moet zijn: 1 op 1 dus.Een fractie verschil kan binnen de specificatie tolerantie liggen, maar in 4 cm zoals in mijn geval is wel erg veel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.